• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

احداث آب‌شیرین کن تنها راه‌ حل برون‌رفت از بحران بی‌آبی

  • کد خبر : 16689
  • 25 اردیبهشت 1397 - 12:53
احداث آب‌شیرین کن تنها راه‌ حل برون‌رفت از بحران بی‌آبی
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث آب‌شیرین کن و شیرین‌سازی آب‌ دریای عمان تنها راه حل برون‌رفت از بحرانی بی‌آبی در سیستان و بلوچستان است.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، عبدالغفور ایران نژاد نماینده مردم چابهار، کنارک و نیکشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خشکسالی‌ بی‌سابقه در سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: این خشکسالی خسارت‌های میلیاردی را برای کشاورزان به بار آورده و بسیاری از روستاها و شهرها در منطقه بلوچستان را در وضعیت تنش آبی قرار داده است.
وی افزود: تنش آبی به‌واسطه خشکسالی در حالی است که تا قبل از این تنش روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان فاقد شبکه آب‌رسانی بودند و آب‌رسانی سقایی می‌شدند، مثلاً در چابهار از ۴۳۸ روستا بیش از ۲۰۰ هزار نفر در ۴۰۶ روستا سقایی آب‌رسانی می‌شدند و تنها امیدشان به هوتگ‌ها (چاله‌های دست‌ساز آب) بود که آن‌ها هم به‌واسطه خشکسالی یکی پس از دیگری خشک می‌شوند.
نماینده مردم چابهار، کنارک و نیکشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بارها اعلام کرد تنها راه برون‌رفت از بحران بی‌آبی در بلوچستان شیرین‌سازی آب‌های عمان ابتدا برای چابهار و کنارک و سپس در مراحل بعد بقیه شهرهای استان است.
ایران نژاد اضافه کرد: هم‌اکنون تنها منبع آب بهداشتی مردم چابهار و کنارک، آب شیرین‌کن کنارک با ۲۸ هزار مترمکعب ظرفیت روزانه است که باآنکه قدیمی و فرسوده است باید با این ظرفیت اندک جوابگوی جمعیت چابهار، کنارک، صنایع و برخی روستاها باشد.
وی تأکید کرد: برای جمعیت فعلی حدوداً ۱۰۰ هزارنفری شهر چابهار نیاز به حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار مترمکعب آب است تا شهر چابهار از وضعیت جیره‌بندی آب دربیایند و آب شبانه‌روزی داشته باشند اما در حال حاضر سهم شهر چابهار از آب‌شیرین کن کنارک حدود ۱۲ هزار مترمکعب است؛ یعنی در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۲۸ هزار مترمکعب کمتر از نیاز آبی.
نماینده مردم چابهار، کنارک و نیکشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز موجود در شهر و روستاهای ساحلی چابهار و کنارک احداث یک آب‌شیرین کن ۲۰۰ هزار مترمکعبی برای شهرستان چابهار و یک ۱۰۰ هزار مترمکعبی برای کنارک لازم است تا مردم حوزه شهرستان چابهار از کنارک تا گواتر به حداقل‌های موجود در سرانه شبکه آب بهداشتی دسترسی پیدا کنند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=16689

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.