• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
10

بازگشایی 7 کیلومتر دایک مرزی برای ورود آب به سیستان و بلوچستان

  • کد خبر : 17108
  • 23 خرداد 1397 - 22:41
بازگشایی 7 کیلومتر دایک مرزی برای ورود آب به سیستان و بلوچستان
امسال با همکاری مرزبانی بر اساس طرح جامع مدیریت تالاب هامون پنج تا هفت کیلومتر دایک مرزی برای ورود آب از افغانستان به سیستان و بلوچستان بازگشایی شد.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، نیره پور ملایی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست در این اداره کل برگزار شد گفت: تالاب هامون پنج هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت دارد که سه هزار و 700 کیلومتر مربع در خاک ایران است. اگر چه سهم بیشتری از آن داریم اما آخرین حلقه حوضه آبریز در اختیار ما و 90 درصد حوضه آبریز در افغانستان است. در دو دهه اخیر خشکسالی زیاد و وارد نشدن آب سبب خشکی تالاب شده است. نیاز آب هامون بیش از 10 میلیارد مترمکعب است که هر سال باید یک سوم این میزان هم به آن وارد شود تا کارکردهای لازم را داشته باشد.
وی بیان کرد: برخلاف تالاب جازموریان معیشت مردم به هامون وابسته است، به همین دلیل خشک شدن آن به بحران اجتماعی تبدیل شده است. 820 میلیون مترمکعب حقابه دیپلماتیک هامون است. سال گذشته آب وارد تالاب شد که چون تداوم نداشت ماندگاری هم نداشت اما سبب احیای پوشش گیاهی و تثبیت خاک شد. یکی از موضوع های مهم در حوزه تالاب، آبگیری کانون هایی است که مستعد بحرانی شدن است، زیرا هوای پاک مهم ترین موضوع تالاب است و بعد از آن ایجاد اکوسیستم اهمیت دارد.
وی گفت: حوزه سیستان قبل از خشکی هامون هم کانون های گرد و غبار داشت که شامل نیاتک، جزینک و شیله بود. چهار کانون فعال هم در داخل تالاب هامون وجود دارد. بستر خشک هامون صابوری در ایران و افغانستان، حد فاصل هامون صابوری و پوزک 20 سال است آبگیری ندارد و بافت خاک متلاشی شده است، جنوب و جنوب شرق هامون پوزک در افغانستان و جنوب هامون هیرمند در شیله کانون های فعال حوزه تالاب هامون است.
وی درباره آتش سوزی های بستر تالاب بیان کرد: آتش سوزی هایی در بستر تالاب اتفاق می افتد که سهوی یا طبیعی است و برای اطفای حریق محیط بانان به بستر اطفای حریق محیطی مجهز شده اند.
وی ادامه داد: برای قسمت هایی از تالاب هامون که آبگیری نمی شود پیشنهاد روش های مدیریت تطبیقی داده شده است. سازمان حفاظت محیط زیست برای اولین بار کشت گونه های بومی تالاب را در وسعت 300 هکتار از هامون اعتباری در نظر گرفت و برای آبیاری این گیاهان از روش های تصفیه فاضلاب استفاده می شود. قرار است طی یک فراخوان از نخبگان دعوت شود تا برای قسمت های خشک تالاب طرح ها و برنامه های خود را ارائه دهند.

42 میلیارد تومان ضرر و زیان حوزه حیات وحش

مدیرکل حفاظت محیط زیست درباره قاچاق گونه های حیات وحش گفت: سال گذشته میزان جرایم و ضرر و زیان حوزه حیات وحش استان 42 میلیارد تومان شد. مهم ترین پرونده های وصولی سال 96 شناسایی محموله قاچاق قطعات کوسه در جنوب استان شامل باله و دم آن بود.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات استان به دلیل مرزی بودن قاچاق گونه های حیات وحش به ویژه پرندگان است که زیاد اتفاق می افتد. همچنین برخی گونه های کل و بز هم به صورت غیرمجاز شکار می شوند.
وی تصریح کرد: تامین آب و علوفه وحوش به دلیل خشکسالی از جمله مشکلات است، اما امسال کمپین حمایت از آهوهای حوزه سه راهی دشتک ایجاد شد. در مکان هایی که جبیر و کل و بز داریم در تابستان علوفه توزیع می شود. رساندن آب به آبشخورهای آن ها توسط محیط زیست و بومیان انجام می شود.

سافاری پارک گاندو ایجاد می شود

پور ملایی بیان می کند: برند زیستی ایران، تمساح پوزه کوتاه ایرانی یا گاندو است که اولین بار طرح بوم گردی را برای حوزه جنوب تعریف کردیم.
سایت تیمارداری تمساح را داریم و قرار است برای گاندو سافاری پارک ایجاد شود و یک میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار دریافت کردیم و عملیات اجرایی آن از هفته آینده آغاز می شود. 398 تمساح در آخرین سرشماری شناسایی شدند و سد زیردان و پیشین در دوام تمساح ها نقش داشته است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=17108

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.