به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بندر شهید بهشتی چابهار بر اساس ۴ عامل، توسعه یافته است و اولین هدفگذاری آن ارتقای ترانزیت و ترافیک بار و کالا بود، توسعه ترافیک دریایی هدفگذاری بعدی ما در بندر شهید بهشتی چابهار بود و هدف سوم پیوند کشورها توسط بندر چابهار به عنوان دروازه ملل مدنظر قرار گرفت، هدف چهارم ما توسعه تعامل زیست محیطی و منطقهای و تجسس نجات در حوزه دریای عمان است.
وی افزود: در توسعه بندر چابهار طبق زیرساختهای عمرانی و تجهیزاتی امروز ۲۰۳ هکتار استحصال از دریا به عنوان اراضی پسکرانه انجام شده است، ۵ اسکله در بندر چابهار به تعداد اسکلهها در فاز یک افزوده شد و درافت اسکلههای بندر چابهار ۱۶٫۵ متر طراحی شده است.
وی گفت: در بندر چابهار امروز محدودیتی برای پذیرش کشتیهای نسل سوم و چهارم و سوپرپستپاناماکس وجود ندارد، هیچ محدودیتی برای پهلوگیری در بندر چابهار در فصول مختلف سال هم نداریم، که پس از تکمیل زیرساختها، تجهیزات بندر چابهار در سه بخش به وارد بندر چابهار شدند، مونتاژ شدند و به بهرهبرداری رسیدند، از سال قبل تاکنون ۹ کشتی حامل کالاهای ترانزیتی کشور افغانستان با کمترین زمان انتقال داده شد.
آقایی اظهار داشت: تجهیزات مدرن جرثقیلهای ساحلی با برند و کیفیت مناسب عملیات بهرهبرداری در بندر چابهار انجام میدهند، ۳۰ دستگاه استراتژیک از جمله مکندههای غلات با ۶۰۰ تن بر ساعت ظرفیت تخلیه و بارگیری به بندر چابهار آمدند.
وی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد کالاها از سال قبل تا به امروز به طور مستقیم از بنادر مبدأ نظیر کاندلا به بندر چابهار ورود کردهاند و این بندر امروز پذیرای هر نوع کالای کشتی است، ۸ دستگاه مکنده غلات با ظرفیت هر کدام ۶۰۰ تن در بندر فعال است که دو کشتی را تاکنون به صورت کاپوتاژ تخلیه و بارگیری کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره تکمیل فاز ۲ بندر چابهار گفت: تکمیل فاز ۲ به عنوان فرصت سرمایهگذاری معرفی میشود، در بندر چابهار امکان سرمایهگذاری در حوزههای نفت و پتروشیمی وجود دارد و راهاندازی کارخانههای پردازش و بستهبندی فرصت مناسبی در چابهار خواهد بود.
وی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی، کمک به کشور افغانستان از طریق بندر چابهار است، همه کالاهای ترانزیتی افغانستان قابلیت انتقال از چابهار با کمترین هزینه و سرعت بالا را دارند، برای کالاهای معدنی کشور افغانستان مسیر چابهار از نظر رقابتپذیری بهترین مسیر است.
وی افزود: بندر چابهار یکی از بنادری است که میتواند به کشورهای منطقه کمک کند و پیوند دهنده بنادر منطقه خواهد بود، هیچ محدودیتی در چابهار از نظر پذیرش سایز کشتی و تجارت وجود ندارد، سرمایهگذاری امروز در چابهار در ۲۰ سال اخیر بینظیر بوده است.
بیشترین سرمایهگذاری بندر چابهار در دوران تحریم
بندر چابهار یکی از بنادری است که میتواند به کشورهای منطقه کمک کند و پیوند دهنده بنادر منطقه خواهد بود، هیچ محدودیتی در چابهار از نظر پذیرش سایز کشتی و تجارت وجود ندارد، سرمایهگذاری امروز در چابهار در ۲۰ سال اخیر بینظیر بوده است.
- ارسال توسط : امید بلوچستانی