• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
10

پایان سریال کارت های سوخت جایگاه های عرضه

  • کد خبر : 17731
  • 01 مرداد 1397 - 15:03
پایان سریال کارت های سوخت جایگاه های عرضه

سال ها قبل برای توزیع عادلانه، کنترل مصرف و پیشگیری از قاچاق سوخت، طرح کارت سوخت برای هر خودرو صادر و برای هر خودرو سهمیه سوخت در نظر گرفته شد.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، سال ها قبل برای توزیع عادلانه، کنترل مصرف و پیشگیری از قاچاق سوخت، طرح کارت سوخت برای هر خودرو صادر و برای هر خودرو سهمیه سوخت در نظر گرفته شد. اما با تک نرخی شدن بنزین رانندگان کارت ها را کنار گذاشتند و از کارت های جایگاه های سوخت برای سوخت گیری استفاده می کنند. در بسیاری از شهرهای کشور رانندگان در استفاده از کارت های سوخت جایگاه با مشکلی مواجه نیستند و نیازی هم به همراه داشتن کارت سوخت خودروی خود نمی بینند اما در سیستان و بلوچستان رانندگان برای سوخت گیری برای استفاده از کارت سوخت با مشکلاتی مواجه‌اند و مدتی است که در اغلب جایگاه ها کارت سوخت به رانندگان تحویل نمی شود و در پاسخ خواسته مسافران عنوان می شود شرکت نفت کارت های سوخت جایگاه ها را جمع آوری کرده است.
 

نایاب شدن کارت سوخت

یک مسافری در این باره می گوید: به دلیل وجود کارت سوخت در جایگاه های بنزین کرمان معمولا رانندگان خودروها به دنبال دریافت کارت نیستند و به همین دلیل سوخت گیری با کارت های جایگاه انجام می شود به گونه ای که در این استان برای هر پمپ جایگاه یک کارت سوخت در نظر گرفته شده است و راننده از آن استفاده می کند.
وی ادامه می دهد: در سفری که به تازگی داشتم در گذر از خراسان جنوبی هم شاهد این موضوع بودم، اما به سیستان و بلوچستان که آمدیم در جایگاه های بین راهی از خودروهای عبوری کارت دریافت کردیم و در شهر هم برای تهیه کارت سوخت با مشکل رو به رو شدیم. متصدیان جایگاه ها هم اعلام می کردند شرکت نفت کارت ها را جمع آوری کرده است در حالی که حداقل باید برای مسافران کارت سوخت در نظر گرفته شود، زیرا آن ها از قوانین و شرایط استان اطلاعی ندارند.
به گفته وی طبق برنامه ریزی انجام شده قصد داشتیم از مسیر سیستان و بلوچستان به هرمزگان سفر کنیم اما با توجه به شرایط جایگاه های سوخت این استان برنامه ما تغییر کرد و پس از سوخت گیری به سمت بم خواهیم رفت و از کرمان به هرمزگان سفر می کنیم تا در تامین سوخت خودرو با مشکل رو به رو نباشیم زیرا در سفر تامین سوخت وسیله نقلیه اهمیت بالایی دارد و با این شرایط معلوم نیست اوضاع در جایگاه های دیگر این استان چگونه باشد؟

۱۰ لیتر سوخت ۲۰ هزار تومان!

یکی از شهروندان هم می گوید: دو شب گذشته برای سوخت گیری به یکی از جایگاه های شهری زاهدان مراجعه کردم و از متصدی کارت سوخت خواستم اما اعلام کرد که کارت ندارد و شرکت نفت کارت های سوخت را جمع آوری کرده است. به همین دلیل می تواند ۱۰ لیتر سوخت را با قیمت ۲۰ هزار تومان به صورت آزاد در اختیار من قرار دهد.
به گفته وی این جایگاه در گذشته کارت سوخت داشت و در اختیار رانندگان قرار می داد اما خبری از آن نبود و جایگاه های دیگر شهر هم کارت سوخت ندارند بنابراین رانندگان خودروهایی که به هر دلیلی نتوانسته اند کارت سوخت دریافت کنند در تامین سوخت مورد نیاز خود ناتوان مانده اند و برخی جایگاه ها نیز مانند دکه های شهر برای هر لیتر بنزین آزاد گاه تا دو هزار تومان قیمت می گذارند.
وی ادامه می دهد: با وجود جایگاه های CNG باز هم در استان های دیگر مشکل کارت سوخت وجود ندارد، اما در سیستان و بلوچستان به دلیل نبود جایگاه گاز CNG راننده ها مجبور هستند از بنزین استفاده کنند و به همین دلیل تقاضای آن نسبت به استان های دیگر بیشتر است پس باید در این باره مدیریتی مناسب انجام شود.
 

چالش جدید مسافربرها

یک راننده تاکسی هم می گوید: در گذشته بنزین با نرخی پایین تر و بدون کارت ارائه می شد و به همین دلیل شهروندان متناسب با نیاز خود سوخت گیری می کردند، اما این روزها به دلیل کم شدن بنزین در جایگاه ها و نبود کارت سوخت اغلب راننده ها سوخت گیری بیشتری دارند و در این میان اگر راننده ای کارت به همراه داشته باشد زمان زیادی نمی برد اما اگر نداشته باشد با توجه به نبود کارت در جایگاه ها زمان زیادی را برای تهیه کارت صرف می کند که صف های طولانی را در جایگاه های سوخت ایجاد کرده است.
وی ادامه می دهد: در این میان خودروهای حمل و نقل عمومی بیش از دیگر رانندگان به سوخت گیری نیاز دارند و با توجه به اتمام سهمیه ماهانه خودروهای مسافربر رانندگان ناچار هستند از کارت دیگر خودروها، کارت سوخت جایگاه ها یا سوخت آزاد استفاده کنند که با این شرایط به وجود آمده باید بنزینی با لیتری هزار و ۵۰۰ تا دو هزار تومان تهیه کنند.
به گفته وی در کنار تورم و گران شدن قطعات خودرو مشکل سوخت نیز چالشی پیش روی رانندگان مسافربر ایجاد کرده و سبب شده است بسیاری از تاکسی ها پس از اتمام سهمیه سوخت ماهانه به دلیل گران بودن بنزین آزاد خودرو را پارک کنند و خانه نشین شوند تا سهمیه جدید دریافت کنند.

جمع آوری کارت های سوخت

کوروش بالادست مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی زاهدان می گوید: به دلیل شرایط استان و مرزی بودن آن قاچاق سوخت در این منطقه بیش از استان های دیگر انجام می شد و به همین دلیل با واگذاری کارت سوخت به تعداد پمپ ها در استان موافقت نمی شد اما با توجه به شرایط منطقه پس از پیگیری های فراوان تعدادی کارت به جایگاه های استان تعلق گرفت.
وی می افزاید: قرار بود جایگاه های سوخت این کارت ها را در اختیار مسافران یا رانندگان خودروهایی قرار دهند که به هر دلیل از جمله مفقودی، شکستگی یا سوختگی، کارت سوخت ندارند اما متاسفانه نه تنها از ارائه این کارت ها به رانندگان نیازمند سرباز می‌زدند بلکه آن را در اختیار رانندگان سوخت کش قرار می دادند.
وی بیان می کند: صدور کارت های سوخت برای پیشگیری از قاچاق و کارت های سوخت جایگاه ها نیز با هدف رفع مشکل برخی از رانندگان بود، اما در جایگاه ها از این موضوع برای منفعت به صورت غلط استفاده و سبب می شد میزان قاچاق سوخت در استان ۴۱ درصد افزایش داشته باشد و این طرح نه تنها مشکل شهروندان و مسافران را برطرف نکرد بلکه سبب افزایش قاچاق هم شد.
وی می افزاید: با توجه به این شرایط از مرکز تصمیم گرفته شد کارت های سوخت جایگاه های استان جمع آوری شود و پس از ابلاغ آن به استان، کارت ها از جایگاه‌ها جمع آوری شد به همین دلیل هیچ جایگاهی کارت سوخت در اختیار ندارد و موارد اعلام شده توسط پمپ چی ها مبنی بر نداشتن کارت سوخت، این بار صحت دارد.
به گفته وی برنامه ریزی ها برای مدیریت سوخت در کشور به سمت جدیدی سوق پیدا کرده و به همین دلیل سیستم های کارتی الکترونیکی و کارت‌خوان های جدیدی در کشور تولید و این سیستم ها به صورت آزمایشی در سه منطقه کشور راه اندازی شده است و در صورت مثبت بودن عملکرد در استان نیز نصب خواهد شد و کارت های جدیدی نیز در اختیار رانندگان قرار می گیرد.
وی بیان می کند: استان برای سوخت مشکلی ندارد و نفتکش های جاده پیما به صورت مداوم به استان سوخت وارد می کنند بنابراین نگرانی برای کمبود سوخت نیست و با توجه به این شرایط هر گونه گران فروشی سوخت با عنوان نرخ آزاد توسط جایگاه ها غیر قانونی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=17731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.