• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
6

در میان اهل سنت سیستان و بلوچستان افراد همراه با نظام زیاد هستند

  • کد خبر : 159461
  • 15 شهریور 1402 - 19:26
در میان اهل سنت سیستان و بلوچستان افراد همراه با نظام زیاد هستند
هاتف سیستان و بلوچستان - نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان درباره دیدار خود با رئیس جمهور گفت: "در جلسه با رئیس جمهور عنوان داشتم که بنده شهادت می‌دهم در میان اهل سنت سیستان و بلوچستان افراد همراه با نظام، دلسوز و خدمتگزار مردم زیاد هستند."

آیت‌الله مصطفی محامی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، در دیدار با جمعی از علمای اهل سنت شهرستان خاش، اظهار داشت: شهرستان خاش دارای موقعیت ممتاز و ظرفیت‌های خوبی دارد و باید با تعامل بیشتر میان مسئولان، علما و معتمدین، پشتیبانی مرکز کشور، و همدلی همه، تلاش شود تا پیشرفت‌های بیشتری در این شهرستان بوجود بیاید.

وی درمورد مسائل امنیتی و تأخیرهای ایجاد شده در استان سیستان و بلوچستان جهت جلوگیری از پیشرفت ها پیشرفت‌ها اشاره و افزود: متأسفانه اتفاقات رخ داده در استان شتاب پیشرفت‌ها را کند کرد و این در حالی است که بنده در سال‌های گذشته و در همایش علما، معتمدین و سران قبایل و طوایف عنوان کرده بودم که در حال حاضر سیستان و بلوچستان تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده و کوچکترین اتفاق امنیتی روند این پروژه‌ها را کند می‌کند و دود آن در چشم مردم می رود که متأسفانه این اتفاقات رخ داد و مشکلاتی ایجاد کرد.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان به اهمیت تعامل مثبت و اعتدالی در جامعه اشاره و ادامه داد: کار در همان اوایل قابل حل بود اما برخی افراد همراهی نکردند چرا که فرصت‌های خوبی برای پیگیری حق و مطالبات مردم وجود داشت و با توجه به پیگیری‌های استان و عنایت مقام معظم رهبری مطالبات ما در شورای عالی امنیت ملی مصوب و به تایید رهبر معظم انقلاب رسید و بنده به برخی از آقایان در استان گفتم شما امیدی نداشتید اما بنده به کسب نتیجه امیدوار بودم.

محامی گفت: وی گفت: اضافه بر این مصوبات، مقام معظم رهبری هیئتی را برای دلجویی و شنیدن درددل‌های مردم به استان فرستادند و فرصت خوبی برای بیان مطالبات و پیگیری مشکلات مردم بود چنانچه هنگام سفر هیئت در خیلی از شهرستان‌ها این اتفاق رقم خورد و مردم به بیان مشکلات منطقه خود پرداختند اما در عین حال برخی افراد بداخلاقی و فرصت‌سوزی کردند و بنده عنوان کردم با وجود همه تاخیرها باز هم مسائل قابل حل است به شرط اینکه واقعاً به دنبال حل آن باشند.

وی تصریح کرد: گرچه روند رسیدگی دادگاه کند بوده اما بخش زیادی از مصوبات اجرا شده و عملاً ما در سطح استان دچار مشکل خاصی نیستیم و تنها در همان اوایل مقداری ناامنی ایجاد شد به گونه‌ای که مدیران کل دستگاهای اجرایی گزارش می‌دادند که سرمایه‌گذاران دیگر تمایلی برای حضور در استان ندارند و حتی کسانی که قرارداد بسته بودند هم جریمه چند صد میلیونی را پرداخت و از سرمایه‌گذاری در استان منصرف شدند. خوشبختانه با گذشت زمان فضا آرام شد و استان در حال طی کردن مسیر خود است.

محامی در واکنش به درخواست حاضرین مبنی بر آزادسازی علمای اهل سنت که در زندان به سر می‌برند عنوان داشت: بنده از همان روز‌های ابتدایی حضور در استان عنوان کردم که سیاست ما تعامل مثبت، تاثیرگذار و هوشمند است به گونه‌ای که همه به قانون تن بدهند و عدالت اجرا شود. جایگاه علما مشخص است اما دلیل نمی‌شود که اگر عالمی مرتکب خطایی شد با او برخورد نشود و عالم بودن در این جهت دخالتی ندارد و طبیعتا هیچ نظامی در دنیا با کسی که مخل امنیت ملی باشد تعارف ندارد.

امام جمعه زاهدان گفت: در بدو حضور بنده در استان حکم دستگیری یکی از علما صادر شده بود اما بنده تا چندین ماه ایستادگی و از آقایان خواستم تا به نصیحت و موعظه بپردازند که موثر واقع نشد و در نهایت منجر به دستگیری فرد شد که البته این تنها مختص علمای اهل سنت نیست و نمونه‌های دیگری در خصوص برخی روحانیون شیعه وجود داشت که بنده پادرمیانی و به نصیحت پرداختم که عمل نشد و در نهایت کار به عزل و نصب آن‌ها رسید. اگر فردی نشر اکاذیب داشته و دست به آشوبگری و شورش بزند دیگر فرقی ندارد که عالم است یا از هر طیف دیگر و نمی‌توان با او مماشات کرد.

در مورد گزینش نیروهای اهل سنت در دستگاه‌های دولتی، آیت‌الله محامی به ضرورت توجه به مهارت‌ها و شایستگی افراد تاکید و بیان کرد: تعدادی از افراد اهل سنت توانسته‌اند در دستگاه‌های اجرایی فعالیت کنند و باید از تعامل و همکاری بیشتر با آن‌ها استفاده شود. وی همچنین به نظریه‌پردازی و تعلیم و تربیت نیروهای اهل سنت تاکید کرد.

وی ادامه داد: اگر شما کارگزار نظام و همراه نظام تربیت کنید دیگر نیاز به پیگیری برای جذب آن‌ها نیست اما وقتی کسی تربیت شود که نگاهش به جای دیگر، دل در گرو جای دیگر و احیاناً دستش در جیب دیگری باشد طبیعتاً هیچ نظامی او را به عنوان کارگزار خود قبول نخواهد کرد و شیعه یا اهل سنت بودن فرد در این جهت تفاوتی ندارد.

محامی بیان داشت: در جلسه اعضای شورای راهبردی استان با رئیس جمهور عنوان داشتم که بنده در میان اهل سنت زندگی کرده‌ام و شهادت می دهم که در میان آن‌ها افراد همراه با نظام، دلسوز و خدمتگزار مردم زیاد هستند و باید از بین آن‌ها گزینش و در داخل و خارج استان به آن‌ها کار واگذار کنید. انجام‌ این‌ کار نیازمند یک فضای آرام است تا در کشور نیز مقبولیت پیدا کند و ما در طول این چند سال تلاش کردیم که چنین فضایی را در کشور ایجاد کنیم اما وقتی اتفاقاتی در فضای استان رخ می‌دهد و یا اخبار غیر واقعی مخابره شده و فضای واقعی استان منعکس نمی‌شود دیگر تیغ ما برای پیگیری کار کند شده و مردم سایر استان‌ها نیز همین مسائل غیر واقعی استان را دریافت می‌کنند.

در پایان، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان به ضرورت توازن در تعلیم و تربیت نیروهای جوان اهل سنت و شیعه اشاره کرد و تأکید کرد که تعلیم و تربیت نباید به شکلی باشد که موجب تفرقه و اختلافات مذهبی شود.

 

 

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=159461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.