• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

حضور ۱۸۰ شرکت از چهار کشور در نمایشگاه چابهار ؛ افزایش صادرات ۴۷ درصدی به پاکستان

  • کد خبر : 163907
  • 04 بهمن 1402 - 9:34
حضور ۱۸۰ شرکت از چهار کشور در نمایشگاه چابهار ؛ افزایش صادرات ۴۷ درصدی به پاکستان
هاتف سیستان و بلوچستان - حمیدرضا کربلایی‌ اسماعیلی معاون شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به افزایش صادرات ۴۷ درصدی به پاکستان، گفت: نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران به پاکستان در چابهار دستاورد خوبی داشت و در این نمایشگاه بیش از ۱۸۰ شرکت از هیات‌های پذیرشی تجاری از چهار کشور پاکستان، افغانستان، عمان و عراق از این رویداد بازدید کردند.

حمیدرضا کربلایی‌ اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهارکرد: در این نمایشگاه ۱۰۳ شرکت توانمند ایرانی در فضایی به مساحت چهار هزار و ۸۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی و در فضای غیرمفید ۱۰ هزار متر در حوزه صادرات؛ محصولات خود را به صورت اختصاصی برای کشور پاکستان به نمایش گذاشتند.

وی بیان کرد: هیات‌های تجاری در سطح عالیرتبه در این نمایشگاه حضور داشتند که رایزن بازرگانی پاکستان نیز در راس هیاتی از این نمایشگاه بازدید کرد. اگرچه انتظار می‌رفت که برگزاری نمایشگاه در چنین منطقه‌ای باید بسیار عالی برگزار شود، اما کمبود زیرساخت‌های مناسب به وضوح قابل رویت بود. این در حالیست که حضور فعال و پررنگ هیات‌های تجاری و بازدیدکنندگان حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری فضای عمومی برگزاری این نمایشگاه را چشمگیر و قابل‌توجه کرد.

معاون شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران دستاوردهای نمایشگاه را قابل‌قبول و مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در هر صورت این نمایشگاه در چند روز گذشته برگزار شد و خوشبختانه دستاوردهای خوبی را به همراه داشت. البته از لحاظ مسائل سیاسی و منطقه‌ای که با این رویداد همزمان شد؛ باید بگویم که این موضوع جزء پروتکل‌های سیاسی- امنیتی ۲ کشور است و دغدغه خاصی برای مناسبات تجاری طرفین نبود.

وی افزود: در همین راستا سازمان توسعه تجارت به دنبال تسهیل‌گیری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای صادرکنندگان است که در همین خصوص با دستور ویژه رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به دنبال اجرای آن هستیم.

اسماعیلی افزود: از مهمترین این برنامه‌ها fta یا تجارت آزاد با کشور پاکستان هست که تقریبا در حال نهایی شدن است و امیدواریم در سالجاری این سند را به امضاء طرفین برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین برای هماهنگی بهتر و اجرای برنامه‌های تجاری فی‌مابین به زودی رایزن بازرگانی جمهوری‌اسلامی‌ایران در پاکستان مستقر خواهد شد

معاون شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران گفت: قرار است این مرکز که مجوز آن در شهریور ماه صادر شده در اسفند ماه سالجاری در شهر اسلام‌آباد پاکستان افتتاح و راه‌اندازی شود.

وی به میزان مبادلات تجاری ۲ کشور ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه سالجاری در مقایسه با سال گذشته صادرات ایران به کشور پاکستان ۴۷درصد افزایش داشته این در حالیست که در مقابل، واردات از کشور پاکستان منفی ۴۵ درصد بوده است.

اسماعیلی تاکید کرد: البته در سیاست‌های کلان تجارت بین‌الملل شاید این موضوع قابل‌قبول نباشد که به همین منظور امضاء سند تجارت آزاد می‌تواند این ناترازی‌ها را جبران کند، در همین راستا امیدواریم که سطح تجارت بین ۲ کشور از مرز پنج میلیارد دلار نیز فراتر رود.

وی با گلایه از نبود زیرساخت‌های لازم در منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه کم‌وکاستی‌هایی به خصوص در حوزه گردشگری در این منطقه مشاهده می‌شود، گفت: متاسفانه منطقه آزاد چابهار از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار نبوده و این معضلات و مشکلات زیربنایی و زیرساختی همچنان نیز وجود دارد.

معاون شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران به ۲ نکته مهم و کلیدی در منطقه آزاد چابهار به عنوان نقاط قوت این منطقه اشاره کرد و افزود: بحث کریدور شمال – جنوب از اهمیت ویژه‌ای در بحث ترانزیت برخوردار است که متاسفانه با توجه به رفت و برگشت‌هایی که در چند سال اخیر در بحث سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار توسط سرمایه‌گذاران خارجی وجود داشت؛ هنوز این موضوع نهایی نشده است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=163907

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.