• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
2

۲ درصد مساحت استان سیستان و بلوچستان قابلیت کشت دارد

  • کد خبر : 154039
  • 20 آذر 1401 - 23:30
۲ درصد مساحت استان سیستان و بلوچستان قابلیت کشت دارد
هاتف سیستان و بلوچستان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان ۱۸ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان فقط ۲ درصد قابلیت کشت دارد.

سید محمد رضا سید حسینی رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در همایش روز خاک با اشاره به اینکه استان چهار فصل سیستان و بلوچستان با وسعت بیش از ۱۸ میلیون هکتاروسیع ترین استان کشور است، اظهار داشت: از این وسعت فقط ۴۱۰ هزار هکتار اراضی قابلیت کشت دارد که معادل ۲ درصد مساحت کل استان است.

وی افزود: با توجه به‌ محدودیت منابع آبی و بر حسب میزان آب تخصیصی سالانه بین ۴۵ تا ۷۰ درصد یعنی حداکثر ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار به زیر کشت محصولات زراعی و باغی می رود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: با نگاهی به این‌ آمار اهمیت حفظ آب و خاک بویژه در سیستان و بلوچستان بسیار ضروری و حیاتی است و با وجود وسعت زیاد استان، میزان اراضی که قابلیت کشت داشته و با آن انواع محصولات کشاورزی تولید و نیاز جامعه را برآورده کنیم بسیار محدود است.

حسینی گفت: می طلبد با بکار گیری دانش نوین در افزایش بهره‌وری از آب و خاک گام های موثری برداریم.

وی تصریح کرد: تجهیز ۴۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستمهای نوین آبیاری با ایجاد زمینه صرفه‌جویی سالیانه ۲۶۵ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی، احداث آب بند ها در سطح ۱۰ هکتار برای ذخیره سازی ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در هر دوره آبگیری سیلابها، انجام فعالیت های گسترده آبخیزداری بمنظور کاهش فرسایش خاک و رسوب دهی از شاخص ترین برنامه های در دست اجرا برای افزایش بهره وری آب و خاک در استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=154039

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.