• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
9

رقص ماهی‌ها در سیستان، مرگ ماهی‌ها در بلوچستان

  • کد خبر : 73203
  • 06 مرداد 1398 - 10:25
رقص ماهی‌ها در سیستان، مرگ ماهی‌ها در بلوچستان
مرگ و میر آبزیان مذکور احتمالا به دلیل شکوفایی پلانکتون (کشند قرمز) بوده که کارشناسان محیط زیست در حال بررسی تراکم و نوع گونه های پلانکتونی منطقه هستند.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان ، امروز شاهد انتشار دو خبر در فضای رسانه‌ای سیستان و بلوچستان بودیم که یکی حکایت از رقص ماهی‌ها در سد منطقه سیستان و دیگری حکایت از مرگ‌ ماهی‌ها در منطقه بلوچستان داشت.

اولی نوید آبادانی منطقه سیستان به دنبال سیلاب‌های امسال را می‌داد و دومی خبر از بیماری کشند قرمز در بلوچستان!!! پیرو مشاهده لاشه تعداد زیادی از آبزیان از قبیل ماهی، میگو، سفره ماهی و سایر آبزیان در ساحل ضلع شرقی خلیج چابهار کارشناسان اداره کل محیط زیست سیستان و بلوچستان، پس از پایش و بررسی، شکوفایی پلانکتونی را عاملی برای مرگ و میر آبزیان اعلام کردند.

وحید پورمردان،مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در زمینه مرگ آبزیان در چابهار اظهارداشت: با توجه به بررسی های به عمل آمده از منطقه به نظر می رسد مرگ و میر آبزیان مذکور احتمالا به دلیل شکوفایی پلانکتون (کشند قرمز) بوده که کارشناسان محیط زیست در حال بررسی تراکم و نوع گونه های پلانکتونی منطقه هستند.

وی افرود: آغاز فصل مونسون و جابجایی مواد مغذی در دریا، جابجایی مواد مغذی از کف و حرکت مواد غذایی از مناطق عمیق توسط جریان های آبی به محدوده ساحل سبب افزایش مواد مغذی در آبهای ساحلی می گردد و در اثر افزایش مواد مغذی، فسفات و نیتروژن جلبک ها یا فیتوپلانکتون ها افزایش پیدا می کنند که در رقابت با هم سم توکسین را تولید می کنند.

وی گفت: توکسین تولید شده در سطح آب جمع میشود و معمولا آب در این منطقه رنگی میشود، این امر باعث میگردد که نور و اکسیژن به آبزیان منطقه نرسد و تلف شوند.

پورمردان ادامه داد: آبزیان این منطقه با مصرف فیتوپلانکتون ها یا جلبک های حاوی سم، مسموم شده و همین مسئله باعث مرگشان شده است، البته گاهی ورود فاضلاب ها نیز باعث مرگ و میر آبزیان میشود اما با توجه به اینکه این اتفاق در یک محدوده نیمه بسته روی داده است احتمال مسمومیت با توکسین قوی تر است.

پورمردان گفت: با توجه به احتمال سو استفاده عده ای که پس از این رخداد طبیعی دریایی، بلافاصله اقدام به جمع آوری آبزیان تلف شده در ساحل و احتمالاً مصرف یا فروش ماهیها و میگوهای مسموم در بازار کرده اند، از مردم منطقه خواست تا در مصرف آبزیان دقت کنند و از خرید میگوهای آلوده که رنگ آنها نسبت رنگ طبیعی تغییر کرده همچنین ماهیان دارای آبشش های قرمز تیره مایل به قهوه ای، که به دلیل وجود سم باعث بروز مشکلاتی در سلامت شهروندان (به ویژه کودکان) میگردد، جدا خودداری کنند.

 
 

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=73203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.