• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
12
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر داد:

پایین آمدن استقبال از دز سوم واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 150205
  • 20 دی 1400 - 9:46
پایین آمدن استقبال از دز سوم واکسن کرونا در سیستان و بلوچستان
هاتف سیستان و بلوچستان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بر خلاف تصور عمومی سویه امیکرون ویروس کرونا تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است و نباید گول میزان پائین موارد بدحال بیماری را بخوریم.

دکتر سید محمد هاشمی شهری اظهار کرد: هرچند طبق اطلاعات موجود قدرت بیماریی زایی این سویه کمتر است اما قدرت سرایت بالای این سویه به اثبات رسیده است و در صورت شیوع گسترده ویروس در جامعه بسیاری از افراد و در راس آنان سالمندان، مادران باردارو بیماران خاص نیاز به بستری در بیمارستان ها پیدا می کنند و به صورت ناگهانی با حجم وسیعی از مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به موج گسترده همه گیری ناشی از این سویه در اروپای غربی و آمریکای شمالی گفت: افزایش ناگهانی موارد نیازمند بستری، سامانه های درمانی این کشورها را با چالش های جدی مواجه کرده است.

وی تنها راه شناخته شده برای در امان ماندن از موج احتمالی بعدی را تکمیل فرآیند واکسیناسیون با حداقل ۳ نوبت تزریق و رعایت شیوه نامه های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، فاصله حداقل یک و نیم متر با دیگران و تهویه مناسب هوا در فضاهای عمومی بسته عنوان کرد و گفت: همه افراد بالای ۱۸ سال ساکن استان سیستان و بلوچستان که تا کنون جهت دریافت دز سوم واکسن خود اقدام نکرده اند درخواست می کنم تا هرچه سریعتر به نزدیکترین مرکز بهداشتی و یا پایگاه تجمیعی واکسیناسیون مراجعه نماید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در خصوص آخرین وضعیت همه گیری در استان سیستان و بلوچستان نیز گفت:  با وجود آبی بودن وضعیت همه شهرستان های استان مجددا تاکید می کنیم که با توجه به شناسائی حداقل ۱۰ مورد فرد مبتلا به سوش جهش یافته اومیکرون در استان این شرایط کاملا شکننده و ناپایدار است.

به گفته دکتر هاشمی شهری کیت تشخیصی سویه اومیکرن در استان موجود است و آزمایش سویه اومیکرون برای همه افرادی که تست عمومی کرونای آنها مثبت می شود انجام می شود.

وی افزود: در هفته منتهی به روز شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ تعداد ۱۵۴ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ توسط  ۳ دانشگاه علوم پزشکی استان شناسایی شدند که نسبت به هفته مشابه قبل از آن ۸۱ نفر کمتر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تعداد موارد بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در هفته مزبور را  ۱۵ نفر اعلام کرد که در مقایسه با هفته قبل از آن ۱۰ نفر کمتر بوده است.

به گفته دکتر هاشمی شهری هر چند در هفته منتهی به ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ تعداد موارد فوت با نتیجه مثبت کرونا یک نفر کمتر از هفته قبل از آن بد اما در این هفته نیز متاسفانه ۳ نفر دیگر از  هم استانی های عزیزمان را با نتیجه مثبت آزمایشگاهی کووید-۱۹ از دست دادیم.

وی میزان استقبال از دز سوم واکسن کرونا در استان را بسیار پائین توصیف کرد و گفت: با وجود فعالیت مراکز تجمیعی واکسن و پایگاه های منتخب متاسفانه تاکنون تنها ۹ درصد از هم استانی های عزیزمان نسبت به دریافت دز سوم واکسن اقدام کرد اند.

دکتر هاشمی شهری با تاکید بر این واقعیت که مناسب ترین واکسن، در دسترس ترین واکسن می باشد گفت: همکاران ما در حوزه های معاونت بهداشتی در تلاشند تا با فراهم آوردن مجموعه از واکسن های موجود در سبد واکسیناسیون کشور حق انتخاب نوع واکسن را نیز برای هم استانی های عزیز فراهم کنند تا هر فردی در هر یک از مراکز تجمیعی بتواند هر یک از انواع واکسن های تولید داخل و یا وارداتی را با توجه به نظر کارشناسان و پزشکان مستقر در این مراکز انتخاب کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه استقبال از دز سوم واکسن کرونا در استان بسیار پائین و نا امید کننده واکسن زدن را یک ارزش اجتماعی و انسانی دانست و گفت: با توجه به تاثیر واکسیناسیون عمومی برای ایجاد ایمنی جمعی، این روز ها مشارکت در برنامه واکسیناسیون و استفاده از ماسک صرفا نشان دهنده توجه فرد به سلامت خودش نیست بلکه نشانه ای است از پایبندی او به مسئولت های اجتماعی و اهمیتی که به سلامت دیگران و حق الناس قائل می باشد.

وی ادامه داد:  با وجود فعالیت مراکز تجمیعی واکسن و پایگاه های منتخب متاسفانه تاکنون تنها ۹ درصد از هم استانی های عزیزمان نسبت به دریافت دز سوم واکسن اقدام کرد اند، هنوز ۲۰ درصد از هم استانی های بالای ۱۸ سالمان حتی برای یک بار هم به مراکز تجمیعی واکسیناسیون مراجعه نکرده اند و درصد پوشش نوبت اول در استان همچنان ۸۱ درصد است، تزریق یک و یا حتی ۲ نوبت واکسن کرونا برای تکمیل ایمنی بدن در برابر ویروس کفایت نمی کند و لازم است تا همه افراد بالای ۱۸ سال حداقل ۳ نوبت واکسن کرونا را دریافت کنند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=150205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.