• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

۲ سد در حوضه آبریز هامون جازموریان سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود

  • کد خبر : 149044
  • 07 مهر 1400 - 20:48
۲ سد در حوضه آبریز هامون جازموریان سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود
هاتف سیستان و بلوچستان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: ۲ سد خاکی سرابدوک و اسفند به منظور مهار سیلاب‌های فصلی و توسعه اراضی کشاورزی حوضه آبریز هامون جازموریان استان ساخته می‌شود.

محمد دلمرادی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سد سرابدوک از نوع خاکی با حجم ۳۸۳ میلیون مترمکعب و طول تقریبی ۳۱۵ متری تاج با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مطالعات فاز یک با هدف مهار آب‌های رودخانه سراب و به‌ منظور بهبود و توسعه اراضی کشاورزی روی این رودخانه در حوضه اصلی هامون جازموریان ساخته می‌شود.

وی افزود: سد اسفند نیز از طرح‌های در دست مطالعه این شرکت است که هم‌اینک ۵۲ درصد از مطالعات مرحله اول آن به پایان رسیده و هدف از ساخت آن مهار سیلاب‌ رودخانه‌های فصلی و کنترل آن به منظور ارتقا و بهبود شرایط کشاورزی منطقه خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: این سد در ۷۳ کیلومتری جنوب جازموریان روی رودخانه اسفند ساخته می‌شود و قادر است هزار و۱۲۶ هکتار از اراضی مستعد منطقه را به زیرکشت ببرد.

دلمرادی گفت: حجم مخزن سد اسفند ۳۵ میلیون مترمکعب با ارتفاع ۳۵ متر با طول تاج ۳۸۴، عرض ۱۰ متر و از ‌نوع خاکی خواهد بود.

وی تصریح کرد: به منظور مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از تخریب زمین‌ ها و باغات کشاورزی منطقه و همچنین انحراف رودخانه برای جلوگیری از تخریب منازل مسکونی تاکنون در منطقه دلگان ۹۱۴ متر دیواره حفاظتی از نوع گابیونی شامل ۳۰۴ متر در هودیان، ۱۷۰ چاه میرک و ۴۴۰ محسن آباد چاه شور ساخته شده است.

وی افزود: منابع آبی در حوزه هامون جازموریان منابع آب زیرزمینی است که هم‌اینک هزار و ۳۲۰ حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری، هزارو ۸۶۰ حلقه چاه تعیین تکلیفی فرم پنج و ۲۶۴ حلقه تعیین تکلیفی فرم یک وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان بیان کرد: شهرستان دلگان یکی از مناطق اصلی کشاورزی با هزارو ۳۲۰ حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری در جنوب استان و در حوضه آبریز هامون جازموریان قرار دارد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=149044

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.