• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
9

خط نیمروزی به عنوان نصف النهار مبدا تاریخی در میراث ناملموس ثبت می‌شود

  • کد خبر : 73158
  • 06 مرداد 1398 - 10:18
خط نیمروزی به عنوان نصف النهار مبدا تاریخی در میراث ناملموس ثبت می‌شود
سیستان و بلوچستان در ادوار باستانی گذشته، مرکز مهم رصدخانه تحقیقات کیهانی و نیز مرکز نصف النهار مبدا یا خط نیمروزی جهان بوده که بعدها به دست فراموشی سپرده شده است.

 به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان ، مهدی ارباب نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: پرونده خط نیمروزی یا نصف النهار مبدا تاریخی که از منطقه شمال سیستان و بلوچستان عبور می کند، برای ارسال به سازمان میراث فرهنگی کشور به منظور ثبت در شورای میراث ناملموس کشور تکمیل شده است.

وی افزود: این اقدام با توجه به این که مبدا زمان به دلایل مختلف از نیمروز به گرینویچ انتقال داده شده است و شواهد تاریخی نشان می‌دهد که این نصف النهار از سیستان و بلوچستان عبور می کند، انجام میگیرد.
وی گفت: سیستان و بلوچستان در ادوار باستانی گذشته، مرکز مهم رصدخانه تحقیقات کیهانی و نیز مرکز نصف النهار مبدا یا خط نیمروزی جهان بوده که بعدها به دست فراموشی سپرده شده است.
ارباب نیا ادامه داد: در منابع و شواهد زیادی به این موضوع اشاره شده و نیز هنگامی که در نیمروز ظهر است در هیچ جای کره زمین شب نیست و خورشید در حال طلوع یا غروب کردن می باشد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به حساسیت موضوع قرار است پس از ثبت در فهرست ملی بحث جهانی این پرونده نیز مطرح و مورد پیگیری قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=73158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.