• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7

طرح تغییر الگوی کشت برای تامین امنیت غذایی پایدار در تفتان اجرا شد

  • کد خبر : 151375
  • 10 فروردین 1401 - 21:54
طرح تغییر الگوی کشت برای تامین امنیت غذایی پایدار در تفتان اجرا شد
هاتف سیستان و بلوچستان - مدیر جهاد کشاورزی تفتان سیستان و بلوچستان گفت: طرح تغییر الگوی کشت برای تامین امنیت غذایی پایدار و کمک به درآمدزایی مردم این شهرستان در حال اجراست.

فضل‌الله کردی مدیر جهادکشاورزی تفتان اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی از ۱۰ سال پیش تدوین طرح الگوی کشت را آغاز کرده تا ضمن حفظ امنیت غذایی تا حدود زیادی با مدیریت صحیح مصرف آب، از هدر رفت منابع آب و خاک جلوگیری کند.

وی افزود: سیستان و بلوچستان دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک با میزان متوسط بارندگی سالانه کمتر از ۱۰۰ میلیمتر بوده و با وقوع خشکسالی های شدید در سال‌های اخیر به شدیدترین حالت در ۵۰ سال اخیر رسیده است.

مدیر جهادکشاورزی تفتان ادامه داد: با وجود بیش از ۴۰۰ حلقه چاه کشاورزی مجوزدار و ۲۴۰ رشته قنات و ۵۰ دهنه چشمه، به علت افت شدید منابع آبی، عمده اراضی کشاورزی قابل کشت شهرستان تفتان از چرخه کشت و تولید محصولات کشاورزی خارج شده اند.

کردی گفت: در طرح تدوین شده تغییر الگوی کشت با توجه به منابع اصلی تولید یعنی آب، خاک، مکانیزاسیون، واسطه‌ها، صنایع تبدیلی، نیاز بازار مصرف متناسب با اقلیم، وسعت و نوع کشت هر محصول کشاورزی تعیین می‌شود.

وی تصریح کرد: عمده اقدامات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برای رسیدن به این اهداف، کشت قراردادی بین کارخانه آرد متعلق به بخش خصوصی و گندم کاران شهرستان برای اولین بار در استان و نیز اداره کل غله و خدمات بازرگانی در سطح ۳۹۶ هکتار با قرار دادن نهاده های مورد نیاز و خرید تضمینی محصول و کشت محصولات با مصرف پایین آب و ارزش افزوده بالا بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۰۰ هکتار زیره سبز، ۱۰ هکتار زعفران، ۳۰ هکتار گل محمدی، ۲ هکتار گیاهان داروئی زنیان، بابونه، رازیانه، ۵ هکتار انار، ۵ هکتار انجیر آبی و ۲ هکتار انجیر دیم با در اختیار گذاشتن بذر و نهال رایگان به کشاورزان به زیر کشت رفته است.

کردی بیان کرد: در سال گذشته ۷۰۰ هکتار سامانه آبیاری نوین و تحت فشار در اراضی آبی شهرستان اجرا و بهره برداری شده است و با اجرای این طرح که در سال جاری هم تداوم دارد، بیش از ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی شده و از طرفی درآمد بیشتری عاید کشاورزان خواهد شد.

وی گفت: توسعه کشت های متراکم گلخانه ای، سوق دادن بهره برداران بخش کشاورزی به فعالیت در سایر زمینه ها نظیر احداث مرغداری، پرورش شتر، نوغان داری، پرورش زنبور عسل و احداث کارگاه های عرق گیری گیاهان دارویی نیز در دستور کار قرار دارد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=151375

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.