• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
اقدامات دو ساله شهرداری و شورای شهر ایرانشهر

اقدامات دو ساله شهرداری و شورای شهر ایرانشهر

19:17 13 اردیبهشت 1403
شترداران چه عواملی را باعث ایجاد تصادفات در مسیر چابهار-زرآباد می دانند

شترداران چه عواملی را باعث ایجاد تصادفات در مسیر چابهار-زرآباد می دانند

20:34 12 اردیبهشت 1403
برنامه های محوری گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در چابهار و کنارک

برنامه های محوری گرامیداشت روز ملی خلیج فارس در چابهار و کنارک

20:41 11 اردیبهشت 1403
وضعیت ساخت مسکن و مدارس در روستاهای شهرستان کنارک

وضعیت ساخت مسکن و مدارس در روستاهای شهرستان کنارک

19:43 10 اردیبهشت 1403

مردم قصرقند در محاصره قنات‌ها و رودخانه خروشان کاجو اما تشنه و محروم از آب خوردن

هاتف سیستان و بلوچستان – رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو شورایعالی کشور گفت: شهرستان قصرقند با ۱۵۳ روستا و ۱۶ هزار خانوار با جمعیت ۶۴ هزار نفری متاسفانه ۱۰۷ روستای آن فاقد شبکه آبرسانی هستند و علیرغم بی آبی و مشکلات فراوان هیچ سهمی در طرح بزرگ جهاد آبرسانی سیستان و بلوچستان ندارند.

محمدکریم عزیزی در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: شهرستان قصرقند علیرغم داشتن بیش از ۱۰۰ قنات پر آب و غنی بودن سفره های آب زیرزمینی، وجود سد زیردان، رودخانه خروشان کاجو و واقع شدن ۹۵ درصد روستاهای بخش‌های مرکزی و ساربوک در حاشیه این رودخانه از نعمت اجرای شبکه آبرسانی محروم است.

وی با اشاره به اینکه سه هزار و ۵۰۰ اشتراک آب شهری و سه هزار و ۶۰۰ اشتراک آب روستایی در شهرستان وجود دارد که همین آمار نشان می دهد که از مجموع ۱۶ هزار خانوار ۹ هزار خانوار از آب سالم و بهداشتی محروم هستند، افزود: چرا مردم در بیش از ۱۰۰ روستا از آب سالم و شبانه‌روزی محروم هستند و کسی از محرومیت آنان و بهره مندی از نعمت آب، راه و سایر امکانات زیرساختی پاسخگو نیست.

وی از نبود اعتبار برای ناوگان آبرسانی سیار انتقاد کرد و افزود: هم اینک حتی دولت توان پرداخت حقوق پرسنل آب و فاضلاب در شهرستانهای مختلف سیستان و بلوچستان را ندارد و این واقعا دردآور است.

وی ادامه داد: در قصرقند مسوولان حوزه وزارت نیرو هیچ بهانه‌ای نمی توانند داشته باشند چون هم می‌توان از سد زیردان کل روستاهای ساربوک و بخش مرکزی و تلنگ را با اجرای خط انتقال آب، نصب تصفیه خانه و اجرای شبکه آبرسانی در کمتر از چند ماه از نعمت آب شبانه روزی بهره مند کرد.

عضو هیات رئیسه شورایعالی کشور تصریح کرد: متاسفانه با رسانه‌ای شدن مشکلات مختلف مردم توسط مسوولان مثلا آب و فاضلاب فورا مسوولان بالادستی برای جبران کم کاریهای آنها را مواخده و بازخواست می کنند تا آن مسوول از حرف زدن و دادن آمار و اطلاعات و انعکاس درد و رنج و مشکلات مردم پشیمان شود و این امر سبب شده شهرستانی مثل قصرقند غرق در آب و محاصره قنات‌های پرآب با بی آبی مواجه و روستاهایی نظیر حاجی آباد و چندوکان در یک متری رودخانه خروشان کاجو بی آب و هفته ای یک بار آب تحویل شود.

عزیزی با اشاره به اینکه واقعا جای تاسف است شهرستان قصرقند با این همه آب و کشت دو بار برنج در سال و وجود صدها هکتار باغات انبه و نخلستانها، مردم در روستاها بیش از ۴۰ تا ۵۰ سال در انتظار شبکه آبرسانی، ساخت منبع آب و حفر چاه باشند، ادامه داد: دستگاههای نظارتی باید کم کاری آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان و ترک فعل آنان را بررسی و شدیدا برخورد کنند که چرا در طرح جهاد آبرسانی سهم قصرقند صفر باشد.

وی گفت: از سد زیردان باید آب روستاهای چندوکان و حاجی آباد و سایر روستاهای بخش ساربوک و بالادست سد زیردان با اجرای خط انتقال تامین شود و واقعا جای تاسف است روستاهای چند متری سد زیردان و حاشیه رودخانه کاجو آب نداشته باشند و فقط نظاره گر میلیونها مترمکعب آب ذخیره شده پشت سد زیردان و یا هر چند وقت آب رودخانه کاجو باشند و هر صبح حتی آب برای وضو کردن و شستن صورت نداشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند و عضو شورایعالی کشور افزود: به عنوان نماینده مردم شهرستان قصرقند و نماینده شوراهای اسلامی استان سیستان و بلوچستان از وزیر نیرو و مسوولان حوزه آب و فاضلاب درخواست می کنم از نزدیک بازدیدی از روستاهای شهرستان قصرقند داشته باشند و مشکلات را بصورت میدانی بررسی و برای رفع سریع آنها اقدام کنند.

عزیزی گفت: بجز مشکلات آب مردم قصرقند در حوزه راه نیز مشکلات زیادی دارند که هم اینک از مجموع ۷۱۱ کیلومتر راه بیش از ۳۹۷ کیلومتر خاکی و رودخانه و مالرو است که نیاز به آسفالت دارند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=157411

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.