• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
12

اختصاص افزون‌بر ۲۰۰هکتار از زمین‌های کشاورزی ایرانشهر به کشت کلزا

  • کد خبر : 149971
  • 04 دی 1400 - 9:40
اختصاص افزون‌بر ۲۰۰هکتار از زمین‌های کشاورزی ایرانشهر به کشت کلزا
هاتف سیستان و بلوچستان _ مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: بیش‌از ٢٠٠ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت کلزا اختصاص یافت و زمینه اشتغال ٢٠٠ نفر در این بخش فراهم شده است.

مجید فیاضی مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر اظهارداشت: توسعه و ترویج کشت کلزا علاوه‌بر سودآور بودن، افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد غلات و ایجاد تناوب، پایداری تولید گندم، کاهش آفات و علف‌های هرز و کمک به خودکفایی کشور برای واردات روغن نباتی، می‌تواند در مصرف بهینه آب در مزارع نقش بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه گیاه کلزا می‌تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراکم بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز بکاهد خاطرنشان کرد: کشت کلزا در ایرانشهر از اواسط آبان شروع و تا پایان آذر ادامه داشت.

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر متوسط برداشت دانه روغنی کلزا در هر هکتار از زمین‌های این شهرستان را ۲ تن ذکر کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود از این سطح افزون‌بر ۴٠٠ تن محصول برداشت شود.

وی تصریح کرد: با توجه به ارزش غذایی کلزا که حاوی ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۷ تا ۲۶ درصد پروتئین و کنجاله آن حاوی ۵۰ درصد پروتیین است، کاشت این گیاه مفید و استراتژیک با مصرف آب اندک در صنعت روغن در دستورکار مدیریت جهادکشاورزی ایرانشهر قرار گرفته است.

فیاضی با بیان اینکه دولت در سالجاری هرکیلوگرم کلزا را ۱۵٠ هزار ریال از کشاورزان خریداری می‌کند گفت: کلزا یکی از محصولات مهم و مورد حمایت دولت بوده که برای تأمین بخشی از روغن مورد نیاز کشور حائز اهمیت است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=149971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.