• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
5

۵۰درصد جمعیت زاهدان حاشیه نشین هستند

  • کد خبر : 18444
  • 08 شهریور 1397 - 12:35
۵۰درصد جمعیت زاهدان حاشیه نشین هستند

۵۰ هزار شهروند بدون شناسنامه در حاشیه شهر زاهدان زندگی می کنند و نیمی از جمعیت این شهر حاشیه نشین هستند.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، عبدالجلیل شهنوازی رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان اظهار داشت: بیش از ۵۰ هزار شهروند بدون شناسنامه هویتی در حاشیه شهر زندگی می کنند به همین دلیل پنج میلیارد تومان مازاد بر بودجه شهرداری برای حاشیه شهر و رفع مشکلات آن اختصاص یافته است که در زمینه افزایش توانمندسازی مردم این بخش از زاهدان هزینه خواهد شد.
 
وی افزود: کمبود فضای آموزشی از دیگر مشکلات حاشیه زاهدان است که برای کاهش بازماندگان از تحصیل در حاشیه شهر و با کمک خیران، احداث مدارس شبانه روزی دخترانه و پسرانه از مقطع ابتدایی تا دبیرستان در حال شکل گیری است و سیستان و بلوچستان از این جهت بعد از تهران در رتبه دوم قرار دارد. رفع کمبود فضاهای آموزشی حاشیه شهر بدون مشارکت مردم سخت است.
 
وی بیان کرد: یکی از موضوع های بسیار مهم حاشیه نشینی است که نیمی از جمعیت زاهدان را به خود اختصاص داده و با توجه به نگاه دولتمردان به رفع مشکلات حاشیه نشینان کشور به ویژه این خطه، این شورا نیز برنامه های مختلفی برای رفع برخی مشکلات ساکنان حاشیه پیگیری و دنبال کرده است.
 
وی افزود: ۱۴۶ هزار خانوار در زاهدان زندگی می کنند که یک سوم آن ها از پرداخت عوارض شهرداری خودداری می کنند، شهرداری ها غیر دولتی هستند که با ۲ تا ۵ درصد کمک دولتی و بیش از ۹۵ درصد کمک های مردمی و بخش خصوصی اداره می شوند، بنابراین حضور نداشتن بخش خصوصی و مشارکت نکردن مردم با شهرداری ها کار را برای رفع بسیاری از مشکلات مشکل کرده است.
 
وی بیان کرد: بودجه امسال شهرداری ۱۰ درصد افزوده شد اما با توجه به تحریم ها و افزایش روز به روز برخی ابزار های مورد نیاز شهرداری، امکان اضافه کردن الحاقیه به آن وجود دارد.
 
وی تصریح کرد: برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، مشوق هایی گذاشته شد و بدون تحقق این موضوع توسعه شهری امکان پذیر نخواهد بود.
 
وی گفت: مشکلات ساختاری از جمله مواردی است که در اجرا نشدن طرح تفضیلی شهری نقش داشته است، در آسیب شناسی این موضوع، افزایش تخلفات شهروندان و نبود نظارت شهرداری به دلیل کافی نبودن درآمدهای پایدار شهرداری از موارد دیگر است.
 
رئیس شورای اسلامی شهر زاهدان بیان کرد: یکی از معضلات زاهدان آسفالت بی کیفیت معابر آن است که در گذشته به درستی انجام نشد و مشکل آن به زیر سازی برمی گردد و بیش از ۸۰ درصد آسفالت بر معابر نامناسب انجام شده است.
 
وی گفت: معضل جمع آوری نخاله ها و زباله ها در بسیاری از استان ها وجود دارد و مختص زاهدان نیست که یکی از دلایل آن همکاری نکردن خود شهروندان در جمع آوری زباله ها و نخاله های ساختمانی با شهرداری است. سالانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه به شهرداری تحمیل می شود. در عید قربان دو هزار و ۶۴۵ تن ضایعات پوست و لاشه گوسفند جمع آوری شد که ۷۰ درصد آن در حاشیه شهر بود.
 
وی در باره دریافت مبالغ غیر متعارف در آرامستان زاهدان توسط برخی افراد گفت: در صورت دریافت مبالغ غیر متعارف و تعیین شده با آن ها برخورد شدید خواهد شد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=18444

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.