• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
4

گلایه مردم دهستان مهبان نیکشهر از عمل نکردن به مسئولیت اجتماعی و محرومیت زدایی شرکت راه آهن 

  • کد خبر : 155831
  • 21 فروردین 1402 - 2:25
گلایه مردم دهستان مهبان نیکشهر از عمل نکردن به مسئولیت اجتماعی و محرومیت زدایی شرکت راه آهن 
هاتف سیستان و بلوچستان - امام جمعه، اعضای شورای اسلامی، دهیاران، روحانیان، جوانان و معتمدان ساکن در دهستان مهبان نیکشهر از عمل نکردن به مسولیت اجتماعی و محرومیت زدایی شرکت راه آهن وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء مجری ریل مسیر چابهار- نیکشهر به ایرانشهر گلایه کردند و خواستار توجه بیشتر به مشکلات مردم محروم روستایی و رفع برخی مشکلات نظیر ساخت مدرسه، تعریض جاده و بهسازی محور هیتک به متسنگ، زیرسازی و بتن ریزی زمینهای چمن مصنوعی، کمک به اجرای طرح هادی در 20 روستا، خاکریزی معابر روستایی و تحویل ماشین آلات سنگین برای انجام کارهای عام المنفعه در سطح روستاها شدند.

مهمترین درخواستهای مردم دهستان مهبان نیکشهر از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ( شرکت راه آهن)مستقر در محدوده نکهچ و گرگان نیکشهر در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و محرومیت زدایی

تعریض و زیرسازی و افزوده شدن ۲ متر به عرض جاده فعلی از هیتک تا متسنگ بطول ۴۷ کیلومتر

زیرسازی وبازگشایی ۷۴ کیلومتر راه در ۱۶ روستای منطقه بزرگ نکهچ و گرگان

زیرسازی وغلطک کوبی، بتن ریزی، تامین سیم تور و ساخت سکوی تماشاگران زمین چمن مصنوعی در ۱۹ روستا

پرداخت به موقع خسارت به مردم روستایی پس از تخریب اراضی کشاورزی و یا مسکونی ذر مسیر راه آهن

کمک به اجرای طرح هادی و خاکریزی وغلط کوبی معابر ۱۹ روستای بالای ۲۰ خانوار

ساخت ۹۷  کلاس درس در ۱۱ روستای کل منطقه دهستان مهبان

تحویل حدود ۲۰۰۰ سرویس ماسه به مردم محروم برای تعمیر خانه وساخت سرویس بهداشتی در ۲۸ روستا

ساخت حدود ۲۰۰۰ چشمه سرویس بهداشتی برای محرومان ۲۸ روستا

تسطیح مکان منبع آب و تامین لوله در ۲۱ روستا

احداث ساختمان خانه بهداشت در ۴  روستای رونگ، حاجی آباد، میشود، تیتران دن و گو

تسطیح مکان احداث پارک و تامین وسایل بازی کودکان در ۱۷ روستا

تحویل حدود ۲۰۰۰ پاکت سیمان به مردم ۲۵ روستا برای ساخت سرویس بهداشتی یا تعمییر خانه ها

تحویل لوازم التحریر، نوشت افزار، کیف و کفش به ۱۲۰۰ دانش آموز

معتمدان منطقه دهستان مهبان نیکشهر افزودند: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته راه هیتک به متسنگ بطول ۵۰ کیلومتر با تردد شبانه روزی ماشین آلات سنگین راه آهن کاملا تخریب شده و مردم هم اینک با سختی تردد و متحمل هزینه های زیادی هستند چون این راه حالت سمباده است و لاستیک خودروهای سواری را از بین برده است.

۷۴ کیلومتر راه در منطقه نکهچ و گرگان نیکشهر خاکی و نیازمند آسفالت

امام جمعه دهستان مهبان نیکشهر اظهار کرد: از قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت راه آهن مستقر در دهستان مهبان انتظار می رود با مردم بصورت مهربانانه تر و با روی خوش برخورد کنند و همیشه طلبکار و خشن نباشند و مردم را برای انجام یک کار کوچک هر روز به روزی دیگر و این ماه و ماهی دیگر پاس ندهند چرا که انجام خاکریزی یک کوچه، یا تسطیح زمین چمن مصنوعی، رگلاژ راه خاکی روستایی، ساخت مدرسه و خانه بهداشت، تحویل ماسه و سیمان به افراد بی بضاعت و یا تحویل یک دستگاه ماشین آلات برای انجام کار عام المنفعه در سطح دهستان مهبان و روستاهای مختلف از جمله مسولیت اجتماعی و تحقق شعار محرومیت زدایی آنان محسوب می شود.

مولوی محمد یعقوب ملازهی افزود: متاسفانه برخی مواقع مطالبات اندک و ناچیز مردم روستایی و اعضای شورای اسلامی از مدیران راه آهن با پاسخ خشن مواجه و حتی فرد مراجعه کننده و مطالبه گر را تهدید به شکایت و معرفی به ارگانهای قضایی و نظامی می کنند یا فرد اعضای شورا یا دهیار که کارمند هر جایی هست نامه تهدیدآمیز می زنند و به نوعی شکایت می کنند تا دست از مطالبه گری بردارند و از خواسته بحق خود از راه آهن منصرف شود که این در شان مدیران و مسوولان دولت مردمی آیت الله رئیسی نیست چرا که شعار این دولت محرومیت زدایی و کمک به مردم بی بضاعت روستایی است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا مردم محروم روستاهای مهبان نیکشهر انتظار داشتند با توجه به سودی راه آهن از استفاده رایگان از معادن، آب، کارگر با مزد ارزان، امنیت پایدار و صدها مزایای دیگری را بهره مند است، کارهای بزرگ را انتظار داشتند انجام دهند، گفت: ۷۴ کیلومتر از جاده های روستاهای راوگ، میشود، زبران دن، توک، گو، بالرود و خصوصا ۳۸ کیلومتر حوزه گرگان وسرخکلوت به تمام ۱۵ روستای این منطقه کوهستانی و صعب العبور خاکی و باید توسط دولت و یا ماشین آلات مستقر راه آهن بازگشایی و آسفالت شوند تا چند هزار نفر بعد از سالها بتوانند بخوبی از نعمات نظام بهره مند شوند.

امام جمعه دهستان مهبان نیکشهر گفت: راه اندازی راهدارخانه در محدوده مرکز این منطقه مهبان و تجهیز آن با یک دستگاه گریدر، لودر وبولدزر از دیگر انتظارات است.

ملازهی ادامه داد: ساخت حداقل ۴ پل و ابنیه فنی در طول این مسیر ۶۲ کیلومتری هیتک تا مته سنگ، ترمیم اصولی جاده، انجام کار فنی و استانداردسازی برای ایمن کردن حداقل ۵۳ محدوده پرتگاهی به دره و رودخانه، نصب گاردریل جهت جلوگیری از سقوط خودروها بطول حدود ۲۲ کیلومتر از نقاط حادثه خیز، تعریض حداقل ۳۴ پیچ خطرناک و نصب تابلو هشدار دهنده راهنمایی ورانندگی در کل محور هیتک به متسنگ و گرگان و منطقه داروکان از عمده درخواست های مردم و شوراهای اسلامی و معتمدان است.

اعضای شورا و معتمدان ادامه دادند: ۷۴ کیلومتر راه در محدوده نکهچ و گرگان، حدود ۴۰ کیلومتر در منطقه داروکان است و همچنین با اتصال داروکان به گرگان و منطقه آهوران و سایر محورهای مواصلاتی این محدوده، مجموعاً ۱۴۷ کیلومتر راه خاکی و نیازمند آسفالت و بازگشایی هستند، لذا باید دولت سیزدهم برای این مردم اقدامات لازم را انجام دهد، چون راه محور توسعه و آبادانی هر منطقه ای است.

حاجی پیری بلوچ یوسفی یکی از معتمدان روستای رونگ و کل منطقه نکهچ و آهوران شهرستان نیکشهر  گفت: روکش آسفالت از دو راهی نیکشهر قصرقند به طرف دهستان مهبان تا متسنگ به طول حدود ۶۵ کیلومتر بیش از ۲۷ سال قبل در زمان جهاد سازندگی آسفالت شده و هم اینک مثل سمباده و تخریب شده است.

حاجی پیری گفت: بیشتر مدارس روستایی فاقد حصارکشی و سرویس بهداشتی و حتی شیشه ندارند و از آب لوله کشی و تانکر خبری نیست انتظار می رود شرکت راه آهن به مدارک کمک کنند تا شاهد توسعه علمی و آموزشی در دهستان مهبان باشیم.

وی افزود: روکش آسفالت این محور پرتردد مورد انتظار است تا هر چه سریعتر اجرایی و دل مردم محروم منطقه بزرگ نکهچ و گرگان و محدوده کاجو و آهوران شاد شود.

حاجی پیری با اشاره به اینکه منطقه بزرگ نکهچ وگرگان از توابع نیکشهر یعنی نکهچ در واقع به ۹ کچ یا ۹ آبادی و روستا گفته می شود که مشهور به نکهچ است و گرگان هم یک محدوده کوهستانی با ۱۵ روستا وآبادی است، ادامه داد: انتظار بیش از ۱۵ هزار نفر ساکن در دهستان مهبان توسعه و آبادانی این منطقه و کم کردن مشکلات حوزه راه، آب و اجرای طرح هادی و ارتقای شاخص های توسعه انسانی است.

وی گفت: بسیاری از خانه بر اثر انفجاری های انجام شده برای بازگشایی مسیر راه آهن ترک خورده و آسیب دیده اند ولی متاسفانه حتی بازدید و برآورد خسارت نکرده اند.

مرادبخش ویدادزهی رئیس شورای اسلامی متسنگ نیز افزود: ارتقای جاده فعلی هیتک تا متسنگ از روستایی درجه پایین به جاده فرعی واصلی و افزایش عرض فعلی آن بطول ۳ متر از هر طرف یک ونیم متر به دلیل افزایش ترددها روزانه حداقل هزار خودرو و در برخی مواقع بیشتر وکاهش تصادفات از مهمترین درخواستها است.

وی گفت: اتصال روستای متسنگ به بخش کیشکور راسک از طریق کاجو و منطقه گرگان به بخش آهوران و گرگان به منطقه داروکان و از بن بست خارج کردن این منطقه محروم را منجر می‌شود.

ویدادزهی افزود: محدوده منطقه نکهچ از روستای رونگ آغاز و تا روستاهای متسنگ و گو در نزدیکی رودخانه کاجو قصرقند ادامه دارد و منطقه گرگان از سرخکلوت تا گریگ و زهیگ و روستاهای این محدوده را شامل می شود که این مناطق محروم هستند و نیاز به رسیدگی و توجه مسوولان برای توسعه دارند.

مرادبخش ویدادزهی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال اخیر شرکت راه آهن و تردد لودر غلطک، بولدزر، کمپرسی و صدها ماشین آلات دیگر راهسازی کاملا راه نیکشهر به دهستان مهبان و متسنگ را تخریب کرده و هیچگاه برای رفع مشکلات پاسخگو نیستند، ادامه داد: پیگیری‌های زیادی انجام شده ولی هم مسوولان و هم نمایندگان مجلس اول قول داده اند ولی حتی در حد روکش آسفالت را انجام نداده اند و همچنان چندین روستا جاده خاکی و صعب العبور دارند که در زمان بارندگی نمی شود در آنجا تردد کرد و مردم سخت در مشکلات هستند.

حامد سهرابی دهیار متسنگ نیز گفت: در کوتاه مدت رگلاژ و تسطح ۷۴ کیلومتر از راههای خاکی منطقه بزرگ نکهچ وگرگان هر ۳ ماه یکبار، ارتقای مشخصات راههای مته سنگ به کاجو و مته سنگ به طرف چانف از روستایی به فرعی و اصلی با عرض ۱۰متر بصورت استاندارد و نصب تابلوی نام روستاها از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در ۲۷ روستا از مطالبات مهم مردم است.

دهیار متسنگ ادامه داد: تعریض و بهسازی جاده ی متسنگ، کمک و همکاری در اجرای طرح هادی و جدول و خاکرزی و خاکبرداری و پیاده روسازی، تسطح و زیرسازی و ساخت پارک روستا و مشارکت در ساخت مدرسه و درست کردن محوطه ی مدرسه از مهمترین درخواستها از قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت راه آهن است که امیدوارم برای یک کار چندین ماه و سال قول واهی ندهند.

وی با انتقاد از برخورد نامناسب مدیران و پرسنل راه آهن مستقر در دهستان مهبان افزود: نباید با مردم روستایی برخورد بد داشته باشند و کار مثبتی را برای مردم انجام ندهند.

حیاطان کوهستانی نیز ادامه داد: بازگشایی وآسفالت و استانداردسازی راه متسنگ به گو و ادامه آن به منطقه بزرگ کاجو بطول حدود ۱۸ کیلومتر از ضرورت های مهم است ولی از راه آهن فقط بازگشایی ۹ کیلومتر راه گو به متسنگ را داریم.

جاسم صادقی نایب رئیس شورای اسلامی روستای میشود نیکشهر نیز با بیان اینکه راه این روستا بطول سه کیلومتر بیش از ۵۰ سال خاکی و نیازمند سریع آسفالت است، تصریح کرد: چنانچه این محور آسفالت شود راه ۱۵ روستای منطقه گرگان به ایرانشهر نزدیک تر می شود و بیش از ۲ هزار نفر می توانند از نعمت آن بهره مند شوند.

زیرسازی زمین چمن و بتن ریزی آن جوانان روستای میشود را خوشحال خواهد کرد

جاسم صادقی افزود:  از هفت سال پیش تاکنون از وقتی مسیر ساخت ریل در نزدیکی روستای میشود آغاز شده مشکلات چند برابر شده بطوریکه هم اینک با خاکریزی لوله آب روستا که از چشمه بالادست روستا مهار شده و به صورت ثقلی به منبع آب هدایت می شود زیر خاک رفته و چندین نقطه لوله ترکیده و یا کلا له و تخریب شده است.

وی تصریح کرد: از مجموع سه کیلومتر لوله بیش از ۶۰۰ متر با خاکریزی و یا تردد ماشین آلات سنگین تخریب شده و نیاز به تعویض دارد که کسی پاسخگو نیست و راه آهن که آن را تخریب کرده جوابی نمی دهند و برای اینکه از پاسخگویی شانه خالی کند می گوید باید از سپاه نیکشهر نامه بیاورید تا لوله آب را درست کنیم. آیا این جواب است که به مردم محروم روستایی می دهند آیا این یک تهدید به عدم پیگیری مطالبات و مشکلات مردم روستایی نیست که یک روستایی محروم را اینگونه با جواب خشن همراه می کند.

وی خاطر نشان کرد: راه آهن بصورت رایگان از آب، معدن، خاک، ماسه، کارگر با مزد کم و ارزان و صدها موارد دیگر بهره می برد و کسی نمی گوید بابت این همه فایده و امتیازی که بدست آورده نامه از سپاه بیاورد وقتی کاری که خودش آن را خراب کرده و باعث ضرر و زیان مردم می شود می گوید از این ارگان و آن ارگان نامه بیاورید و به نوعی از نجابت و آرامی و عدم مطالبه گری مردم سوء استفاده می کنند که در شان آنها نیست.

عضو شورای اسلامی روستای میشود نیکشهر گفت: ساخت کتابخانه، تحویل ماسه و بلوک به اهالی روستا برای بهسازی و نوسازی خانه های خشتی گلی، تسطیح، زیرسازی، فنس کشی، ساخت سکوی تماشاگران زمین چمن مصنوعی، بازگشایی راه دسترسی به اراضی کشاورزی بطول ۵۰۰ متر، جبران و پرداخت ضرر و زیان اراضی کشاورزی، خرید و تحویل ۶۰۰ متر لوله برای نوسازی لوله آب روستا، تحویل بیل مکانیکی برای تکمیل طرح آبرسانی روستا بمدت ۲ روز از جمله درخواستهای مردم از شرکت راه آهن است.

وی بیان کرد: وعده های مسوولان راه آهن و حوزه راه در نیکشهر، تمام نامه ها و پیگیریها شورای اسلامی روستای “میشود” و نامه مکتوب از وزارتخانه و راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور راه به جایی نبرده و همچنان مردم در راه خاکی و غیراستاندارد و سنگلاخ تردد می کنند و متحمل هزینه ها و رنج و سختی هستند. آیا نباید راه آهن که حاضر نیست برای تردد ماشین آلات سنگین راه دسترسی جداگانه احداث کند حداقل این راه را آب پاشی، تعریض، زیرسازی کنند تا مردم راحت تر تردد کنند.

عضو شورای اسلامی روستای میشود نیکشهر گفت: پیشنهادات ما برای راه روستای میشود زیرسازی و آسفالت راه بطول ۴ کیلومتر از دوراهی تا روستای میشود و بازگشایی، زیرسازی و آسفالت راه بطول ۵ کیلومتر از روستای میشود به سرخکلوت و گرگان تا مردم و گردشگران بتوانند از این مسیر به منطقه گردشگری گرگان سفری راحت داشته باشند، است.

وی بر ساخت پل رودخانه شیزیندر مسیر روستای میشود، تخصیص اعتبار برای انجام ابنیه فنی طول مسیر روستا در ۲۷ نقطه، نصب تابلو علائم راهنمایی رانندگی راههای منتهی به روستای میشود و نصب تابلوی نام روستا در ورودی توسط اداره حمل و نقل جاده ای، بازگشایی راه بطول یک کیلومتر از قسمت رودخانه محدوده گذر راه آهن دقیقا از محدوده “برکه آب رودخانه دوور” به منطقه قدیمی و اراضی کشاورزی روستای میشود که توسط راه آهن چابهار- زاهدان تخریب و غیرقابل استفاده شده است.(مسیر راه آهن از وسط روستای میشود گذر می کند)و بازگشایی راه روستای میشود به زبران بطول حدود ۲ کیلومتر (هم اینک این راه بصورت عبور موتور سیکلت و پیاده روی باز است) تاکید کرد.

عضو شورای اسلامی روستای میشود نیکشهر گفت: متاسفانه بدون اجازه و اطلاع اهالی روستا راه آهن زمین فوتبال که در طرح هادی نیز کاربری ورزشی تعریف شده است را خاکبرداری و کلا تخریب کرده و هم اینک حاضر نیستند که به مردم کمک و آن را زیرسازی کنند و حتی اهالی روستا انتظار دارند که شرکت راه آهن و قرارگاه خاتم الانبیا در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی و محرومیت زدایی برای زیرسازی، غلطک کوبی، بتن ریزی، ساخت سکوی تماشاگران، فنس و اهدا سیم تور و میله، بلوک و ماسه برای آماده سازی زمین چمن ورزشی روستا اقدام کنند.

صادقی گفت: وقتی شرکت راه آهن خاک و معدن محدوده زمین فوتبال را بصورت رایگاه برداشت و در زیرسازی راه آهن استفاده کرده است کمترین انتظار این است که آنها به مردم کمک کنند تا زمین چمن مصنوعی هر چه سریعتر آماده شود و حتی بتن های اضافه ای که حاضرند در دره ها بریزند و یا در طبیعت پخش کنند را به زمین چمن بدهند با این کار آنها دهه زمین چمن بتن ریزی خواهد شد.

وی تصریح کرد: زمین ها و اراضی کشاورزی طول مسیر ساخت ریل نیز چندین سال تخریب شده و بدون توجه به حرف و داد و فریاد مردم زمین کشاورزی همراه با نخل را با نرخ هر مترمربع چهار هزار تومان قیمت گذاری نموده و نخیلات را از ریشه کندند و دور انداختند آیا این انصاف هست بدون رضایت مردم زمین کشاورزی تخریب و بعد از چند سال قیمت اندک آن پرداخت نشود.

وی ادامه داد: عبور راه آهن در برخی نقاط سبب شده تا مسیر دسترسی مردم به اراضی کشاورزی و نقاط سکونتی و تردد قطع شود چرا راه آهن حاضر نیست در حد ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر مسیر راه را بازگشایی نکنند و جوابی به مردم ندهند.

آسفالت راه ۱۵ روستای منطقه گرگان

حاجی علی محمد میرزهی از معتمدان منطقه گرگان نیز بیان کرد: آسفالت راه ۱۵ روستای منطقه گرگان شامل سرخکلوت، نگور، تیتران دن، کتک دن، کاپاران دن، بندگاه دن، رودسران، گورگتان، زهیگ، گریگ، چیل بُن، جگان، آرچنیگ، سکین و کنر را از دولت بصورت ویژه درخواست دارم.

عبدالستار بلوچی معلم و پیگیر مشکلات منطقه گرگان نیکشهر افزود: از روستای اورنگ تا نخستین روستای گرگان یعنی سرخکلوت مسیر ۹ کیلومتر خاکی و مابقیه تا آخرین نقطه ۱۴ کیلومتر با سربالایی و سراشیبی تند و تردد برای خودروهای سواری سخت و برای شاسی بلندها کمی آسان‌تر است، چنانچه این مسیر با طبیعت زیبا، رودخانه و باغات چشم نواز آسفالت شود یکی از بهترین نقاط طبیعت گردی و گردشگری سیستان وبلوچستان تبدیل می‌شود و مردم نیز می توانند به راحتی تردد و همیشه دعای خیر برای مسوولان می کنند.

وی گفت: بازگشایی وآسفالت راه سرخکلوت به نگور و داروکان بطول حدود ۲۸ کیلومتر، بازگشایی وآسفالت راه گرگان به طرف بخش آهوران وچانف بطول حدود ۱۲ کیلومتر و اعزام کارشناسان حوزه راه و برآورد کل نیازهای راه و درخواست اعتبار استانی وملی برای کاهش مسائل ومشکلات و زمانبندی حل مشکلات در یک مدت مشخص از مطالبات مردم است.

چرا شرکت راه آهن در منطقه گرگان کار عام المنفع انجام نمی دهد

دهیار روستای سرخکلوت گرگان نیز اظهار داشت: درخواست ما این است که شرکت راه آهن یک کار عام المنفعه در منطقه گرگان انجام بدهد که هم در جهت رفع مشکلات منطقه مفید باشد و هم اینکه ماندگار باشد.

عیسی بلوچی افزود: مهمترین و اساسی ترین مشکل منطقه نکهچ و مهبان راه دسترسی از نیکشهر به مهبان و متسنگ و گرگان است که آن هم بوسیله تردد روزانه ماشین آلات راه آهن تخریب شده است، راه آهن باید با جدیت تمام جهت ترمیم و روکش آسفالت جاده و اصلاح مسیر و ساخت پل ها و آبنماهای شکسته ی مسیر اصلی اقدام کند.

وی ادامه داد: برای برقراری ارتباط تلفنی و اینترنت پایدار منطقه راه آهن می تواند جهت زمینی ساختن فیبر نوری از نیکشهر تا متسنگ و منطقه ی گرگان که بدلیل نبود فیبر نوری ارتباط ندارد اقدام اساسی انجام دهد و با در اختیار گذاشتن دستگاه حفاری بیل مکانیکی حفاری لازم جهت این کار بسیار مهم را انجام دهد.

دهیار روستای سرخکلوت گرگان تصریح کرد: شرکت راه آهن زیر نظر قرارگاه خاتم الانبیاء با اختصاص سهم محرومیت زدایی مردم منطقه که چندین سال است منابع، خاک،آب و درختان و مراتع آنها بصورت رایگان توسط آنها تخریب می شود در سطح روستاهای مسیر یا روستاهای با جمعیت بالاتر و دارای دهیاری با زیرسازی زمین های چمن مصنوعی اقدام مثبت و خدا پسندانه انجام دهد.

بلوچی با بیان اینکه شرکت راه آهن می تواند برای رفع محرومیت مردم و کمک به اقشار کم درآمد روستایی با مشورت شوراها و دهیاران منطقه کمک هزینه ساخت مسکن از قبیل شن و ماسه و سیمان اقدام نماید، افزود: با توجه به محروم بودن مردم سرخکلوت و منطقه ی گرگان و قرار گرفتن این منطقه در نزدیکی مسیر راه آهن شرکت مدنظر می تواند جهت اصلاح و بازگشایی مسیر ۱۵ کیلومتری این منطقه ی گردشگری اقدام مثبت انجام دهد.

وی ادامه داد: شرکت راه آهن با اختصاص دستگاه مثل بلدوزر یا بیل مکانیکی به روستاهای در مسیر و کوهستانی با هماهنگی و شورا و دهیار و معتمدین روستا برای افرادی که زمین مسکونی ندارند، زمین تسطیح و در اختیارشان قرار دهد و کارهایی انجام دهد که مورد رضایت مردم باشد و نفع آن بعد از این همه ضرر مثبت باشد تا دعای خیر مردم بدرقه راه آنها باشد.

عبدالوحید ویدادی نیز گفت: متاسفانه چند خانه در روستای میشود با انفجارهای مهیب شرکت راه آهن آسیب دیده و ترک خورده اند که تمام مستندات موجود است و به شرکت راه آهن دهستان مهبان اطلاع داده شده ولی آنها هیچ وقت پاسخگو نبوده و مشکلات را بررسی نمی کنند و حتی جوابی هم نمی دهند.

بهسازی شبکه آبرسانی و تعریض راه دسترسی داروکان از مهمترین درخواست ها است

رئیس شورای اسلامی روستای داروکان نیز اظهار داشت: از داروکان تا منطقه مکی و سبز و پیتاپ جم بیش از ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر راه خاکی و بیش از ۲ تا سه هزار نفر در این محدوده با مشکلات شدید مواجه و در بارندگی ها تا یک ماه مسیرها قابل تردد نیست و فقط امدادرسانی هوایی امکانپذیر است.

عبدالحمید رئیسی افزود: روستای داروکان با جمعیت ۱۵۰۰ نفر و ۸ روستای اقماری با مشکلات عدیده ای در خصوص راه مواصلاتی مواجه است بطوری که هم اینک در مواقع بارندگی صعب العبور بوده تا چند روز غیر قابل تردد نیست با این حساب بیماران و مردم نمیتواند تردد کندو باعث مرگ مادران باردار و بیماران بد حال شده است.

وی از قرارگاه خاتم الانبیاء مستقر در دهستان مهبان خواست در خصوص انجام ابنیه فنی و پل، ساخت سه گذر و آبنما، روکش آسفالت و کمک به بازگشایی مسیر دروکان به نیکشهر اقدامات لازم را انجام دهند.

وی برای بهسازی سیستم آب شرب روستای داروکان شورای اسلامی داروکان قصد دارد پروژه مذکور را با هدف و توزیع عادلانه آب انجام دهد لذا احتیاج به یک روز کار توسط بیل مکانیکی و ۱۰ بار ماسه دارد که امیدواریم شرکت راه آهن همکاری لازم را انجام دل هزاران نفر را شاد کنند.

خالد بلوچی از معتمدان نکهچ نیز گفت: از مسولین راه آهن ما هیچ خواسته ای نداریم بجز همین جاده ای که خودشان تردد می کنند کلا ماشین های سنگین شان آن را از بین برده اند روکش و آسفالت کنند بارها هم این خواسته را در هر نشستی یا جلسه ای همین خواسته را به آنها یادآوری کرده ایم ولی گوش شنوایی نبوده و اصلا به خواسته های مردم توجهی ندارند چون فقط بدنبال نفع خودشان هستند و حتی حرف فرماندار و بخشدار را قبول نمی کنند و آنها را اجرایی نمی کنند شورا و دهیار و معتمد که اصلا صحبت نمی کنند.

مولوی محمد ویدادزهی امام جمعه متسنگ نیز گفت: درخواست اصلی مردم این منطقه ارتقای منطقه نکهچ وگرگان به بخش است و انتظار داریم مسوولان از رونگ تا مته سنگ با جمعیت بروز وفعلی هشت هزار نفر با تعداد ۳۰ روستا را به بخش ارتقا و نسبت به استقرار بخشداری و تمام ادارات در محدوده مرکز دهستان مهبان و یا اورنگ با اراضی ملی فراوان برای ساخت ادارات و فضاهای اداری و ورزشی و فرهنگی همکاری و مساعدت کنند.

وی ادامه داد: با این اقدام این منطقه محروم دارای امکانات و تجهیزات بهتر برای رفاه مردم می شود و بسیاری از مشکلات مرتفع و با ارتقای به بخش می توان این منطقه را با کمک مسوولان و اعتبارات ویژه و خیران محرومیت زدایی نمود.

بهمن ملازهی از معتمدان و دهیار مهبان نیز افزود: مردم درخواست ها از قرارگاه خاتم الانبیاء مجری پروژه ملی راه آهن چابهار- زاهدان و یا خیران محلی، استانی وکشوری دارند که اهم آنها این است که شرکت راه آهن قرارگاه خاتم الانبیا باید در زمینه راهسازی، تسطیح و زیرسازی زمین های ورزشی،آبرسانی، بهداشت، فضای آموزشی، زیرسازی معابر عمومی روستا، ساخت خانه محرومان، مساعدت به افراد بی بضاعت و کارهای عام المنفعه وعمومی برای محرومیت زدایی باید در تمامی ۵۹ روستای دهستان مهبان اقدام نماید.

حیدر نکهچی نیز خاطرنشان کرد: مهمترین خواسته همه مردم دهستان مهبان از مدیران شرکت و کارفرمایان راه آهن این است که به رانندگان ماشین های سنگین بگویند رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در طول مسیر دهستان به شهرستان نیکشهر را بکنند و همچنین بازسازی و مرمت جاده های خاکی وآسفالت که عاملین تخریب ماشین های سنگین آن خود شرکت راه آهن می باشند و ایمن سازی جاده برای اهالی و مسافرین دهستان که گاها حادثه ساز بوده اند از دیگر موارد هست که امیدوارم عملی کنند.

ماشین آلات راهداری نیکشهر فرسوده و توان کار را ندارند

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نیکشهر نیز گفت: در سالهای اخیر ماشین آلات این اداره با عمر بالای ۴۰ تا ۵۰ سال شدیدا فرسوده و با این اعتبارات محدود نمی توان کارهای بزرگ و آسفالت بیش از ۱۰۰ کیلومتر دهستان مهبان و یا آسفالت بیش از ۲ هزار کیلومتر راه خاکی بخش مرکزی و بخش بنت و آهوران شهرستان نیکشهر را انجام داد.

عبدالرحمن هاشم‌زهی افزود: ۳۰ تا ۴۰ دستگاه ماشین آلات نو و سرحال برای رگلاژ و تسطیح حداقل ۲ هزار کیلومتر راه خاکی و کوهستانی و رودخانه ای نیاز است تا علاوه بر رگلاژ راههای روستایی بازگشایی شوند چون ماشین آلات راهداری نیکشهر فرسوده و توان کار را ندارند.

۱۵ هزار نفر در دهستان مهبان نیکشهر چشم انتظار ۱۴۷ کیلومتر آسفالت راه خاکی

فرماندار نیکشهر نیز با اشاره به اینکه بازدیدهای متعددی از دهستان مهبان برای پیگیری مطالبات و مشکلات مردم داشته ام، اظهار داشت: پروژه بزرگی نظیر راه آهن باید مسولیت اجتماعی خودش را انجام دهد و در راستای محرومیت زدایی اقدامات لازم و عام المنفعه در سطح روستاهای دهستان مهبان و سایر نقاط شهرستان انجام دهد و در پی رضایت مردم باشد.

مجیب حسنی با اشاره به ظرفیت بالای نیروی انسانی و همراهی مردم دهستان مهبان با برنامه های نظام و همراهی و همگامی آنان با مسوولان، افزود: امیدواریم بتوانیم بخشی از مشکلات مردم را در حوزه راه با کمک راه آهن حل کنیم و شرکت راه آهن با صدها ماشین آلات با کمی تعامل بیشتر مشکلات را به حداقل می تواند برساند و در کنار بازگشایی راهها، ساخت مدرسه و کمک به اجرای طرح هادی و کارهای بزرگ و وچک مورد انتظار است که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: عزم دولت مردمی آیت الله رئیسی برای کاهش مشکلات مردم جدی است و امیدوارم در بخش های مختلف شاهد رشد شاخص ها باشیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر نیز  اظهار داشت: «گرگان» از مناطق ثبت شده هدف گردشگری است و این منطقه با ۱۵ پارچه آبادی و بیش از ۱۰۰ نقطه تفریحی و دیدنی، آبشارها، باغات میوه انار، انجیر، نخیلات مضافتی، چشمه‌ها و طبیعتی زیبا و جذاب دارد.

خیرالنساء امیری افزود: در حدود ۱۴ کیلومتری محدوده گرگان رودخانه‌ای پرآب و باغات پلکانی وجود دارد که دیدن آنان برای هر گردشگری جذاب است و باید ساعت‌ها در زیر درختان انار و نخیلات به تفریح و استراحت پردات.

وی افزود: متأسفانه در طول سه تا چهار دهه ساکنان ۱۵ روستای گرگان با جمعیت بیش از هزار نفر و ۸ روستا در منطقه داروکان با بیش از هزار نفر در انتظار آسفالت راه هستند و باوجود پیگیری‌ها و تصویب اعتبارات اقدام مثبتی انجام نشده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیکشهر گفت: علاوه بر راه هیچ‌گونه ارتباط تلفنی در این منطقه وجود ندارد و برای یک تماس تلفنی باید مردم کیلومترها راه را طی کنند.

وی وجود سنگ نگاره‌های منطقه گرگان را از دیگر نقاط گردشگری این منطقه زیبا عنوان کرد و افزود: مردم این منطقه را نباید بیش از این برای تلفن و اینترنت و آسفالت راه منتظر گذاشت.

نیکشهر از شمال به شهرستان‌های لاشار و ایرانشهر، از شرق به شهرستان‌های قصرقند و راسک و سرباز، از جنوب به شهرستان‌های کنارک و چابهار، از غرب به شهرستان فنوج و استان هرمزگان محدود است.

مهبان یکی از چهار دهستان(هیچان، چاهان، مخت ومهبان) بخش مرکزی نیکشهر براساس سرشماری سال ۱۳۹۵دارای ۵۹ روستا وآبادی با جمعیت ۱۵ هزار نفر با ۴۵۰۰ خانوار است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=155831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.