• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
8
استاندار سیستان و بلوچستان:

شوراها در توسعه سیستان و بلوچستان نقش تعیین‌کننده‌ای دارند

  • کد خبر : 149621
  • 15 آذر 1400 - 9:39
شوراها در توسعه سیستان و بلوچستان نقش تعیین‌کننده‌ای دارند
هاتف سیستان و بلوچستان _ استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نقش شوراها در توسعه استان یک نقش تعیین کننده است و شوراها باید تلاش کنند که شهر و روستای خود را به نقطه ای برسانند که رضایتمندی مردم را به دنبال داشته باشد.

حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه انتخابات اعضای شورای اسلامی، به نقش و جایگاه شوراها در توسعه استان اشاره کرد و اظهار داشت:توسعه استان از توسعه روستاها شروع می‌شود و اگر می‌خواهیم استانی توسعه یافته داشته باشیم که معیارها و شاخص‌های توسعه و رفاه و معیشت اجتماعی در آن شکل گیرد باید روستای مولد و توسعه یافته و شهر توسعه یافته داشته باشیم لذا نقش شوراها یک نقش تعیین کننده است.
وی بیان کرد: نقش شوراهای شهر و روستا کمتر از نقش حاکمیت و دولت نیست و مجموعه حاکمیتی استانداران،فرمانداران و بخشداران بدون مشورت با شوراها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همه مدیران اجرایی احتیاج به مشورت و همفکری با شوراها دارند و از طرفی شوراهای اسلامی نیز زمینه مشورت دادن به سکانداران اجرایی را دارند.
وی خاطرنشان کرد: اصل مشورت در اسلام تاکید شده و استفاده از خرد جمعی هنر است و تصمیم بر مبنای خرد جمعی تصمیم متقن تری خواهد بود.
مدرس خیابانی اظهارداشت: شوراها علاوه بر جایگاه سیاستگذاری، طراحی ، برنامه‌ریزی و نظارتی در عین حال باید به مردم پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: شوراها پل ارتباطی بین دولت و حاکمیت و مردم هستند چراکه نقطه نظرات مردم را به دولت و هم نقطه نظرات و سیاست های دولت را به مردم منتقل می‌کنند و پاسخگو هستند.
استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر نقش و کمک شوراها در توسعه استان گفت: شوراها باید در توسعه اقتصادی در سطح استان کمک کنند چرا که صاحبان سرمایه و ثروت را که عرق و تعصب به منطقه دارند ،می شناسند. لذا جذب این صاحبان سرمایه برای اعضای شورا باید یک اصل باشد.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌های مختلفی در حوزه توسعه سیستان و بلوچستان داریم که تنها با اتکا به اعتبارات دولتی در شرایط فعلی تحریم امکان پذیر نیست و باید از سرمایه‌های مردمی و بخش خصوصی برای اجرای آن استفاده کنیم و همه تلاش و قدرت شوراها باید برای جذب این سرمایه ها باشد.
مدرس خیابانی اظهارداشت: یکی دیگر از انتظارات از شوراها امید آفرینی در بین مردم است چرا که دشمن همواره تلاش می‌کند تا فضای یأس و ناامیدی را در بین مردم القا کند و در قالب برخی مطالبات مردم را رودرروی دولت قرار دهد.

وی ادامه داد:از سویی مردم با روی کار آمدن دولت سیزدهم امیدوارتر شده اند لذا باید شوراها تلاش کنند انتظارات و مطالبات مردم را با امکانات کشور منطبق و شبانه روز در جهت تامین خواسته های مردم و مطالبات آنها تلاش کنند.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه بر بررسی نقاط ضعف و همچنین نقاط قوت شوراها و استفاده از تجربیات ادوار گذشته تاکید کرد و گفت: شوراها باید در برابر تکالیف پاسخگو باشند و این پاسخگویی باید هم از جانب مجموعه دولت و هم از سوی شوراها به صورت دو طرفه باشد.

وی بر همراهی و همگامی، انسجام و وحدت رویه بین اعضای شورای اسلامی تاکید کرد و افزود: این همراهی و انسجام باعث می‌شود که شوراها نقش آفرینی در سطح کلان داشته باشند و مسائل مردم را حل کنند.

بامری خاطرنشان کرد: شوراها از مباحث صنفی و جناحی عبور کنند و تنها به حل مشکلات مردم بپردازند و مطالبات و مشکلات مردم را به صورت جدی پیگیر باشند و راهکارهای لازم را ارائه دهند.
منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز اظهارداشت: شوراها مسائل و مشکلات را شناسایی و در اختیار مسوولان قرار دهند و دولت نیز با توجه به ظرفیت هایی که دارد این طرح ها و موضوعات را حتماً بررسی و از ظرفیت شوراها استفاده خواهد کرد.
مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری نیز گفت: تعداد ۲۶ شهرستان، ۶۷ بخش ، ۵۵ شهر و ۱۰ هزار و پنج آبادی در استان داریم که از این تعداد ۶ هزار و ۹۴۱ آبادی بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند که بر اساس قانون می‌توانند شورای اسلامی داشته باشد.

سارانی ادامه داد: در مجموع تعداد ۲۹۰ عضو شورای اسلامی شهری در استان سیستان و بلوچستان وجود دارند که ۱۳ نفر از آنها زن و ۲۷۷ نفر مرد هستند.

وی ادامه داد: اعضای شورای اسلامی روستاها نیز ۱۰ هزار و ۶۷۲ نفرند که از این تعداد ۶۹۶ نفر زن و ۹ هزار و ۹۷۶ نفر مرد هستند.

در این نشست حسین اسماعیل زهی به عنوان رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان و محمد امین محمدی به عنوان نایب رئیس شورای اسلامی استان و عباسعلی نخعی و دادمحمد حمیدنژاد به عنوان منشی شورای استان به مدت یک سال انتخاب شدند.

همچنین در این مراسم محمدحسین ملک رئیسی، محمد کریم عزیزی و فاروق اعظمی به عنوان نمایندگان شورای استان در شورای عالی استان ها انتخاب شدند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=149621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.