• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

نظام مسائل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان شناسایی و رسیدگی به آن‌ها با جدیت انجام می‌شود

  • کد خبر : 163144
  • 27 آذر 1402 - 19:26
نظام مسائل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان شناسایی و رسیدگی به آن‌ها با جدیت انجام می‌شود
هاتف سیستان و بلوچستان - مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وازرت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: چابهار یک منظر فرهنگی و طبیعی است و این شهرستان از نظر گردشگری یک موقعیت و جایگاه ملی و منطقه‌ای دارد.

رضا سامه، مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وازرت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در جلسه هیات راهبردی پایگاه میراث ملی خلیج فارس و دریایی مَکُران در چابهار اظهار داشت: سیستان و بلوچستان، استانی با ظرفیت‌های بسیار غنی است، نظام مسائل میراث فرهنگی این استان شناسایی و رسیدگی به آن‌ها با جدیت انجام می‌شود. در تمام کشور ۱۵۳ پایگاه ملی و جهانی به ثبت رسیده که سهم سیستان و بلوچستان از لحاظ کمیت هفت پایگاه است.

وی افزود: در سیستان و بلوچستان ۲ پایگاه جهانی و پنج پایگاه ملی وجود دارد اما پهنه و گستردگی آنها بسیار زیاد است که از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند و رسیدگی به آنها خصوصا سواحل مکران که بخشی از آن در سیستان وبلوچستان قرار دارد جزو تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری بوده که همواره نگاه مثبتی به منطقه دارند و بسیار ارزشمند است.

مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وازرت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: به طور کلی پایگاه های ملی و جهانی در سراسر کشور سه ماموریت ویژه را پیگیری می کنند که شامل مدیریت مستقیم و متمرکز بر روی میراث های ثبت شده جهانی، نظارت بر آثار ملی که در فهرست انتظار ثبت جهانی هستند و آثاری که به دلایل متعدد زیرساخت های لازم ثبت جهانی را ندارند اما دارای ارزش ملی هستند و باید تحت نظارت و حفاظت قرار بگیرند، است و در هر بخش نیز وظایف و تکالیفی تعیین شده که باید انجام شود.

سامه گفت: در سفر سیستان و بلوچستان بازدیدهای متعددی از پایگاه های ملی و جهانی داشتم که خوشبختانه پایگاه جهانی شهرسوخته وضعیت مطلوبی داشت و سایر پایگاه ها نیز باید تقویت شود و ظرفیت های طبیعی خدادادی این استان بیشتر از گذشته در اختیار گردشگران قرار بگیرد.

سیستان و بلوچستان دارای جاذبه‌های متعدد گردشگری است

محمد هادی طهرانی مقدم، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: این استان منطقه ای بکر با جاذبه های متعدد فرهنگی، تاریخی و طبیعی و حائز اهمیت است که به دلیل پراکندگی آثار تاریخی واقع در پایگاه ها و راه های سخت گذر نیازمند توجه خاص و ویژه از سوی وزارت خانه است.

وی به وضعیت فعلی پایگاه‌های سیستان و بلوچستان اشاره و افزود: با کمبود نیروی انسانی و مراقب آثار تاریخی، تجهیزات اداری، لجستیکی و فضای مناسب مواجه هستیم که این مهم نیازمند رسیدگی از سوی اداره کل پایگاه‌ها است.

گفتنی ست؛ در این جلسه مقرر شد موضوعات و مشکلات پایگاه ها از طریق اداره کل پایگاه های میراث ملی و جهانی و اداره کل میراث فرهنگی استان پیگیری تا بر اساس برنامه زمان بندی اقدام لازم صورت گیرد. همچنین شهرداری بندر چابهار موظف شد با همکاری اداره کل میراث فرهنگی محوطه پارک بهاران و ساحل دریا بزرگ چابهار ساماندهی و زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات مطلوب به گردشگران فراهم کنند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=163144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.