• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7

سیستان و بلوچستان بر مدار توسعه قرار گرفته است/کاهش سهمیه سوخت در سطح ملی است

  • کد خبر : 152904
  • 03 شهریور 1401 - 13:27
سیستان و بلوچستان بر مدار توسعه قرار گرفته است/کاهش سهمیه سوخت در سطح ملی است
هاتف سیستان و بلوچستان - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هم‌ اینک طرح‌ های زیربنایی و اشتغالزایی زیادی در این نقطه از ایران اسلامی در حال انجام هست و می‌توان گفت این استان بر مدار توسعه و پیشرفت قرار گرفته است.

حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بویژه شهیدان رجایی و باهنر و تبریک فرا رسیدن هفته دولت اظهار داشت: هم‌ اینک شاهد حضور بسیاری از شرکت و بنگاه‌ های بزرگ اقتصادی در سیستان و بلوچستان هستیم که این خود نوید دهنده توسعه این استان پهناور را می‌دهد.

وی افزود: در تلاش هستیم تا بنگاه‌ های اقتصادی در زمینه تولید خودرو و لوازم خانگی نیز برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال به سیستان و بلوچستان دعوت و هدایت شوند تا بتوانیم به اهداف توسعه‌ ای مدنظر برسیم.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: برخی از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور به دلیل ضعف زیرساخت‌ های این استان متاسفانه از سرمایه گذاری خودداری کرده‌اند که ما در تلاش هستیم تا با ایجاد زیرساخت‌ های لازم حضور این بنگاه‌های بزرگ را در استان شاهد باشیم.

مدرس خیابانی گفت: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ همچون معدن جانجا با پنج هزار میلیارد تومان، شرکت تلاشگران با یک‌ هزار میلیارد تومان در حوزه مس، شرکت صدر تامین در زمینه فرآوری طلا در شهرستان تفتان با ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و شرکت گلگهر در حوزه طلا کارشان را در سیستان و بلوچستان آغاز کرده‌اند.

وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان با وجود ظرفیت های فوق العاده خوب اما در زمینه زیرساختی نیازمند فعالیت هایی است که باید براساس آن اولویت ها را تعیین کرد.

افتتاح یک‌هزار طرح در سیستان و بلوچستان گرامیداشت هفته دولت

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: یک‌ هزار طرح با هشت هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد و عملیات ساخت ۲۰۰ طرح با سرمایه‌گذاری هشت هزار میلیارد تومان نیز آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: در پروژه های عمرانی نیز پیشرفت های خوبی حاصل شده که راه آهن زاهدان – چابهار از جمله آنهاست و در صورت راه اندازی، کریدور شمال به جنوب متصل خواهد شد و اثر خوبی دارد، در حوزه راه بالغ بر ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی افتتاح و آسفالت ۲۸۰ کیلومتر راه روستایی آغاز شده است.

مدرس خیابانی اظهارداشت: ۶۳ پل بزرگ و کوچک در سیستان و بلوچستان در حال انجام است که تا کنون سه پل بزرگ در این استان افتتاح شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی دولت انقلابی و مردمی در جهت تامین آب پایدار استان گفت: بالغ بر ۱۰۰ حلقه چاه در سراسر استان حفر، لایروبی و تجهیز شده که ۱۰ حلقه چاه در حرمک است و از محل این ۱۰۰ چاه هزار لیتر افزایش آب بر ثانیه خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: شیرین سازی ۱۵ هزار مترمکعب آب شیرین کن در زاهدان، ۸۱ روستا در اجرای طرح جهاد آبرسانی و سد شهری کور با مخزن ۱۰۰ میلیون مترمکعب در هفته دولت افتتاح می شود.

وی انتقال ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب از چاه نیمه شماره چهار به سه و ۲ به یک و حفر چهار حلقه چاه ژرف با خط انتقال ۶/۶ کیلومتری یک حلقه از این چاهها از دیگر طرح های اجرا شده دولت است.

رئیس شورای اداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان به استان و نصب آب شیرین کن ۲۵ هزار مترمکعبی در سواحل از جمله برنامه های هفته دولت است.

مدرس خیابانی اجرای ۸۵۰ کیلومتر خط انتقال آب شهری و روستایی را از دیگر اقدامات یکساله دولت سیزدهم در استان عنوان کرد و افزود: تامین آب پایدار استان از چند مسیر شامل دریای عمان، حفر چاه، دریافت حق آبه هیرمند و توزیع آب با تانکرهای سیار در حال انجام و پیگیری است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون ۱۰ میلیون متر مکعب از حق آبه هیرمند در سه مرحله وارد سیستان شده و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد البته تا رسیدن به ۸۵۰ میلیون متر مکعب حق آبه هیرمند فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۲۸۴ کیلومتر خط شبکه برق روستایی، برق دار شدن ۱۱ روستا، افزوده شدن بیش‌از ۲۰۰ مگاوات برق، نصب چهار پست فوق توزیع در استان از جمله اقدامان دولت در بخش برق است و ۳۲۰ مگاوات تولید انرژی های تجدیدپذیر است که در هفته دولت کلنگ زنی خواهد شد.

هزار کلاس درس امسال آماده تحویل به آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان

وی بیان کرد: با اقدامات خوب دولت و خیران یک‌هزارو ۶۰۰ کلاس درس تا پایان امسال تحویل آموزش و پرورش این استان داده خواهد شد.

مدرس خیابانی اضافه کرد: ۲ هزارو ۲۰۰ کلاس به سیستم گرمایشی و ۲ هزارو ۴۰۰ کلاس به سیستم سرمایشی تجهیز و بیش از سه هزار کلاس درس نیز به کامپیوتر و پرینتر مجهز شده است.

وی ادامه داد: هشت مدرسه نیز در حاشیه شهر زاهدان راه اندازی خواهد شد که ۲ مدرسه قبل مهر و ۲ مدرسه تا آبانماه تحویل داده می شوند.

رئیس شورای مسکن سیستان و بلوچستان گفت: به مناسبت هفته دولت حدود چهار هزار واحد مسکن شهری و روستایی تحویل و افتتاح و عملیات ساخت هشت هزارو ۳۰۰ واحد مسکونی نیز آغاز می شود.

وی ادامه داد: در حوزه ورزش نیز ۷۷ فضای باز و روباز ورزشی در یک سال دولت سیزدم در سیستان و بلوچستان تحویل داده شده که چهار مورد آن زمین چمن بزرگ است و ۲ سالن بزرگ در چابهار و زابل نیز تا مهرماه سالجاری راه اندازی خواهد شد.

مدرس خیابانی برگزاری ۲۵۹ مسابقه و رویداد ورزشی در سطوح ملی و بین المللی و پرورش ۲۳۳ قهرمان ملی و بین المللی در یک سال فعالیت دولت انقلابی و مردمی را از افتخارات سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد ما در اجرای پروژه های زیربنایی و توسعه ای ایجاد اشتغال و توسعه در سیستان و بلوچستان است افزود: بر این باوریم راهکار حل عمده مشکلات اقتصادی، بیکاری، قاچاق، بزه‌کاری، مشکلات فرهنگی و اجتماعی در ایجاد اشتغال است و با این نگاه امروز در حوزه مدرسه‌سازی استان پنج هزار نفر و در پروژه‌های ساخت مسکن استان هفت هزار و ۵۰۰ نفر مشغول بکار هستند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه در حوزه ساخت مسکن ما در این استان با کمبود نیروی انسانی ماهر مواجه هستیم که در اینجا نقش فنی و حرفه ای برای آموزش نیروی انسانی ماهر بسیار پر رنگ است.

اشتغالزایی ۳۲ هزار نفر با بسته اشتغال شمال سیستان و بلوچستان

وی بیان کرد: بسته پیشنهادی اشتغال منطقه سیستان با ۸۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۳۲ هزار نفر در این منطقه شغل ایجاد خواهد کرد.

مدرس خیابانی تصریح کرد: منطقه سیستان به لحاظ شرایط اقلیمی و تداوم خشکسالی‌ در وضعیت بد اشتغال قرار دارد، زیرا بسیاری از شغل‌های ساکنان این منطقه شامل کشاورزی، دامپروری، صیادی و شغل‌های دیگر مرتبط با آب است.

وی خاطرنشان کرد: بسته اشتغال حوزه سیستان در انتهای سال گذشته تهیه و یک کار گروه فرعی نیز ذیل کارگروه اشتغال استان ویژه اشتغال این منطقه تشکیل شد، این بسته شامل ۱۳ رسته شغلی متناسب با اقلیم منطقه، کم آب‌بر و زودبازده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: حدود ۸۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۱۳ رسته شغلی شامل صنایع‌دستی، پرورش دام، استخر ماهی، زنبورداری و صنایع خلاق در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در بسته پیشنهادی اشتغال منطقه سیستان، کمیته امداد امام خمینی(ره) بخش عمده‌ای از این اعتبارات و تسهیلات ارزان قیمت ایجاد اشتغال با نرخ چهار درصد را به عهده گرفته است.

مدرس خیابانی افزود: در بسته پیشنهادی اشتغال منطقه سیستان تفکیک شهرستانی این مشاغل در منطقه مورد نظر مشخص و برش‌های ماهانه برای ایجاد اشتغال تعریف شده است.

وی اظهارداشت: روی بسته اشتغال منطقه سیستان تمرکز ویژه داریم و رویکرد اصلی در این حوزه ایجاد مشاغل خرد و خانگی است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: امروز رتبه سیستان و بلوچستان در حوزه ایجاد اشتغال دهم کشوری است و این مهم در حالی رقم خورده که ما در این استان از معادن و صنایع بزرگ محروم هستیم.

وی با اشاره به روند انتخاب مدیران سیستان و بلوچستان افزود: انتخاب مدیران در این استان بر اساس شایسته سالاری و توانمندی های فردی بوده و فکر میکنم با توجه به اتفاقات خوبی که در این استان رخ داده در انتخاب مدیران توانمند مشکلی وجود ندارد و البته اگر مصادیقی از کم کاری مدیران دیده می‌شود باید اعلام شود.

مدرس خیابانی بیان کرد: تلاش شده تا در انتخاب مسئولان از جوانان انقلابی و افراد متخصص استفاده کنیم و در این حوزه بنظرم موفق بوده‌ایم چرا که با مدیر ضعیف نمی‌توانستیم موفقیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف از جمله آبرسانی، مسکن ملی، راه‌سازی و مهار سیلاب را کسب کنیم.

راه‌ اندازی سه بازارچه مشترک با پاکستان

وی بیان کرد: برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران ما سه بازارچه مشترک با کشور پاکستان داریم که این مساله نقش مهمی در تبادل کالا و ایجاد اشتغال برای مردم سیستان و بلوچستان بویژه مرزنشینان این استان دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ما در استان ۱۵ بازارچه مرزی داریم که از این تعداد ۶ مورد فعال و بقیه بدون توافق با کشورهای همسایه به صورت یک طرفه از جانب ایران ایجاد شده است.

وی افزود: در این مسیر با هدف بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت مرزهای سیستان و بلوچستان برای اشتغال‌زایی، برای نخستین بار برای ایجاد سه بازارچه مرزی مشترک با کشور پاکستان توافق رسمی داریم که یکی از آنها بزودی طی ماه‌های آینده افتتاح می‌شود و زیرساخت‌های دو بازارچه دیگر نیز در حال اجراست.

مدرس خیابانی تصریح کرد: هم‌اینک حدود سه هزار نفر در حوزه تجارت خرد در پایانه مرزی میرجاوه مشغول بکار هستند و در حوزه منطقه سیستان هم با توجه به مصوبه اخیر که کامیون‌های ایرانی و افغانستانی بار خود را در مرز میلک تخلیه کنند و به رانندگان کشور مقابل تحویل دهند، اشتغال خوبی ایجاد شده و ۵۰۰ نفر در زمینه ترانشیپ در مرز میلک اشتغال دارند.

سیستان و بلوچستان مطرح در زمینه قاچاق سوخت

وی با اشاره به مشکلات قاچاق سوخت در سیستان و بلوچستان گفت: این استان متاسفانه در زمینه قاچاق سوخت مطرح است ما از چند مسیر سعی کردیم میزان قاچاق و معضل صف‌های سوخت را کاهش دهیم.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در زمینه فروش سوخت به دنبال این بوده و هستیم تا منافع آن عاید مرزنشینان استان شود و دست قاچاقچیان در این زمینه قطع شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش قاچاق در سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از اقدامات پیگیری احداث جایگاه‌های عرضه سوخت جدید است که در این راستا مجوز احداث چهار جایگاه برای زاهدان اخذ شده و همچنین احداث ۳۰ جایگاه جدید در استان مورد تصویب قرار گرفته که در حال طی کردن فرآیند است.

مدرس خیابانی اظهارداشت: سیستان و بلوچستان هم‌اینک دارای ۱۲۵ جایگاه عرضه سوخت است این در حالیست که استان همجوار با جمعیت کمتر ۲۸۵ جایگاه عرضه سوخت دارد.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از قاچاق سوخت گذرهای سوختی ابتدا در جنوب سیستان و بلوچستان اجرا شد و هم‌اینک حدود ۱۰ روز است که در منتطقه سیستان زیر نظر ارتش، قرارگاه قدس و مرزبانی سوخت مازاد مرزنشینان خریداری می‌شود

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: گذرهای سوختی به هیچ عنوان اجازه خروج بنزین ندارند و تنها نفت گاز و گازوئیل از آنها خارج می‌شود.

وی در رابطه با کاهش سهمیه بنزین کارت های سوخت در سیستان و بلوچستان گفت: کاهش سوخت در سطح ملی بوده است.

 

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=152904

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.