• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
12

هدف گذاری سه ساله برای تبدیل راسک به قطب تولید گندم در سیستان وبلوچستان 

  • کد خبر : 158678
  • 17 مرداد 1402 - 8:13
هدف گذاری سه ساله برای تبدیل راسک به قطب تولید گندم در سیستان وبلوچستان 
هاتف سیستان و بلوچستان - فرماندار راسک در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: آب و هوای مساعد و خاک حاصلخیز، این شهرستان را به یکی از نقاط مهم و قطب کشاورزی استان تبدیل کرده و در تلاشیم تا در افقی سه ساله  این منطقه به قطب تولید گندم در استان تبدیل شود.

سلیم کدخدا در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار کرد: یکی از اهداف تعیین شده در بخش کشاورزی در شهرستان راسک اصلاح الگوهای کشت و نحوه آبیاری در سطح وسیع است تا از این طریق الگوهای کشت سنتی اصلاح و کشت‌های کم آب بر و محصولات راهبردی مانند گندم و دانه های روغنی گسترش پیدا کند.

وی با تاکید بر دوری گزینی از کشت های جالیزی، افزود: در تلاشیم تا با برنامه ریزی و بازه زمانی سه ساله شهرستان راسک را تبدیل به قطب تولید گندم در استان کنیم.

فرماندار راسک گفت: گسترش کشت‌های گلخانه‌ای و الگوی کشت علمی و پژوهش محور می تواند مسیر را برای توسعه بخش کشاورزی هموار کند.

وی تصریح کرد: محلی پیشین، خوشه طلایی و نارین، سارنگ و شوش، ارقام گندم در راسک را تشکیل می‌دهند.

کدخدا با بیان اینکه، راسک اولین نقطه کشور در برداشت گندم است، افزود:مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی کشاورزی برای پشتیبانی از ایده ها و طرح های پژوهشی بخش کشاورزی راه‌اندازی شود و تقویت و تولید میوه‌های گرمسیری در دستورکار قرار گیرد.

سلیم کدخدا فرماندار راسک

پیگیری حقابه برای ایجاد واحد تولید مرغ یک میلیون قطعه‌ایی با زنجیره کامل

وی گفت: ایستگاه تحقیقاتی مطالعاتی تولید میوه‌های گرمسیری در دشت پهناور پیشین راه‌اندازی و همچنین حمایت‌های بیشتر از کشتارگاه صنعتی دام پیشین که بعد از سالها و تعطیلی راه‌اندازی شده، انجام گیرد.

فرماندار راسک بر پیگیری تخصیص حقابه از ذخایر منابع آبی دریاچه سد پیشین برای بخش کشاورزی منطقه، تسهیل و تسریع صدور مجوز، تکمیل و تعیین تکلیف پرونده‌های مربوط به متقاضیان ساخت واحدهای تولیدی مرغ گوشتی برای افزایش سرانه تولید این فرآورده تا خود اتکایی تاکید کرد.

وی بر تداوم گسترش اجرای شبکه‌های آبیاری تحت فشار قطره‌ای با تیب در اراضی زراعی زیر کشت دشت پیشین، توسعه الگوی کشت‌های گلخانه‌ایی در منطقه، ابطال طرح‌های تولیدی مصوب راکد و جایگزینی متقاضیان واجد شرایط پشت نوبت را خواستار شد.

کدخدا با اشاره به ظرفیت بالای تولید انبه در راسک، گفت: برگزاری جشنواره ملی انبه به میزبانی پیشین به عنوان مرکز و محور تولید این میوه مورد پیگیری قرار گیرد، متعاقب آن ثبت ملی پیشین به عنوان محور کشت(خاستگاه) انبه نیز دنبال شود.

وی بر تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی چندین ساله فاقد پروانه با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و پیگیری راه‌اندازی ایستگاه سینوپتیک برای پیش اطلاع کشاورزان از اوضاع جوی و متغیرات اقلیمی به ویژه در پیشین را یک ضرورت دانست.

رشد بیش از ۲ برابری سطح زیر کشت گندم در شهرستان راسک

مدیر جهادکشاورزی راسک نیز گفت: کاشت گندم از اواخر مهر در این شهرستان آغاز و تا نیمه آذرماه به انجام رسیده است.

فرامرز مبارکی افزود: ارقام گندم کشت شده در این شهرستان شامل پیشین، خوشه طلایی و نارین، سارنگ و شوش است.

وی ادامه داد: برداشت گندم نیز در این شهرستان با چهار دستگاه کمباین بومی و میهمان از از اوایل فروردین آغاز و تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه داشت.

مدیر جهادکشاورزی راسک افزود: هم اکنون سه دستگاه کمباین در بخش پیشین شهرستان راسک مستقر شده‌ است.

وی بیان کرد: با توجه سیاست های حمایتی دولت و افزایش قیمت خرید گندم در یک سال اخیر یک‌هزار و ۵۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت که این میزان سطح زیر کشت نسبت به مشابه قبل بیش از ۲ برابر رشد دارد.

مبارکی افزود: با همکاری کشاورزان در سالجاری امیدواریم اراضی بیشتری زیرکشت گندم قرار گیرد و برداشت خوشه های طلایی گندم کشور از مزارع پیشین شهرستان راسک در اواخر سال انجام شود.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=158678

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.