• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
4

تداخل پروازی بین پایگاه کنارک و فرودگاه جدید چابهار وجود ندارد

  • کد خبر : 146747
  • 26 مهر 1399 - 19:46
تداخل پروازی بین پایگاه کنارک و فرودگاه جدید چابهار وجود ندارد
هاتف سیستان و بلوچستان- چلندری گفت: تداخل‌ پروازی بین فرودگاه کنارک و فرودگاه جدید چابهار وجود ندارد، برای این کار، پس از ارائه طرح از سوی مشاورین، کارشناسان سازمان هواپیمایی با استفاده از سیستم‌های شبیه‌ساز فعالیت‌ها پروازهای دو فرودگاه را با دقت بسیار بالایی مورد بررسی قرار دادند.

سعید چلندری معاون حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار در پاسخ به ابهامات پیش‌آمده پیرامون طرح موضوع تداخل پروازی میان شهر فرودگاهی چابهار و پایگاه نظامی کنارک اظهار داشت: در TMAتهران (فضای کنترل پروازها) سه فرودگاه بزرگ (بین‌المللی حضرت امام‌خمینی، مهرآباد و پیام) و چندین فرودگاه کوچک (فتح، دوشان‌تپه و سپهر ) مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: فرودگاه‌ حضرت امام، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه پیام پیش از تعطیلی و کم شدن پروازها به دلیل شیوع کرونا که فاصله آنها حداکثر بین ۷ تا ۱۷ مایل است، روزانه حدود ۶۵۰ پرواز داشتند. وقتی در این فاصله کوتاه ۳ فرودگاه مشغول فعالیت هستند و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود، پس طرح این موضوع از اساس اشتباه است که شهر فرودگاهی چابهار با حدود ۲۵ مایل فاصله، پروازهای پایگاه نظامی کنارک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

معاون حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: طرح موضوع تداخل شهر فرودگاهی و پایگاه نظامی کنارک از اساس اشتباه است و از منظر کارشناسی و فنی تنها در شرایطی می‌توان این فرضیه را پذیرفت که به ۵۰ سال قبل بازگردیم، در سنوات قدیم به دلیل نبود سیستم‌های پیشرفته کنترلی و راداری مرکز کنترل فضای پروازی کشور، این موضوع صادق بود که ممکن است فعالیت دو فرودگاه نزدیک و در فعالیت های یکدیگر خللی ایجاد کنند، اما از آنجایی که امروزه صنعت هوانوردی کشورمان از تکنولوژی‌های پیشرفت‌ و تکامل‌یافته‌ای برابر با استانداردهای جهانی بهره برده و از وجود کارشناسان خبره و توانمند در سطح بین‌المللی در سازمان هواپیمایی کشوری، استفاده می‌کند و همچنین در بالاترین سطح ممکن به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری خدمت‌رسانی می‌کند، کوچکترین مشکلی از باب سوانح و تداخل پروازها مشاهده نمی‌شود.

چلندری تصریح کرد: چنانکه امروزه شاهد آن هستیم فرودگاه‌هایی با فواصل بسیار کوتاه چون فرودگاه آغاجری و پایگاه هوایی امیدیه و یا فرودگاه همدان و پایگاه هوایی نوژه در فواصل ۵ مایلی فعال هستند و هیچ مشکلی هم به وجود نمی‌آید. چنانکه با وجود سیستم‌های پیشرفته و چند وجهی فرودگاهی که کنترل حجم بالایی از پروازها را بر عهده دارد، فرودگاه بزرگ دنیا در نزدیکی هم و بدون مشکل مشغول به فعالیت هستند.

وی بیان کرد: شهر فرودگاهی چابهار از پایگاه نظامی کنارک حدود ۲۵ مایل فاصله دارد و در طرح‌های پروازی ارائه شده که به تائید سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری رسیده، هیچ تداخل پروازی بین این دو فرودگاه ایجاد نخواهد شد. چنانکه در اخد موافقت اصولی سخت شهر فرودگاهی چابهار، تمام این موضوعات و دغدغه‌ها به جد مورد توجه قرار گرفته است.

کارشناس ارشد صنعت هوانوردی همچنین به دقت‌نظرهای فنی و کارشناسی در زمان اخذ موافقت اصولی از سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد و گفت: تداخل‌‌های پروازی با فرودگاه‌های همجوار یکی از ابعاد مورد توجه در موافقت اصولی است، هنگامی که موافقت اصولی یک فرودگاه صادر شده و مجوزهای فنی و کارشناسی صادر می‌شود، تمام ابعاد و جوانب ساخت و فعالیت فرودگاه در نظر گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این ابعاد و جوانب فنی، تداخل‌های پروازی با فرودگاههای همجوار است، برای این کار، پس از ارائه طرح از سوی مشاورین، کارشناسان سازمان هواپیمایی با استفاده از سیستم‌های شبیه‌ساز فعالیت‌ها پروازهای دو فرودگاه را با دقت بسیار بالایی مورد بررسی قرار دادند. علاوه بر این، مطالعات تطبیقی بسیاری در مورد فرودگاه‌های مشابه و نزدیک به هم صورت گرفته و در نهایت، موافقت فنی و کارشناسی و موافقت اصولی شهر فرودگاهی چابهار صادر شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان منطقه آزادچابهار ادامه داد: ساخت فرودگاه سابقه ۲۲ ساله دارد، در سال ۹۴ مطالعات این فرودگاه به طور کامل انجام و حتی موافقت اصولی آن هم اخذ شد. اما با توجه به اینکه شرکت فرودگاه‌ها به دلیل استفاده از بودجه دولتی به دنبال مجوزهای اعتباری بود، روند کار با تاخیر مواجه شده و موفقت اصولی باطل شد. لیکن مطالعات جدید و براساس شهر فرودگاهی با لحاظ کردن تمام ابعاد شهر فرودگاهی، صورت گرفت و در این مرحله سازمان منطقه آزاد چابهار توانست به استناد مواد ۲ و ۵ آئین‌نامه هیات وزیران مصوب سال ۹۲ در خصوص احداث، توسعه و بهره‌برداری و مدیریت فرودگاه‌های غیرنظامی، ضمن اخذ موافقت شورای عالی معماری و شهرسازی، موافقت محیط‌‍‌زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط، موافقت اصولی سازمان هواپیمایی کشوری، اخذ کند. لذا اگر ساخت شهر فرودگاهی چابهار کوچکترین اشکالی به لحاظ فنی، عملیاتی، شهرسازی و زیست‌محیطی داشت، قطعا این مجوزها صادر نمی‌شد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=146747

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.