• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

توفان حاره‌ای در سواحل چابهار شکل گرفت/ آخرین وضعیت توفان در سواحل مکران

  • کد خبر : 157391
  • 19 خرداد 1402 - 10:29
توفان حاره‌ای در سواحل چابهار شکل گرفت/ آخرین وضعیت توفان در سواحل مکران
هاتف سیستان و بلوچستان - رئیس اداره هواشناسی چابهار گفت: توفان حاره‌ای در فاصله یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتری سواحل چابهار شکل گرفته و مسیر حرکت آن بر اساس مدل‌های فعلی به سمت شمال و شمال غرب است.

محمدرضا سالاری در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: طوفان حاره ای در موقعیت تقریبی ۱۴N و ۶۶E در فاصله یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتری سواحل چابهار شکل گرفته است.

وی افزود: برای مناطق اقیانوس هند و دریای عرب، رخداد رگبار و رعد و برق شدید و وزش باد با سرعت حدود ۱۵۰ تا ۱۷۰ کیلومتر در ساعت و تلاطم شدید دریا پیش بینی می شود.

این کارشناس بیان کرد: همچنین شنبه و یک شنبه هفته آینده ابتدا در مناطق شرقی دریای عمان و به تدریج کل سواحل، افزایش ارتفاع موج به حدود ۲ تا سه متر و از دوشنبه تا چهارشنبه ارتفاع موج نزدیک سواحل به حدود سه تا پنج متر و سرعت باد حدود ۴۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت پیش بینی می شود.

وی گفت: از سه شنبه ۲۳ خرداد افزایش ابر و رگبار و رعد و برق در فراساحل انتظار می رود.

صدور هشدار هواشناسی سطح قرمز و آماده باش تمام مسوولان در کنارک

فرماندار شهرستان کنارک نیز به خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان گفت: ستاد مدیریت بحران به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی در وضعیت آماده باش قرار دارد.

عبدالغفور حوت اظهار داشت: با توجه به هشدار قرمز هواشناسی درباره طوفان حاره ای در دریا ستاد مدیریت بحران شهرستان اعم از دستگاه های خدماتی و امدادی برای پیشگیری از وقوع یا امدادرسانی در حوادث احتمالی در حالت آماده باش هستند.

وی با بیان اینکه جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کنارک تشکیل شده و دستورهای لازم داده شده است، افزود: تمام مدیران تا پایان بحران در شهرستان حضور دارند و تمامی مرخصی ها و ماموریت های مدیران دستگاه های اجرایی لغو شده است.

این مسوول گفت: بخشداران و دهیاران اطلاع رسانی به مردم و سازمان جهاد کشاورزی اطلاع رسانی به کشاورزان را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه رفتن تمامی صیادان به دریا تا اطلاع ثانوی ممنوع است، ادامه داد: سازمان شیلات باید تمامی‌ قایق ها را در سواحل این شهرستان به جای امن منتقل کنند و لنج های صیادی نیز نکات ایمنی را رعایت نمایند.

فرماندار کنارک تصریح کرد: دریابانی و اداره شیلات شهرستان به منظور حفظ ایمنی اهالی و صیادان از ورود هر شناور به دریا تا اطلاع ثانوی جلوگیری کنند.

حوت گفت: تمهیدات لازم و اطلاع رسانی توسط شیلات برای شناور ها که در مسیر طوفان احتمالی قرار دارند انجام شده تا شناورها را در جای امن هدایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: اداره راه و شهرسازی با همکاری شرکت های خصوصی مستقر در شهرستان کنارک نسبت به ارسال دستگاه‌های لجستیک به مناطق مورد نیاز شهرستان اقدام کنند.

فرماندار کنارک با اشاره به ضرورت پاکسازی معابر، آبراهه ها و زیرگذرها قبل از شروع طوفان به مجموعه شهرداری، تاکید کرد: آموزش و پرورش و ورزش و جوانان شهرستان کنارک مدارس و سالن های ورزشی را برای مواقع بحرانی و اضطراری آماده کنند.

فرماندار چابهار نیز اظهار داشت: احتمال شکل گیری طوفان حاره ای در شمال اقیانوس هند و حرکت به سمت شمال و شمال غرب وجود دارد.

جواد سپاهی افزود: دریا در محل فعالیت طوفان به شدت متلاطم می شود و با وزش باد شدید تا خیلی شدید و رگبار و رعد و برق همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس برآورد مدل های فعلی، سواحل مکران مستقیم تحت تاثیر این طوفان نیست اما احتمال افزایش ارتفاع موج در اوایل هفته آینده در دریای عمان وجود دارد که جزئیات بیشتر و تغییرات احتمالی در هشدارهای آتی اطلاع رسانی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=157391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.