• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
12

پیاز سرباز روانه بازارهای مصرف شد/دلالان موجب گرانی محصولات استراتژیک می شوند

  • کد خبر : 33128
  • 09 فروردین 1398 - 16:54
پیاز سرباز روانه بازارهای مصرف شد/دلالان موجب گرانی محصولات استراتژیک می شوند
سعید نارویی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰هزار تن پیاز خارج فصل در پیشین برداشت شده است، گفت: شهرستان سرباز تامین کننده اصلی نیاز کشور به این محصول استراتژیک در زمستان و اوایل بهار است.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان ، سعید نارویی رئیس جهاد کشاورزی سرباز با اشاره به اینکه سطح زیر کشت پیاز در این منطقه هزار و ۴۰۰هکتار است، اظهار داشت: سال گذشته به طور متوسط از هر هکتار سطح زیر کشت این محصول چیزی در حدود ۳۰ تن پیاز مرغوب برداشت و در بهترین زمان روانه بازارهای مصرف داخلی شد.
وی افزود: کشاورزان سربازی همه ساله  حلال مشکل کمبود پیاز در کشور هستند به گونه ای  از دی ماه تا فروردین که سرما هوا در دیگر نقاط کشور امکان کشت صیفی جات را به کشاورزان نمی‌دهد محصولات پیاز، فلفل و هندوانه شهرستان سرباز نیاز بازارهای مصرف داخلی و خارجی را تامین کرده و مانع خروج ارز از کشور می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه پیاز پیشین از نوع قرمز است و از بهترین انواع پیاز جهان است، گفت: پاکستان بزرگترین وارد کننده پیاز پیشین و اصلی ترین بازار هدف صادرات پیاز شهرستان سرباز است  به گونه ای که وقتی نیاز داخلی برطرف می شود محصول پیاز شهرستان از طریق مرز پیشین به پاکستان صادر می شود تاجایی که به صورت میانگین هر ساله بیش از ۸۰۰تن پیاز کشاورزان سربازی به این کشور صادر می شود.
نارویی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار تن پیاز خارج فصل در سرباز برداشت شده است، بیان کرد: شهرستان سرباز به عنوان گلخانه طبیعی ایران همیشه مورد توجه است چرا که در اوج سرما که برف و یخبندان کل کشور را دربر گرفته است کشاورزان این منطقه محصولات استراتژیک را کشت کرده و برای تنظیم قیمت ها روانه بازارهای مصرف می کنند.
همه ساله در اواخر اسفند ماه و اوایل بهار به دلیل شرایط آب و هوایی و بارندگی های فصلی در جای جای کشور، پیاز به یکی از کمیاب ترین اقلام سبد خانوار تبدیل می شود به گونه ای که حتی قیمت آن به ۲۰ هزار تومان نیز می رسد، امسال نیز همزمان با آغاز سال ۹۸ به ناگاه پیاز در تمامی کشور نایاب شده و قیمت آن به بیش از ۱۸هزار تومان رسید.

در حالی که در بسیاری از مناطق کشور پیاز کمیاب شده اما در شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان کشاورزان خونگرم بلوچ که از ماه های قبل دست به کار شده بودند محصول پیاز خود را برداشت کرده و آماده ارسال آن به جای جای کشور برای حل مشکل گرانی این محصول استراتژیک هستند.
یکی از کشاورزان شهرستان سرباز اظهار داشت: دلالان با حضور در منطقه محصولات کشاورزان را به قیمتی اندک خریداری کرده و آن را در بازارهای مصرف با بیش از ۱۰برابر قیمت خرید به فروش میرسانند.
وی افزود: نبود سردخانه و محل نگهداری موجب شده تا کشاورزان مجبور باشند هرچه زودتر پس از برداشت محصولاتشان را به فروش برسانند و همین موضوع نیز موجب شده تا دلالان با خیال راحت این محصول گرانبها را با قیمتی اندک خریداری کرده و خود با مدیریت عرضه، آن را به قیمت چند ده هزار تومانی به فروش برسانند.
لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=33128

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.