• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

چگونه کاندیداهای انتخابات مجلس در صدا و سیما تبلیغات کنند

  • کد خبر : 163744
  • 26 دی 1402 - 19:14
چگونه کاندیداهای انتخابات مجلس در صدا و سیما تبلیغات کنند
هاتف سیستان و بلوچستان - رئیس سازمان صدا و سیما به تشریح نحوه تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس در برنامه های صدا و سیما پرداخت و گفت: راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی به اندازه تعداد حوزه های انتخابیه در دستور کار قرار گرفت.

پیمان جبلی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس برای تبلیغات تلویزیونی گفت: رسانه ملی نقش مهمی در تحقق مشارکت دارد لذا تلاش ما تحقق چهار راهبرد اساسی مورد تاکید مقام معظم رهبری یعنی مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت با استفاده از ظرفیت عظیم رسانه ملی در دو بعد اصلی مشارکت و رقابت است.

وی یادآور شد: پیش از این امکان استفاده از ظرفیت صداوسیما برای تبلیغات انتخابات مجلس وجود نداشت که با اصلاح قانون انتخابات، اجازه ای برای استفاده از صدا و سیما برای تبلیغات داده شد.

جبلی ادامه داد: تصمیم بر آن شد در کنار شبکه های استانی و ملی ۲۰۰ کانال انتخاباتی راه اندازی شود تا با استفاده از این ظرفیت اقدامی برای گسترش عدالت قرارم شود تا نامزدهای بدون تومن ملی و بدون پشتیبانی احزاب هم بتوانند برنامه های خود را ارائه کنند.

وی اضافه کرد: بر این اساس راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی به اندازه تعداد حوزه های انتخابیه در دستور کار قرار گرفت.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه راه اندازی ۲۰۰ کانال کار بسیار پیچیده‌ای بود، گفت: ما خودمان را ملزم کردیم که ۲۰۰ شبکه را در طول چند ماه تصویب قانون اصلاح انتخابات ایجاد کنیم.

کانال‌های انتخاباتی به صورت ۲۴ ساعت در اختیار تبلیغات نامزدها قرار می گیرد

جبلی درباره برنامه های رسانه ملی برای تبلیغات کاندیداهای انتخابات گفت: در ۷ روز فرصت تبلیغات انتخاباتی این کانال‌های انتخاباتی به صورت ۲۴ ساعت در اختیار تبلیغات نامزدها قرار می گیرد یعنی به طور متوسط ما ۵۰۰ دقیقه در ۱۰ هزار دقیقه در طول این ۷ روز در اختیار خواهیم داشت. هر نامزدی ۲۰ دقیقه فرصت تبلیغات تصویری دارد که محورهای آن هم مشخص است. کاندیداها بادی خود حامیانشان را معرفی کرده و در مورد موضوعات اساسی اعلام نظر کنند.

وی ادامه داد: در این جا شفاف سازی به شکل مطلوبی می شود؛ مردم با سوابق و دیدگاه ها و برنامه های یک کاندیدای نمایندگی مجلس آشنا شده و که ما در آینده براساس همین وعده ها مطالبات را پیگیری خواهیم کرد.
کاندیدهای انتخابات مجلس فرصت ۲۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات ویدیویی دارند

جبلی اضافه کرد: درحوزه‌های پرتعداد یا پرنامزد، تعداد بازپخش این بسته‌های ۲۰ دقیقه‌ای کمتر خواهد بود؛ ما به همه فرصت ۲۰ دقیقه‌ای تبلیغات ویدیویی را می‌دهیم اما باز پخش‌ها در حوزه‌های با نامزدهای بیشتر طبیعتا کمتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالش‌ها مربوط به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و پردیس است، گفت: برای استفاده از این امکان در این حوزه تلاش کردیم که چهار کانال انتخاباتی راه اندازی کنیم؛ طبیعتا آن کسی که در اسلامشهر زندگی می‌کند، دغدغه‌های متفاوتی از کسی که در شمیرانات زندگی می‌کند، دارد یا آن کسی که در پردیس زندگی می‌کند، دغدغه‌های متفاوتی از کسی داشته که در شهرری ساکن است بنابراین این چهار کانال انتخاباتی برای یک حوزه انتخابی شهر تهران راه اندازی شده که امیدواریم بتواند به ما کمک کند.

وی ادامه داد: برای حوزه‌های دارای بیش از یک نامزد همچون تهران با داشتن ۳۰ کرسی مجلس، این امکان را فراهم کردیم که ائتلاف‌ها بتوانند به جای افراد در تبلیغات حضور داشته باشند یعنی ائتلاف اعضای خودش و آن کسانی که عضو آن ائتلاف هستند را به تعداد کرسی‌های آن حوزه معرفی می‌کند. آن فرد برای تبلیغات فرصت پخش ویدیوی ۲۰ دقیقه برای آن ائتلاف دارد بنابراین در حوزه مثلا انتخابیه تهران آن ائتلاف می‌تواند ۳۰ بار از این فرصت ۲۰ دقیقه‌ای استفاده کند؛ ائتلاف‌ها هم می‌توانند از این امکان استفاده کنند.

رئیس سازمان صدا و سیما درباره برنامه های معاونت صدا برای تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس گفت: برنامه های انتخاباتی دوره های قبل را در شبکه‌های مختلف سیما و صدا خواهیم داشت و به کیفیت و کمیت آن هم در این دوره اضافه می شود. فقط در حوزه معاونت سیاسی، برنامه‌های انتخاباتی عام یعنی شامل تبیین حوزه انتخابات و ابعاد مختلف آن تصویب شد ار جمله آن فراکسیون شهدا و خاطرات نمایندگان است یعنی این فقط آن چیزی است که در حوزه سیاسی قرار است تهیه شود.

وی افزود: برنامه کتاب قانون را در سیما داریم که این شب‌ها از شبکه یک پخش می‌شود در شبکه یک رئالیتی شو هم داریم که تعبیر فارسی آن مستند واقع نما است. از شبکه ۴ این شب ها برنامه تقاطع پخش شده که مربوط به نقد و بررسی عملکرد شورای نگهبان است. شبکه ۲ برنامه منطقه آزاد را تهیه و پخش می‌کند که انتظارات اقشار مختلف مردم از نمایندگان است.

در مورد صدا هم برنامه‌های متنوع شامل مناظره، برنامه‌های گفتگو محور ترکیبی و نمایشی پیش بینی شده است. برنامه ۶ در ۲ هم یک برنامه مهم مناظره‌ای بین گرایش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که انشاالله در استان ها اجرا و پخش خواهد شد.

وی گفت: خاطرات چند هزار دست اندرکار انتخابات از هیئت اجرای و، ناظران در طول دوره‌های مختلف ثبت شده که ‌عموماً همه از اقشار مختلف مردم هستند که در کسوت مجری یا ناظر انتخابات بوده و بخش عمده‌ای از خاطراتشان ضبط شده و در قالب برنامه‌های کوتاه خاطرات انتخابات از شبکه‌های مختلف استانی پخش خواهد شد.

جبلی با یادآوری اینکه حوزه انتخابیه تهران به تنهایی نزدیک به ۲۴۰۰ نامزد دارد، گفت: برای تهران ۴ کانال انتخاباتی تهیه و راه‌اندازی می‌کنیم که امیدواریم ظرفیت ما در صدا و سیما، پاسخگوی تعداد نامزدهای تهران باشد. ائتلاف‌ها هم می توانند در شهرهای پرنامزد و دارای بیشتر از یک کرسی مجلس امکان تبلیغات داشته باشند. با وجود همه این تدابیر امیدوار هستیم ظرفیت ما پاسخگوی تهران باشد اما اگر نباشد ما ناچار هستیم از حوزه انتخابیه تهران صرف نظر کنیم.

تمام تلاشمان را در حوزه‌های مختلف به کاری می گیریم که بتوانیم برای تهران هم این خدمت را انجام دهیم اما در مورد این که یک نامزد باید چه کار کند، انشاءالله در روزهای آتی اطلاع رسانی می شود تا تمام نامزدهای انتخابات مجلس با فرایند استفاده از ظرفیت صدا و سیما آشنا شوند.

نحوه ثبت نام برای تبلیغات انتخاباتی در صدا و سیما

وی گفت: یک وبگاه معرفی کردیم که هر نامزد انتخاباتی با شماره تلفن همراه خود وارد این وبگاه می‌شود. کدی برایش ارسال می‌شود و وارد وبگاه می‌شود و آنجا باید مبلغی را پرداخت کند؛ راجع به این مبلغ حتما توضیح خواهم داد که اساساً مبنای تعیین این مبلغ چه بوده است. بعد از این که این مبلغ پرداخت شد، برای استفاده از ظرفیت تبلیغاتی صدا و سیما اعلام آمادگی می کند. در آن جا آیین نامه تبلیغات که به تصویب ستاد انتخابات کشور رسیده به اطلاع نامزد رسانده می‌شود و به او گفته می‌شود که ضوابط تولید آن ویدئو به چه ترتیب خواهد بود، اینکه ضوابط فنی و شکلی و محتوای قانونی به چه شکلی باید باشد. وقتی این کار انجام شد و نامزد انتخاباتی آن ویدیو را در قالب ویدیوهای ۲۰ دقیقه‌ای تهیه کرد، به صورت ۲۴ ساعته پخش و بازپخش خواهد شد.

جبلی یادآور شد: با توجه به اینکه امکان بازپخش وجود دارد طبیعی است که در تمام فرصت‌های شبانه روز این ویدیو پخش خواهد شد، بنابراین با این تدبیر این شبهه که در ساعت خاصی از روز یک نامزد بتواند از فرصت تبلیغاتی در تلویزیون استفاده کند و فرد دیگری از فرصت نامناسب‌تر مثلاً نصف شب استفاده کند، برطرف خواهد شد.

رئیس سازمان و صداوسیما درباره وضعیت افرادی که هنوز صلاحیتشان نهایی نشده گفت. این فرصت را شورای نگهبان داده که فکر می‌کنم تا حتی یک روز قبل از شروع تبلیغات، امکان تجدید نظر در مواردی که صلاحیت‌ها تایید نشده وجود دارد. ما خودمان را ملزم کردیم که این فرصت را تا آخرین لحظه ای که نامزدها صلاحیتشان تایید می‌شود، در اختیارشان قرار بدهیم.

وی افزود: اکنون در این مرحله ثبت نام از تمام کسانی هستیم که تایید صلاحیت و رد صلاحیت شده و یا احراز صلاحیت نشده است تا اعلام آمادگی کرده و ما هم برآورد دقیق‌تری داشته باشیم از اینکه چه تعداد نامزد می‌خواهند از این فرصت تبلیغاتی استفاده کنند. اگر کسی نتوانست صلاحیتش تایید نشد، طبیعتا مبلغی را که واریز کرده عینا به آنها مسترد می‌شود.

وی درباره زمان راه اندازی کانال‌های ۲۰۰ گانه تلویزیونی در حوزه های انتخابیه گفت: از دو هفته پیش شروع به افتتاح کانال‌ها وکانال‌های انتخاباتی در استان‌هایی که کمتر از چهار حوزه انتخابیه دارند و پخش آزمایشی محتواهای انتخاباتی روی این کانال‌ها کردیم.

جبلی گفت: کانال های انتخاباتی در استان زنجان با ۴ حوزه و ۵ کرسی در مجلس، در استان قزوین با ۳ حوزه و ۴ نماینده، در استان ایلام با ۲ حوزه و ۳ نماینده، در استان یزد با ۴ حوزه و ۴ نماینده، در استان هرمزگان با ۳ حوزه و ۵ نماینده، در کهگیلویه و بویراحمد با ۳ حوزه و ۳ نماینده افتتاح شده است. از این به بعد هر روز شاهد افتتاح این کانال‌های انتخاباتی هستیم و محتوای عمومی انتخابات هم به تدریج روی این کانال‌ها بارگذاری و پخش می‌شود.

رئیس سازمان صدا و سیما درباره میزان هزینه دریافت شده از نامزدهای انتخابات برای تبلیغات در صدا و سیما گفت: تلاش می کنیم عدالت را رعایت کنیمیعنی تمام نامزدهایی که در یک حوزه انتخابیه هستند به یک میزان از آن ها مبلغ دریافت خواهد شد.

جبلی توضیح داد: قانون به ما اجازه داده که هزینه تمام شده را از نامزدها دریافت کنیم. حوزه‌های انتخابیه هزینه خاص خود را به نامزد آن حوزه اعلام کرده و این هیچ نسبتی با هزینه‌های تمام شده ندارد یعنی ما حداقلی را در نظر گرفتیم برای هزینه‌های انجام شده در آن حوزه انتخابیه و ارزش آنتن صدا و سیما در تمام حوزه‌های انتخابیه ای که هزینه ثبت نام و هزینه استفاده از این فرصت به نامزدهای اعلام شده، بسیار بیشتر از رقمی است که اعلام شده است. این یک هزینه حداقلی است که قانون هم اجازه داده و رسانه ملی بر اساس حداقل‌هایی که برای هزینه تمام شده محاسبه شده در حوزه های مختلف این هزینه را به نامزدها اعلام کرده است.

وی درباره اینکه شکل تبلیغات چگونه تعریف شده است گفت: برای این که مردم از برنامه‌ها، دیدگاه‌ها، حامیان و راهکارهای نامزدها برای پاسخگویی به مسائل جامعه، مطلع شوند از یک قالب یکسان برای تمام نامزدها استفاده می‌کنیم بدین صورت که خود و برنامه‌های شان را اعلام می‌کنند که این شامل حامیان آن ها هم می شود. بحث حامیان یک ابتکار بسیار مهم در اجتماعی سازی تبلیغات انتخابات مجلس است به این معنی که یک نامزد ۱۰ نفر حامی خودش را باید به صورت ویدیویی و تصویری معرفی کند. با فرض استفاده ۷ هزار نفر از این امکان، ۷۰ هزار نفر حامی نامزدها در ویدیوهای تبلیغاتی‌شان به مخاطبان معرفی خواهند شد.

آیین رسمی افتتاح این ۲۰۰ کانال را در ایام دهه فجر برگزار خواهیم کرد

جبلی با بیان اینکه رعایت بی‌طرفی کار سختی است گفت: رقابت یعنی این که شاید یک نفر در ویدئو اش به فرد دیگری تعریض داشته یا ادعایی مطرح کند، ما تمام توانمان را با استفاده از ناظرین به کار خواهیم برد که بتوانیم نظارت بر نکاتی داشته که در آیین نامه انتخاباتی و محتوایی به نامزدها ابلاغ شده است، این چالش بسیار بزرگی برای ما است و ما خودمان را در معرض این چالش قرار دادیم برای این که بتوانیم تجربه مردمی‌سازی و جاری کردن عدالت در انتخابات و تجربه مردمی سازی و مشارکت کردن اجتماعی مردم در تبلیغات انتخابات را عملی کنیم.

وی در پایان گفت: کانال‌های انتخاباتی مراکز خراسان جنوبی، خراسان رضوی، استان‌های خراسان جنوبی و رضوی، سمنان ، قم، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هم تا دو سه روز آینده افتتاح خواهد شد. انشاالله آیین رسمی افتتاح این ۲۰۰ کانال را در ایام دهه فجر برگزار خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=163744

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.