• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4

بازارچه مرزی پیشین توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با پاکستان را بهمراه دارد

  • کد خبر : 156702
  • 26 اردیبهشت 1402 - 18:00
بازارچه مرزی پیشین توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با پاکستان را بهمراه دارد
هاتف سیستان و بلوچستان - مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد مرز رسمی در پیشین منافع فراوانی برای کشور و توسعه مراودات اقتصادی و تجاری با پاکستان را بهمراه دارد.

مجتبی شجاعی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ایجاد مرز رسمی زمینی در پیشین با توجه به وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی مناسب در کشور پاکستان تا بزرگ ترین ایالت‌های این کشور در شرق و قطب‌های اقتصادی همچون کراچی و لاهور، دسترسی آسان به این مناطق را هموار خواهد ساخت.

وی افزود: کراچی مهمترین مرکز اقتصادی پاکستان است که نزدیک‌ترین و هموارترین راه دسترسی به آن از طریق مرز ریمدان و پیشین خواهد بود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم‌ اینک مسیر ساحلی مَکُران در پاکستان، به طور کامل مسیر کراچی-ریمدان را تحت پوشش قرار داده است، ضمن اینکه مرز پیشین نیز به این بزرگراه دسترسی دارد.

شجاعی گفت: مرزهای پیشین و ریمدان هم به عنوان یک مسیر امن برای زوار و هم برای رونق گردشگری جنوب شرق کشور، استان و چابهار بسیار مفید خواهد بود.

وی بیان کرد: بر اساس هدفگذاری‌ های انجام شده و تفاهم‌ نامه نوزدهمین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و پاکستان افزایش مبادلات بین ۲ کشور تا سطح پنج میلیارد دلار تا چند سال آینده برنامه ریزی شده که این حجم از مبادلات تنها از طریق مرز میرجاوه و تنها با یک ایالت بلوچستان پاکستان نمی‌تواند محقق شود پس مرزهای پیشین صرفاً به عنوان مرز ورودی کالاهای پاکستان یا سایر کشورها مطرح نیست بلکه این مرز به همراه مرز ریمدان می‌تواند مرز خروجی و صادراتی قوی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی شده و محرکی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در بندر چابهار بویژه منطقه آزاد چابهار باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به آغاز پروژه‌های پتروشیمی چابهار و ایرانشهر و تبدیل منطقه به قطب سوم پتروشیمی کشور، ریمدان و پیشین می‌توانند به عنوان مسیری ارزان، سریع و ایمن برای حمل و صادرات فرآورده‌های تولیدی مجتمع پتروشیمی چابهار به بازار کشورهای پاکستان چین و هندوستان مطرح باشد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با سفر رئیس جمهور به این استان ساخت بازارچه خرده‌ فروشی پیشین که جزو مصوبات این سفر بود در راستای اجرای یکی از سیاست‌ های مهم دولت و افزایش تبادلات با کشور همسایه در دستورکار قرار گرفت.

وی بیان کرد: بازارچه خرده فروشی پیشین که علاوه‌بر بازارچه پیشین است می‌تواند تحول مهمی را در شهر پیشین و هم شهرستان راسک داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند.

شجاعی افزود: ۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده پیشین بهره‌مند خواهند شد که این مساله نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی مردم این منطقه خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=156702

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.