• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

افزایش محدوده منطقه آزادچابهار یکی از اولویت‌های مجلس است

  • کد خبر : 93453
  • 11 مهر 1398 - 9:54
افزایش محدوده منطقه آزادچابهار یکی از اولویت‌های مجلس است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار یکی از اولویت‌های مجلس شورای اسلامی است و تحقق این امر به توسعه و آبادانی این منطقه کمک می‌کند.

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان ، الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در نشست با استاندار سیستان و بلوچستان و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، اظهار داشت: چابهار یکی از مناطق خوب ایران است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه جنوب شرق داشته باشد و بخشی از مشکلات این منطقه را مرتفع کند.
وی افزود: توجه به توسعه محور شرق و آماده سازی زیرساخت‌های مناطق آزاد بویژه منطقه آزاد چابهار می‌تواند بخشی از درآمد کشور را تامین و وابستگی‌ها را از درآمد نفت کمتر کند و همچنین تلاش خواهیم کرد تا محدوده منطقه آزاد چابهار بیشتر شود.
وی گفت: ساخت فرودگاه و آماده سازی زیرساخت‌ها به توسعه این منطقه کمک می‌کند و هر چه در این مناطق سرمایه گذاری شود به نفع کشور است.
احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان وبلوچستان، اظهار داشت: سواحل مکران با ظرفیت‌های فراوان گنج پنهان ایران است و می‌توان با توجه بیشتر به زیرساخت‌های آن صنایع را مستقر و به توسعه محور شرق کمک کرد.
وی افزود: پیشنهاد می‌شود از جاسک هرمزگان تا راسک سیستان وبلوچستان منطقه آزاد اعلام تا شاهد رونق تجارت، کشاورزی و گردشگری باشیم.
وی گفت: چابهار در آینده راه مطلوب دسترسی کشورهای مختلف دنیا خواهد بود و مسیری امن و کم هزینه برای صنعت حمل ونقل و تجارت است.
موهبتی ادامه داد: چابهار در آینده نقش مهمی در توسعه و تجارت خواهد داشت و باید ارتباط آن با نقاط مختلف از جمله چابهار به گوادر بیشتر شود، حاشیه نشینی، بی آبی، خشکسالی ۲۰ ساله و عدم وجود زیرساخت‌ها از مهمترین مشکلات چابهار است.
عبدالرحیم کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، اظهار داشت: افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار علاوه بر حل مشکلات می‌تواند به توسعه منطقه کمک بزرگی کند، منطقه آزاد چابهار در طول ۲۵ سال فاقد مرز آبی و خاکی بوده و چنانچه افزایش محدوده اجرایی شود این مشکلات مرتفع و شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود.
وی افزود: مهمترین مزیت چابهار بازرگانی، حمل و نقل، ترانزیت و تجارت است و منطقه آزاد نیز در سال ۱۳۷۳ تاسیس شده تا بتواند ماموریت‌های مهم را انجام دهد، این منطقه در ۹ پیکره فعالیت می‌کند و نیاز است به زیرساخت‌های آن توجه بیشتری شود.
وی گفت: نقش در اقتصاد ملی، اثر بر اقتصاد محلی، انتقال دانش و تکنولوژی، جلب مشارکت جوامع محلی و گسترش تعاملات بین‌المللی پنج راهبرد منطقه آزاد چابهار هستند، چابهار در مسیر ۲ کریدور قرار دارد و می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده کالا نقش بسزایی داشته باشد، همچنین چابهار می‌تواند بازار هدف ۴۲ درصد جمعیت جهان باشد و بهترین مسیر برای توسعه تجارت و حمل و نقل است.
کردی ادامه داد: با توجه به نوجهات ویژه مقام معظم رهبری به این منطقه، ساخت فرودگاه بین المللی، بزرگراه و شبکه ریلی چابهار- مشهد و تخصیص اعتبارات برای رفع مشکلات پیش رو و تکمیل زیرساخت ها در حال انجام و پیگیری می باشند.
وی تصریح کرد: فولاد چابهار با ۲۲ درصد پیشرفت در حال ساخت است، پتروشیمی نیز در زمینی به مساحت بیش از هزار هکتار در حال فعالیت است و نقش مهمی در اشتغال و تولید محصولات پتروشیمی دارد.
وی بیان کرد: گردشگری یکی از مزیت‌های مهم چابهار می باشد که در این باره زیرساخت‌های خوبی پیش‌بینی و طرح‌های مختلفی در حال اجراست، هدف‌گذاری صنایع موردنظر در چابهار در افق ۱۴۰۴ براساس ظرفیت فولاد، پتروشیمی و صنایع پائین دستی آن نسبت به کل کشور استوار خواهد بود، ساخت فرودگاه جدید چابهار و تبدیل آن به یک شهرک فرودگاهی منطقه آزاد را به نقطه قابل اتکایی برای سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ و نقل بار و مسافر تبدیل می‌کند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=93453

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.