• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7

لایحه کوله بری تمام نقاط سیستان و بلوچستان را شامل می شود

  • کد خبر : 16988
  • 18 خرداد 1397 - 1:40
لایحه کوله بری تمام نقاط سیستان و بلوچستان را شامل می شود
نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه کوله بری برای تمام نقاط استان سیستان و بلوچستان تصویب شده است و فرمانداران باید با انجام اقدامات لازم از این فرصت برای ایجاد اشتغال استفاده کنند.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، علی کرد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم خاش، میرجاوه، نصرت آباد و کورین اظهار داشت: ضروریست علاوه بر میرجاوه سایر فرمانداری های استان نیز با جمع آوری اطلاعات کوله بران و انجام اقدامات لازم از این فرصت در زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی کوله بران در مرزها استفاده کنند و چنانچه تاکنون اقدامی صورت نگرفته کم کاری فرمانداران بوده است.
وی مرز میرجاوه را بعد از بازرگان دارای اهمیت استراتژیک کشور دانست و بیان کرد: این مرز با وجود داشتن قابلیت های فراوان از جمله نزدیکی به بازارهای آسیای میانه، فاصله اندک تا مرکز استان، داشتن زیر ساخت های مناسب و نزدیکی به فرودگاه بین المللی زاهدان در سالهای گذشته در زمینه تردد افراد و صادرات به صورت نابسامان انجام می گرفته که با نشست های متعدد در فرمانداری شهرستان، استانداری و وزارت کشور این مرز برای کوله بری صادرات تصویب و در حال فعالیت است.
وی مرز را بهترین فرصت برای اشتغال در مرکز سیستان و بلوچستان برشمرد و افزود: می توان با بهره گیری از این فرصت و انجام اقدامات مناسب مرزنشینان را به صورت پایدار در مرز ماندگار کرد و شاهد بهبود وضع اقتصادی منطقه بود.
نماینده مردم خاش، میرجاوه، نصرت آباد و کورین خشکسالی را یکی از مشکلات اساسی سیستان و بلوچستان برشمرد و اظهار داشت: از آنجایی که خشکسالی های پی درپی و در پی آن بروز توفان های شن و مشکل کم آبی این استان را در مسیر بحران قرار داده نمایندگان تلاش خود را در مجلس برای رفع مشکلات بکار بسته اند تا با همکاری دستگاهها بتوان این مشکلات را بخوبی مدیریت کرد.
وی فعال کردن مجتمع های آبرسانی و آبرسانی سیار با تانکر را از راهکارهای مناسب برای جبران معضل کم آبی در مناطق عشایری و روستایی ذکر کرد.
کرد گفت: اعطای کمک های بلاعوض به عشایر و دامداران به عنوان یکی از راهکارهای مهم برای رفع مشکلات مردم مناطق روستایی استان از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور و استان مورد توجه قرار گرفته اما کافی نیست.
وی افزود: ضروری است مشکلات دامداران و کشاورزان استان در برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت مورد توجه قرار گیرد تا فشارها از این قشر برداشته شود.
وی کمبود بزرگراه را از دیگر مشکلات سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: با پیگیری های صورت گرفته برای رفع این مشکل در حوزه انتخابیه طرح های خوبی نظیر 45 کیلومتر جاده 2 بانده در مسیر زاهدان- خاش، 35 کیلومتر در مسیر زاهدان – بم، 20 کیلومتر در مسیر دامن – ایرانشهر و پنج کیلومتر زاهدان- کلاته در دستور کار قرار دارد که برخی درحال انجام و برخی دیگر درحال سیر مراحل هستند.
وی با بیان اینکه مدارس و مراکز آموزش عالی از ضرورت های توسعه انسانی استان است گفت: در حوزه انتخایبه علاوه بر چهار واحد دانشگاهی فعال در خاش سال گذشته یک واحد آموزش عالی در میرجاوه راه اندازی شد.
وی افزود: با توجه به نیاز منطقه راه اندازی چند مرکز دیگر در حوزه انتخابیه خاش مورد توجه است.
وی با تقدیر از مسئولان آموزش و پرورش استان گفت: امروزه با رفع بی عدالتی و تبعیض شاهد عدالت آموزشی هستیم به طوری که بسیاری از فرزندان این دیار به ویژه دختران که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند در تمام مقاطع درحال فراگیری علم و دانش هستند.
نماینده مردم خاش و میرجاوه توسعه سیستان و بلوچستان را در گرو نیروی انسانی ذکر کرد و افزود: سال گذشته در حوزه انتخابیه 15 نفر علاوه بر سهمیه، به عنوان پزشک و دندانپزشک جذب مراکز آموزش عالی شدند تا شاهد ماندگاری نیروهای بومی در منطقه برای خدمات رسانی به مردم باشیم.
وی ارتقاء سیمای روستاها و مناطق عشایری را گامی ارزنده در پیشرفت منطقه و رفع نیاز مردم دانست و گفت: در این راستا در سالهای اخیر تبدیل بسیاری از مراکز بخش ها نظیر ایرندگان و لادیز در حوزه انتخابیه به شهر و شهرستان مورد توجه قرار گرفته است.
وی جذب نیروی بومی را در استخدام های استان و مراکز تربیت معلم مهم بر شمرد و بیان کرد: با جذب هر نفر نیروی بومی بر اساس نیاز ضمن استفاده از ظرفیت ها بر ماندگاری نیروها در منطقه کمک شایان توجهی می شود.
وی با اشاره به استخدام امسال آموزش و پرورش استان افزود: تلاش شده سهمیه مناطق به گونه ای باشد که افراد هر منطقه نظیر زابل، ایرانشهر با توجه به دانش و استعداد خود به رقابت بپردازند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح گاز رسانی در استان بعد از زاهدان در شهرستان خاش و میرجاوه جزو مصوبات است که بزودی عملیات اجرایی آن کلنگ زنی خواهد شد.
وی افزود: هم اینک 82 کیلومتر از شبکه گازرسانی در شهرستان خاش انجام شده است.
وی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان در حال مطالعه و درصوت تکمیل شدن به صحن علنی مجلس راه خواهد یافت.
وی با مخالفت بر تقسیم سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اینکه بسیاری از امکانات استان در مرکز تجمیع شده است با تقسیم استان دچار مشکلات و معضلات در دیگر نقاط خواهیم شد.
وی مشکل در جذب نیرو و استخدام ها، مرزهای آبی و خاکی و محروم شدن مردم استان از بسیاری از امکانات سایر نقاط و ایجاد فرقه گرایی در استان را از جمله مهمترین مشکلات بعد از تقسیم آن ذکر کرد و افزود: ضروری است برای توسعه استان ادارات کل و مهم نظیر آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی علاوه بر مرکز استان در بلوچستان با مرکزیت ایرانشهر و چابهار و در سیستان استقرار یابند.
وی تصریح کرد: تنها راه نجات استان برای توسعه بالندگی،اتحاد و رساندن امکانات است.
وی طرح منطقه آزاد سیستان را از طرح های مهم برای توسعه استان برشمرد و افزود: با اتحاد و توافق خوبی که نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی دارند تمام تلاش خود را بکار خواهند گرفت که این طرح مهم با توجه به نیاز منطقه به تصویب برسد.
وی افزود: از آنجایی که سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع ترین استان کشور دارای شرایط خاص جغرافیایی از نظر ترانزیت و صادرات است تمام نمایندگان تلاش های خود را برای تصویب منطقه آزاد سیستان بکار گرفتند تا شاهد رونق و توسعه منطقه و رفع مشکلات مردم باشیم.
وی گفت: همچنین منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه که جزو مصوبات بوده هم اینک در حال ثبت و سند زمین به مساحت 350 هکتار از میل 69 تا 72 است که با منطقه آزاد سیستان نوید توسعه اقتصادی استان را می دهند.
وی از دستگاههای قضایی و مسئولان سیستان و بلوچستان در برخورد قاطع و به موقع با استاد هتاک دانشگاه تقدیر کرد و از مردم استان خواست در برخورد با این گونه مسائل احساساتی رفتار نکنند بلکه با اتحاد و همبستگی راه را بر هرگونه سوء استفاده دشمنان نظام ببندند و همواره همسو با آرمان های انقلاب حرکت کنند.
وی با تاکید بر جذب معلمان حق التدریس گفت: به دنبال این هستیم که آزمون برای جذب این معلمان برداشته و آنان با گذراندن دوره های ویژه جذب آموزش و پرورش شوند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=16988

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.