• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
8

قنات ۲ هزار ساله کوشک شهرستان فنوج چشم انتظار ثبت ملی است

  • کد خبر : 157727
  • 02 تیر 1402 - 14:29
قنات ۲ هزار ساله کوشک شهرستان فنوج چشم انتظار ثبت ملی است
هاتف سیستان و بلوچستان - مسوول میراث فرھنگی، گردشگری و صنایع دستی فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: قنات باستانی کوشک با گذشت بیش‌از ۲ هزار سال به طول هفت کیلومتر ھنوز پابرجا و پرآب بوده و ھیچ‌گاه خشکی و بی‌آبی را بر خود ندیده اما همچنان چشم انتظار ثبت ملی است.

یوسف رئیسی مسوول میراث فرھنگی و گردشگری فنوج در گفت‌ و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی هاتف سیستان و بلوچستان اظهارداشت: قنوات، میراث ماندگار مردم سیستان و بلوچستان هستند و از تکنولوژی‌ های مهم و یکی از افتخارات ما ایرانیان محسوب می‌شود.

وی افزود: حجم آبی این مجموعه قنات باستانی در حال حاضر برای مصارف غیرآشامیدنی، آبیاری باغات کرابچی و کوشک فنوج استفاده می‌شود.

مسوول میراث فرھنگی و گردشگری فنوج ادامه داد: این قنات تاریخی در طول دورہ‌ھای خشکسالی بلوچستان با توجه‌ به مھندسی خاصی که دارد ھرگز خشکی کامل را به خود ندیدہ است.

رئیسی گفت: نمایندگی میراث فرھنگی و گردشگری شھرستان فنوج در نظر دارد این اثر باستانی ھزار ساله به یادگار ماندہ از نیاکان خود را به ثبت برساند که نامه این اثر به ادارہ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان برای ثبت ارسال شده است.

وی تصریح کرد: براساس گفته کشاورزان مسن و افراد قدیمی این منطقه در سال‌های اخیر کسی جرأت رفتن و نفوذ در این قنات را با توجه‌ به اعتقادات مذھبی وجود اجنه و دیو در آن را نداشته است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=157727

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.