• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
8

۲ هزار هوتگ چابهار در انتظار لای روبی

  • کد خبر : 19167
  • 30 مهر 1397 - 15:04
۲ هزار هوتگ چابهار در انتظار لای روبی

هوتگ یا گودال نگهداری آب در مناطق روستایی دشتیاری، پلان و بخش مرکزی چابهار سازه ای کم هزینه و به صرفه برای نگهداری آب های روان است و می تواند نقش مهمی برای تامین آب شرب و کشاورزی داشته باشد.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، هوتگ نسبت به دیگر سازه های آبخیزداری در مناطق کم شیب و اراضی سیلتی رسی چابهار مزایای بیشتری برای نگهداری آب دارد و در صورت سامان‌دهی حدود دو هزار هوتگ فعلی و ساخت هزار هوتگ دیگر در نقاط مختلف می توان تا شش ماه و حتی یک سال از آن بهره برداری کرد. سازه های سنگی و ملاطی باید در بالا دست و در اراضی شیب دار ایجاد شود ولی هوتگ در مکانی هایی اجرا می شود که شیب صفر است و امکان احداث سازه های دیگر وجود ندارد.
 
عبدالغنی رئیسی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار در این باره گفت: هوتِگ یا هوتَک نام گودال مصنوعی یا طبیعی به نسبت بزرگی است که آب حاصل از بارندگی ها در آن هدایت و جمع آوری می شود و در طول سال به مصارف کشاورزی، آشامیدنی انسان و حیوانات اهلی و وحشی می رسد.
 
وی افزود: به دلیل هم سطح بودن این سازه با زمین در صورت ورود آب زیاد تخریب نمی شود و حادثه آفرین نخواهد بود، سازه ای بدون خطر است و در صورت فراوانی آب بدون تهدید برای اراضی فرسایش پذیر و پایین دست است.
 
به گفته وی، هوتگ ها می تواند با هدف جذب گردشگر و گسترش صنعت گردشگری برای قایقرانی یا ماهیگیری با حجم مخزن بالا وسیع ساخته شود و همراه با تأمین آب کشاورزی منبعی برای تولید ماهیان آب شیرین نیز باشد. این سازه برای توسعه دامداری و دامپروری در روستاها که در مقایسه با تلمبه بادی ارجحیت دارد منبع مطمئنی است و بر خلاف تلمبه بادی که نیاز به مراقبت، سرویس و هزینه زیادی دارد به صرفه تر است.
 
وی اظهار کرد: با توجه به رطوبت هوا تلمبه های بادی پر هزینه و با طول عمر کوتاه و فاقد هزینه برای نگهداری است و امکان تعمیر و تجهیز وسایل یدک برای روستاییان کاری بسیار دشوار است ولی عمر متوسط هر سازه هوتگ حداقل ۲۵ تا ۳۰ سال است که به طور معمول پس از این مدت نیاز به پاکسازی و رسوب برداری دارد. هوتگ به نوعی یکی از بهترین منابع امید برای رفع تشنگی موجودهای زنده در ۴۳ روستای سواحل مکران در محدوده چابهار است.
 
وی تصریح کرد:  هوتگ ها منبع بسیار خوبی برای تامین آب آشامیدنی اهالی روستاهای فاقد شبکه آبرسانی به ویژه در فصول کم آبی است و می توان آن را با هدف جذب گردشگر با افزایش حجم و گسترش وسعت برای قایقرانی یا ماهیگیری ساخت و استفاده کرد. نوع مالکیت بر هوتگ های ساخته شده توسط مردم مشاع است و بهره برداری از آن نیز به صورت مشارکتی انجام می شود. به طور معمول هوتگ های واقع در حاشیه یک روستا برای استفاده از آب به همه اهالی روستا تعلق دارد و ممکن است به لحاظ مالکیت متعلق به یک یا چند نفر باشد.
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار ادامه داد: هوتگ ها نقش مهمی در توسعه جنگل کاری، افزایش سرانه فضای سبز و استقرار جنگل های منحصر به فرد دارد. یکی از فواید مهم رشد درخت چش در اطراف آن است، این درخت با فواید اقتصادی فراوان نقش مهمی در توسعه دامپروری و افزایش درآمد خانوار روستایی دارد.
 
وی ادامه داد: کنترل روان آب های سطحی و ذخیره آب قبل از رسیدن به دریا، میزان تبخیر کمتر در مقایسه با دیگر سازه ها به دلیل احداث سازه مورد نظر در عمق زمین از دیگر مزایای هوتگ است، این سازه برای کاهش تبخیر آب به لحاظ عمق زیاد و استقرار گونه های چش در اطراف آن موثر است.
 
وی بیان کرد: هوتگ با عمر مفید بسیار بالاست به طوری که هوتگ های ایجاد شده در دهه ۷۰ هیچ گونه تخریبی نداشته است و حتی برخی نیاز به لایه روبی نیز ندارد.
 
وی استقبال و مشارکت مردم در مراقبت و نگهداری از این سازه را خوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به هزینه بسیار پایین ساخت هوتگ نیاز است دولت توجه ویژه ای کند تا بتوان قسمتی از آب کشاورزی، شرب و حیوانات را تامین کرد.
 
رئیسی گفت: برای ساخت هوتگ با حجم آبی ۱۰ تا ۲۰ هزار متر مکعب ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان نیاز است، چنان چه یک بند سنگی و ملاطی یا خاکی در بالادست روستاها و اراضی کشاورزی احداث شود برای حجم عملیات ۵۰۰ متر مکعب هزینه ای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیاز است. این وجود می توان به مزایای هوتگ و کم هزینه بودن آن نسبت به دیگر سازه های آبخیزداری پی برد.
 
وی خاطرنشان کرد: حدود دو هزار هوتگ در روستا‌های منطقه دشتیاری، پلان و مرکزی این شهرستان نیازمند رسوب برداری، لای روبی، به سازی، مرمت و نگهداری اصولی است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=19167

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.