• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
7

رقابت حلوای نیکشهر؛ با حلوای گوادر و مسقط / سوغاتی با کیفیت از بلوچستان برای مردم ایران

  • کد خبر : 156284
  • 09 اردیبهشت 1402 - 0:15
رقابت حلوای نیکشهر؛ با حلوای گوادر و مسقط / سوغاتی با کیفیت از بلوچستان برای مردم ایران
هاتف سیستان و بلوچستان - تولید حلوا در نیکشهر از حدود ۶۰ سال پیش توسط افراد مختلف از جمله حاج عیدی و حاج حنیف و بستگان و سایر مردم پخت و عرضه شده که بیشتر در مراسمات عروسی، تولد نوزاد، جشن‌ها و مراسم شادی استفاده می‌شود و امروزه یکی از مهمترین سوغات در منطقه بلوچستان برای مردم ایران زمین است.

کارگاه حلواپزی که به همت کارآفرین برتر نیکشهر “سبیل رئیسی” با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد تومانی ایجاد شده حرکتی بسوی اشتغالزایی در این شهرستان است.

کارگاه‌های حلوا سازی نیکشهر روز به روز در حال گسترش و افزوده شدن هست بطوریکه حلوی تولیدی این شهرستان با نام و نشان نیکشهر برندسازی و در داخل و خارج کشور عرضه شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر در گفت‌وگو با هاتف سیستان و بلوچستان افزود: شیوه خاص پخت این حلوا و بسته بندی‌های جدید آن، راه صادرات حلوی نیکشهر را به صورت چمدانی به مسقط عمان، مهد حلوای دنیا هم باز کرده است.

خیرالنساء امیری اظهارداشت: روزانه هشت تن حلوا در ۶ کارگاه فعال شهرستان نیکشهر تولید می‌شود که برای حدود ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: شکر، جوهر لیمو، کنجد، آب زعفران، روغن، نشاسته و گلاب از مهمترین مواد تشکیل دهنده این حلواست که محصول نهایی با انواع آجیل پسته، بادام زمینی، بادام، و پودر نارگیل تزیین می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر گفت: برای دسترسی بهتر مسافران و مردم ایران زمین ۲ کارگاه حلواسازی در حاشیه جاده ترانزیت چابهار- ایرانشهر در محدوده شهر نیکشهر و روستای هیچان ۲ مجتمع خدماتی رفاهی نگین مکران راه اندازی شده و تولید آنها به شهرهای مختلف ایران به عنوان سوغات برده می شود.

مدیر مجتمع خدمات رفاهی نگین مکران نیز در گفت و گو با هاتف سیستان و بلوچستان اظهارداشت: این مجتمع در زمینی به مساحت ۲ هکتار با اشتغالزایی حداقل ۲۰ نفر ایجاد شده است.

سبیل رئیسی بیان کرد: ۶ هزار مترمربع زیربنا شامل ساخت مسجد، امکانات رفاهی، ارائه غذاهای محلی و بلوچی شامل انباگ، کرایی، تنورچه، بریانی و صبحانه مخصوص بلوچی برای گردشگران ایجاد شده و در این مجتمع روزانه یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ کیلوگرم حلوا تولید می‌شود که تبدیل به سوغات مردم ایران شده است.

وی گفت: حلوا به رنگ‌های زرد، سیاه و سبز تولید و حلوای نیکشهر با حلوای گوادر پاکستان و مسقط عمان رقابت می‌کند و این حلوا علاوه‌بر شهرهای ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=156284

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.