• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
8

شروع مجدد فعالیت کوله بران

  • کد خبر : 17036
  • 19 خرداد 1397 - 21:51
شروع مجدد فعالیت کوله بران
فعالیت کوله بران در مرز میرجاوه از سر گرفته شد.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، علی کرد نماینده مردم خاش، میرجاوه و بخش های کورین و نصرت آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان و بلوچستان با بحران خشکسالی و ریزگردها مواجه است که در سال های اخیر مشکلات فراوانی برای مردم منطقه به وجود آورده است. متأسفانه در سال های اخیر کمک های بلاعوض دولت به دامداران و کشاورزان استان کافی نبوده و مشکلات آن ها همچنان پابرجاست.
وی افزود: باید امکانات مورد نیاز برای بقای مردم روستایی و عشایر فراهم شود، مدیریت آب شرب منطقه در روستاهای فاقد لوله کشی آب شرب و رساندن آب مورد نیاز روستاییان و عشایر با تانکر از اقدام هایی است که قسمتی از مشکلات روستاییان، کشاورزان و دامداران را برطرف می کند، همچنین با ایجاد اشتغال پایدار در روستاها زمینه ماندگاری آن ها فراهم می شود.
به گفته وی، مرز میرجاوه پس از مرز بازرگان، دومین مرز استراتژیک و اقتصادی کشور محسوب می شود که با توجه به داشتن شرایط ویژه از جمله راه های مناسب ترانزیتی، نزدیکی به فرودگاه بین المللی زاهدان، کشورهای آسیای میانه و برخی بازارهای کشور از جمله کرمان، خراسان جنوبی، اصفهان و شیراز می طلبد با برنامه ریزی مناسب مسیر مبادله کالا را به فرصت خوب اقتصادی برای استان و کشور تبدیل کرد.

بازگشایی مرز میرجاوه برای کوله بران

وی اضافه کرد: نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با ارائه طرحی به دولت و پیگیری های مستمر توانستند موضوع کوله بری را سامان‌دهی کنند و طی روزهای اخیر با بازگشایی نخستین مرز استان بر روی کوله بران در میرجاوه فعالیت کوله بران از این مرز آغاز شد و پیگیر هستیم تا دیگر مسیرها به ویژه در منطقه سیستان بر روی کوله بران باز شود و فعالیت اقتصادی رونق تازه ای پیدا کند. بر اساس این طرح و تصویب آن در دولت مرزنشینان تا شعاع 50 کیلومتری مرز میرجاوه می توانند از کارت های الکترونیکی جدید استفاده کنند.
وی گفت: با تصویب هیئت دولت، کوله برانی که دارای کارت الکترونیک کوله بری باشند و مشخصات آن ها در سامانه ثبت شده باشد از معافیت های تعیین شده دولت و سود دو میلیون و 700 هزار تومانی برخوردار می شوند.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب راه ها افزود: اکثر راه های مواصلاتی استان به ویژه این حوزه انتخابیه نامناسب و دارای پیچ های خطرناک است، در این باره تأکید شده است کمیته برنامه ریزی استان و سازمان برنامه و بودجه کشور با در نظر گرفتن اعتبارات بیشتر به سامان‌دهی وضعیت راه ها به ویژه جاده های ترانزیتی توجه کند.
وی گفت: آموزش و پرورش نیز باید در همه نقاطی که مردم ساکن هستند اما امکانات آموزشی ندارند با فراهم ساختن شرایط لازم برای احداث مدارس مختلف اقدام کند. البته در هیچ نقطه ای از این حوزه انتخابیه بازمانده از تحصیل گزارش نشده است و اگر هم باشد مربوط به مناطقی است که گزارش آن به ما نرسیده است.
نایب رئیس فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی گفت: مطالعه انتقال گاز پرفشار از ایرانشهر به خاش و مسیرهای اطراف آن در حال اتمام است و به زودی وارد مرحله عملیاتی می شود. همچنین 82 کیلومترلوله گذاری گاز در خاش انجام شده است، مسیر خطوط انتقال گاز به گونه ای طراحی شده است که همزمان با گازرسانی از ایرانشهر به خاش روستاهای پرجمعیت تا شعاع 10 کیلومتری مسیر خط لوله از این نعمت برخوردار می شود.
وی درباره انتقال آب از دریای عمان برای رفع مشکل بی آبی استان نیز گفت: به نظر می رسد با توجه به شرایط مالی حاکم بر کشور و نداشتن اجازه برای واگذاری این طرح به شرکت های خارجی، این موضوع در این دوره از مجلس به نتیجه نرسد.

ایجاد زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه

علی کرد، ابراز امیدواری کرد: به زودی در مجلس شورای اسلامی موضوع ایجاد منطقه آزاد سیستان به تصویب برسد، با توجه به توجیه های ارائه شده از سوی نمایندگان قسمت زیادی از مشکلات این منطقه برطرف می شود، همچنین موضوع منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه از میل 69 تا 72 نیز پیگیری و دنبال و به زودی عملیات ایجاد زیرساخت های آن با مدیریت اتاق بازرگانی استان آغاز می شود که نوید و عیدی خوبی برای مردم منطقه است.
وی گفت: بارها تذکرهایی نسبت به عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت و نداشتن برنامه ریزی درست در اجرای منویات مقام معظم رهبری درباره توجه به تولید کالای ایرانی و رفع مشکلات تولیدکنندگان به دولت و رئیس جمهور داده شد اما آن ها در این باره ضعیف عمل کردند و یکی از دلایل تعطیلی شهرک های صنعتی در استان ها به ویژه این خطه و ورشکستگی تولید کنندگان داخلی همین عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت است که باید رئیس جمهور با تغییر در تیم اقتصادی و حضور تیم قوی با برنامه، اقدام های لازم را هر چه سریع تر انجام دهد و در واقع جراحی عمومی در بدنه اقتصاد کشور انجام شود تا شاهد رونق این حوزه و ایجاد اشتغال بیشتر و پایدار در منطقه و کشور باشیم.
وی تصریح کرد: از نبود تعامل میان سازمان برنامه و بودجه و دستگاه های دولتی در بخش تحقیقی بودجه می توان به عنوان یکی از معضلات استان نام برد و معتقدیم که دولت در تخصیص بودجه به این استان ضعیف عمل کرده است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=17036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.