• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

برداشت زعفران در زمین‌های کشاورزی زاهدان آغاز شد

  • کد خبر : 162233
  • 21 آبان 1402 - 11:54
برداشت زعفران در زمین‌های کشاورزی زاهدان آغاز شد
هاتف سیستان و بلوچستان - مدیر جهاد کشاورزی زاهدان گفت: از آغاز برداشت زعفران در ۶ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: زعفران از لحاظ نیاز آبی بسیار کم آبخواه بوده و گونه مناسبی برای تغییر الگوی کشت است.

مهدی شهرکی، مدیر جهاد کشاورزی زاهدان، با بیان اینکه گیاه زعفران در مناطق نیمه گرمسیری در نقاطی که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان های گرم و خشک باشد بخوبی رشد می‌کند اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود از این سطح حدود ۳۰ کیلوگرم زعفران برداشت شود.

وی افزود: با برنامه ریزی انجام شده و با همکاری سازمان جهادکشاورزی، دوره‌های آموزشی و ترویجی از قبیل شناخت پیاز مناسب منطقه، نحوه آماده سازی مناسب زمین، نحوه صحیح کاشت پیاز در هر نوع خاک، چگونگی هرس علف‌های هرز، مراحل و چگونگی آبیاری، کودهای مناسب، برداشت مناسب و مراحل و نوع تمیز کردن و خشک کردن زعفران برای دستیابی به افزایش عملکرد در دست اجراست.

مدیر جهاد کشاورزی زاهدان ادامه داد: زعفران یکی از اقتصادی ترین محصولات کشاورزی در ایران محسوب می شود که نیاز کمی به آب دارد و همچنین در برابر خشکی مقاوم است.

شهرکی گفت: با توجه به سازگاری این محصول با اقلیم سیستان و بلوچستان با ترغیب کشاورزان امسال شاهد افزایش قابل توجه ای در سطح زیرکشت این محصول در منطقه هستیم.

از نظر کارشناسان طب سنتی، زعفران از دیدگاه طب قدیم ایران دارای طبع گرم است‌ و مهمترین خاصیت آن که از گذشته مورد توجه بوده، درمان افسردگی است‌.

این محصول نه تنها عوارض رنگ‌ دهنده‌های مصنوعی همچون حساسیت‌زایی را ندارد بلکه حاوی ویتامین‌های B۱ ، B۲ ، B۶ ، ویتامین C و دیگر مواد مغذی موردنیاز بدن است.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، زعفران مانع گسترش سرطان سینه می شود و همچنین به دلیل داشتن آنتی اکسیدان به عنوان توان بخش قلب(کاردیوتونیک) و پیشگیری‌کننده از بیماری‌های قلبی و سرطان نیز مطرح است.

کاهش خونریزیهای بعد از زایمان، تقویت قوای جنسی، پاکسازی کبد، از بین بردن سرفه، پاکسازی کلیه و مثانه و تقویت حافظه، کاهش فشار و چربی خون، درمان برونشیت، رفع نفخ معده، درمان آسم و کاهش درد دندان، آرام بخش و خواب آور و روشن‌کننده پوست صورت

از مهمترین خواص این گیاه محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=162233

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.