• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
8

۲۲۳ روستای نیکشهر فاقد شبکه آبرسانی/ ۱۰۰ روستای نیکشهر با تانکر آبرسانی سیار می شوند

  • کد خبر : 155942
  • 23 فروردین 1402 - 17:30
۲۲۳ روستای نیکشهر فاقد شبکه آبرسانی/ ۱۰۰ روستای نیکشهر با تانکر آبرسانی سیار می شوند
هاتف سیستان و بلوچستان - فرماندار نیکشهر با اشاره خشکسالی و مشکلات شدید مردم روستایی در حوزه بی آبی گفت: ۲۲۳ روستای شهرستان نیکشهر فاقد شبکه آبرسانی هستند و حتی یک روستای این شهرستان در طرح جهاد آبرسانی استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته اعتبار نگرفته و در سفر اخیر مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان قرار است امسال رفع تنش آبی شهر چانف و تأمین آب ۱۶ روستای بخش مرکزی نیکشهر در اولویت اجرا قرار گیرد.

مجیب حسنی اظهار داشت: شهرستان نیکشهر شامل ۳۳۵ روستا و جمعیت ۱۲۶ هزار نفر با ۲۸ هزار خانوار است، متاسفانه هنوز ۲۲۳ روستا فاقد شبکه آبرسانی هستند و حتی یک متر لوله گذاری آب ندارند، لذا کمترین انتظار این بود که در طرح جهاد آبرسانی در سال قبل حداقل چند روستا را لحاظ می کردند و سهم شهرستان بزرگ نیکشهر نباید از اعتبارات میلیاردی و آبرسانی به چند هزار روستا در سطح استان صفر باشد.

وی با قدردانی از تلاش دولت برای کاهش مشکلات مردم در حوزه های مختلف، افزود: از استاندار سیستان و بلوچستان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست ویژه دارم تا نیکشهر را هم از برکات جهاد آبرسانی بهره مند و تمامی روستاها را از نعمت آب و شبکه آبرسانی برخوارد کنند تا رضایتمندی حاصل و دعای مردم محروم بدرقه راه آنان باشد.

وی با اشاره به اینکه مسوولان وعده داده اند تا نیکشهر هم در فاز دوم جهاد آبرسانی در سالجاری  لحاظ شود، اظهار امیدواری کرد: نظام توجه ویژه به توسعه روستاها دارد لذا خیلی مردم چشم انتظارند تا در دولت سیزدهم تمامی ۲۲۳ روستای فاقد شبکه آبرسانی از آب سالم و بهداشتی و پایدار بهره مند شوند.

مسوولان آب و فاضلاب استان و کشور با حضور میدانی سریعا مشکلات بی آبی نیکشهر را بررسی و حل کنند

فرماندار نیکشهر از مسوولان حوزه آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان و کشور خواست در اولین فرصت بازدیدی از روستاهای بی آب شهرستان نیکشهر داشته باشند و از نزدیک تمام مسائل و مشکلات را مورد بررسی قرار داده و حل کنند.

وی ادامه داد: ۲ مجتمع مهم آبرسانی هنزم و زیردان در مرحله واگذاری به پیمانکار است و مجتمع ۱۸ روستایی پایین دست سد خیرآباد طبق گزارش مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان ۳۳ میلیارد تومان ابلاغ اعتبار دارد که امیدواریم هر چه سریعتر اجرایی و تکمیل شوند.

حسنی بر تخصیص اعتبارات لازم برای تمام روستاهای فاقد آب تاکید و تصریح کرد: بعد از گذشت سالها همچنان ۴۹ روستای شهرستان نیکشهر با تانکر آبرسانی سیار می شوند و این تعداد روستا در فصل گرم تابستان و کمبود منابع آبی و نیاز شدید مردم به آب به ۱۰۰ روستا نیز افزایش پیدا می کند که با توجه به فرسودگی ناوگان آبرسانی سقایی و کمبود شدید اعتبارات آبرسانی سخت و برخی مواقع با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی بیان کرد: بسیاری از روستاهای بی آب مردم خودشان چاه حفر کرده و یا از طریق دولت در گذشته آب بصورت سقلی با استفاده از لوله به روستا انتقال داده شده و در مخزن های بتنی رو باز نگهداری و استفاده می شوند که نیاز است سریعا آب آنها قبل از مصرف کلرزنی و بهداشتی شود و در این خصوص آب و فاضلاب بیشتر همت کنند و بازدیدی از مسائل و مشکلات مردم انجام دهند.

وی گفت: در شهرستان نیکشهر ۷۲۵۰ اشتراک آب شهری و ۸۹۰۰ مشترک آب روستایی هستند که با یک حساب سرانگشتی و با توجه به اینکه مجموعا ۲۸ هزار خانوار در این شهرستان براساس آمار وجود دارد خود گویای مشکلات بی آبی و محرومیت بالا است یعنی ۱۶ هزار خانوار مشترک آب بوده و بقیه ۱۱ هزار خانوار از آب محروم هستند.

۱۰۰ روستای نیکشهر با تانکر آبرسانی سیار می شوند

وی با اشاره به اینکه آبرسانی به ۱۰۰ روستای نیکشهر بصورت سیار با ۶ تانکر ۱۲ هزار لیتری سخت است و حداقل درخواست می شود تعداد تانکر آبرسانی سیار به ۱۵ دستگاه افزایش پیدا کند، افزود: اعتبارات حوزه آب و فاضلاب باید بیشتر و طرح های تعطیل شده حوزه آب و یا چند سال معطل مانده تخصیص اعتبار و سریعا اجرایی و تکمیل شوند.

وی بیان کرد: منظور از جهاد آبرسانی یعنی اول باید روستاها و مناطق محروم دیده شوند نه اینکه سهم یک شهرستانی نظیر نیکشهر با مردم انقلابی و زادگاه شهیدسبیل اخلاقی خردسال ترین شهید دفاع مقدس کشور صفر باشد و یک شهرستان برخوردار دیگر بیشتر باشد و مردم همیشه با مشکل بی آبی مواجه باشند.

حسنی افزود: ۷۰۰ کیلومتر راه در بخش مرکزی نیکشهر خاکی و بیش از ۳۰۰ کیلومتر راه در حوزه بخش آهوران و حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر راه در بخش بنت خاکی بوده که نیاز است تخصیص اعتبار و آسفالت شوند.

وی بر اتصال حداقل ۲۰۰ روستای فاقد اینترنت و جمعیت بالا به اینترنت پرسرعت ۴G، اجرای طرح هادی در ۱۵۰ روستا و ساخت حداقل ۵۰۰ کلاس درس برای رسیدن به سرانه استاندارد فضای آموزشی کشوری تاکید کرد و افزود: ورزشکاران حداقل ۱۰۰ روستای پرجمعیت درخواست ساخت زمین چمن مصنوعی دارند که امیدوارم مورد توجه قرار گرفته و مشکلات کاهش پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه روستا باید محور توسعه باشد و تمامی امکانات رفاهی و دولتی را داشته باشد و مردم مجبور به مهاجرت در شهرها نباشند.، افزود: پذیرفتنی نیست که روستاهای پرجمعیت نیکشهر فاقد اینترنت پرسرعت، راه آسفالته مناسب، بدون کلاس یا مدرسه غیراستاندارد و بدون آب و طرح هادی باشد.

فرماندار نیکشهر بر تکمیل طرح های نیمه تمام تاکید کرد و افزود: تمام توان خود را برای توسعه و آبادانی بکار خواهیم گرفت و از هیچ کوششی برای رفاه مردم دریغ نخواهیم کرد و قطعا با همت و اراده قوی مسوولان دولت مردمی آیت الله رئیسی مسائل و مشکلات یاد شده حل و درد و رنج مردم کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز گفت: رفع تنش آبی شهر چانف و تأمین آب ۱۶ روستای شهرستان نیکشهر در اولویت اجرای طرح‌های سال ۱۴۰۲ قرار گرفت.

علیرضا قاسمی بیان کرد: در نشست با فرماندار شهرستان نیکشهر، اولویت‌های اجرایی سال ۱۴۰۲ با تاکید بر رفع تنش‌ آبی شهرهای نیکشهر، چانف و روستاهای دچار مشکل تعیین شد.

وی از شروع عملیات اجرایی خط انتقال آب سد خیرآباد تا روستای رمضان کلک و همچنین اجرای خط انتقال آب و برق برای این روستا خبر داد و افزود: همچنین اجرای خط برق برای مجتمع آبرسانی ماهبان و راه‌اندازی شبکه آب شرب ۶ روستای شهرستان طی سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: حفر و تجهیز چاه جدید برای رفع مشکل آب شرب شهر چانف، شروع عملیات نقشه‌برداری برای مجتمع بنت و دستگرد به منظور اجرای شبکه آبرسانی در قالب طرح جهاد آبرسانی، آبرسانی به روستاهای مجتمع سرگوست و ایجاد تاسیسات جدید در مجتمع چاهان دیگر برنامه‌های اجرایی شرکت آب و فاضلاب استان است.

این گزارش می‌افزاید، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان در ششمین سفر شهرستانی خود در سال جاری، روز دوشنبه، بیست‌ویکم فروردین‌ماه عازم نیکشهر شد و ضمن بازدید از میزان ذخیره آب در محل مخزن سد خیرآباد، طی نشستی با حضور فرماندار با بررسی مسائل مربوط به حوزه آب و فاضلاب به منظور توسعه خدمات آبرسانی و کنترل و رفع تنش‌های آبی در سطح شهرستان اولویت‌های اجرایی سال ۱۴۰۲ تعیین شد.

بخشدار آهوران از توابع نیکشهر گفت: مسوولان حوزه آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان باید پاسخ دهند در طرح جهاد آبرسانی سهم روستاهای بخش آهوران کجاست؟ چرا با وجود ۱۰۹ روستای فاقد شبکه آبرسانی سهم این بخش محروم با مردمانی تشنه لب از طرح جهاد آبرسانی صفر است.

چرا در طرح جهاد آبرسانی سهم روستاهای بخش آهوران نیکشهر صفر است؟

ابابکر نیک نژاد در گفت و گو با خبرنگار هاتف جوان اظهار داشت: به عنوان بخشدار و نماینده عالی دولت اعلام می کنم کسانی که طرح جهاد آبرسانی را نوشته اند آیا محرومیت بخش آهوران در جنوب سیستان و بلوچستان را در حوزه آب ندیده اند و نشنیده اند.

وی تصریح کرد:  چند دهه دیگر، مردم یک منطقه بزرگ و محروم نظیر بخش آهوران چشم انتظار آبرسانی اصولی و تحویل آب سالم و بهداشتی باشند. آیا این عدالت است سهم ۱۰۹ روستای بخش آهوران در اجرای شبکه آبرسانی صفر باشد و حتی در جهاد آبرسانی یک روستای آن گنجانده نشود.

وی ادامه داد: بخش آهوران با مرکزیت شهر چانف در ۴۵۰ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده و از شمال به شهرستان ایرانشهر، جنوب بخش مرکزی نیکشهر، شرق بخش کیشکور شهرستان سرباز و غرب به شهرستان لاشار منتهی می شود و به نوعی از خوش آب و هواترین نقاط جنوب سیستان و بلوچستان و از قطب های کشاورزی به ویژه محصول خرما است.

وی افزود: این بخش دارای ۲ هزار کیلومتر مربع وسعت، ۱۴ هزار نفر جمعیت، بیش از سه هزار خانوار، ۱۱۱ پارچه آبادی و روستا، ۲۹ روستا دارای دهیاری و ۳۸ روستا دارای شورای اسلامی هستند که نیاز است تا در ۵۰ روستای طرح هادی اجرا شود.

بخشدار آهوران گفت: اجرای طرح هادی و مشخص کردن کاربری های مختلف و آسفالت معابر، اجرای پارک و فضای سبز و تعریف زمین به افراد متقاضی از جمله نیازهای مهم یک روستا است که باید مد نظر مسوولان باشد.

نیک نژاد بر ساخت جایگاه سوخت استاندارد، یک تاسیسات گاز مایع با ظرفیت حداقل ۴۰ یا ۶۰ تن مخزن ذخیره و یک جایگاه گاز CNG برای سوختگیری خودروها دوگانه سوز تاکید کرد و افزود: متاسفانه مردم بخش آهوران با ۱۴ هزار نفر جمعیت برای تهیه یک سیلندر گاز به شهرستان نیکشهر و یا ایرانشهر عزیمت می کنند که مشکلات زیادی را در پیش رو دارند و برای یک باک بنزین نیز سخت در رنج هستند.

وی ادامه داد: شاخص اجرای طرح هادی روستایی و شبکه آبرسانی در بخش آهوران نیکشهر صفر است و حتی یک روستای آن در طرح جهاد آبرسانی دیده نشده است، لذا می طلبد مسوولان با تخصیص اعتبار ویژه برای توسعه و آبادانی این منطقه محروم و ارتقای شاخص ها به ویژه آب، طرح هادی، راه، تلفن و اینترنت، فضای آموزشی و ورزشی بیشتر تلاش کنند تا بعد از چندین سال غرق در مشکلات و محرومیتها نباشد.

نیک نژاد اظهار کرد: بخش آهوران در حوزه آب وضعیتی بسیار نامطلوب و در بحران بی آبی قرار دارد، بطور مثال پروژه آبرسانی شهر چانف که چندین سال است شروع شده تاکنون راه اندازی نشده و ساکنین شهر با مشکلات عدیده ای جهت تامین آب شرب مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه گاها چند هزار نفر جمعیت تا ۳ روز منتظر می مانند تا آب کیفیت پایین از شبکه فرسوده لوله کشی جاری شود که آن هم ۲ تا سه ساعت بیشتر طول نمی کشد و آب مجددا قطع می شود، تصریح کرد: با نامه نگاری و پیگیری حل مشکلات تمام راهها را رفتم ولی نتیجه ای حاصل نشده و مردم گرفتار در جرعه ای آب هستند.

وی بیان کرد: اینکه مردم روستاهای محروم این بخش با خرید پمپ دینام آب، کفکش، خرید سیم کابل، حفر چاه دستی، خرید تانکر و ساخت حوض بتنی با هزینه چندین میلیون تومان آب مورد نیاز را شخصا تامین می کنند جای بسی تاسف است که متولی اصلی تامین آب در استان و کشور حتی از مردم سرکشی نکند و اعتباری برای اجرای پروژه آبرسانی تخصیص ندهند و ما برای کوچکترین کاری به خیران مراجعه تا مشکلات را مرتفع کنند.

بخشدار آهوران نیکشهر ادامه داد: تنها روستایی که در سطح این بخش حدودا ۷۰ درصد جمعیت آن دارای شبکه پوشش آبرسانی است، روستای گوانک بوده که در ۴ کیلومتری غرب شهر چانف قرار گرفته است. لازم به ذکر است به غیر از روستای گوانک و مرکز بخش یعنی چانف تمامی ۱۰۹ روستای بخش آهوران تاکنون بعد از گذشت چندین سال فاقد شبکه آب شرب هستند و تا این لحظه هیچ برنامه ای برای اجرای شبکه آبرسانی آنها وجود ندارد و خدا می داند که تا چند سال دیگر از آب بهره مند شوند.

وی گفت: بخش آهوران ۱۱۱ روستا دارد و ۱۰۹ روستا فاقد شبکه آبرسانی، منبع آب و چاه هستند و مردم آب غیربهداشتی و بدون کلرزنی مصرف می کنند و خیلی از آنها چاه دستی حفر کرده و یا آب را از چشمه انتقال داده اند و خودشان را از بی آبی نجات داده اند.

وی ادامه داد: ۳۲۷ کیلومتر راه در بخش آهوران خاکی است و تاکنون شاهد عدم آنتن دهی تلفن در ۱۸ روستا هستیم و علاوه بر این محرومیت ها، بیش از ۹۰ روستا از نعمت اینترنت محروم است که این مشکلات زیبنده نظام با همه خدمات بزرگ و کوچک نیست.

۳۲۷ کیلومتر راه در بخش آهوران خاکی و بیشتر ترددها در دل رودخانه است

وی با بیان اینکه بخش آهوران در عقب ماندگی و محرومیت شدیدی در تمام شاخصها بسر می برد، افزود: ۳۲۷ کیلومتر راه خاکی در سطح بخش وجود دارد که مسیر تردد مردم از مسیر رودخانه است و حتی مسوولان حوزه راه حاضر نیستند تا یک سال راه عشایران را رگلاژ و تسطیح کنند و عنوان می کنند که اداره عشایری باید رگلاژ کند، این در حالی است که این اداره هیچ ماشین آلاتی ندارد که کاری انجام دهد.

وی بر ساخت زمین چمن مصنوعی برای جوانان و علاقمندان به فوتبال، ساخت منبع آب و حفر چاه و اجرای شبکه آبرسانی برای ۴۶ روستا در مرحله اول، ساخت کلاس درس جدید، آسفالت حداقل ۲۵۰ کیلومتر راه خاکی، تکمیل و آسفالت راه چانف به کهیری، مشکنت و بخش کیشکور سرباز، بهرمندی ۸۱ روستای بخش آهوران به اینترنت پرسرعت ۴G و احداث دکل تلفن همراه برای  ۱۸ روستا بدون آنتن دهی تلفن تاکید کرد.

برای استقرار ادارات و ساخت مجموعه اداری دولت هیچ برنامه ای وجود ندارد

بخشدار آهوران بر استقرار ادارات براساس چارت تشکیلاتی و اداری یک بخش تاکید و افزود: بخشداری حتی ساختمان مستقل ندارد و برای استقرار ادارات و ساخت مجموعه اداری هیچ برنامه ای وجود ندارد، لذا پیشنهاد می شود تمامی ادارات بصورت مستقل و با اختیارات لازم و تام و امکانات و تجهیزات راه اندازی شوند تا مردم حس کنند که دهستان آهوران به بخش ارتقا پیدا کرده است.

نیک نژاد استقرار اداراتی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره)، برق، آب و فاضلاب، ثبت احوال، بهزیستی، راهداری و حمل و نقل جاده ای و آموزش و پرورش را خواستار شد و افزود: آهوران در فروردین سال ۱۳۹۲ به بخش ارتقا پیدا کرده و تاکنون با گذشت حدود ۱۰ سال تغییر محسوسی از نظر امکانات رفاهی و استقرار ادارات نکرده و همچنان حالت دهستان است لذا برای توسعه و آبادانی نیازمند توجه جدی دولت سیزدهم است.

وی همچنین بر توزیع نفت سفید با توجه به فصل سرما و مشکلات مردم منطقه نیز تاکید کرد.

وی گفت: چرا بخش آهوران که از نقاط کوهستانی و سردسیر جنوب استان سیستان و بلوچستان است، نفت سفید به اندازه سایر نقاط کشور و یا حتی همین استان توزیع نمی شود، که باید مسئولین به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

بخشدار آهوران بیان کرد: از مجموع ۱۱۱ روستا فقط ۲۱ روستا دارای اینترنت با پوشش ضعیف و قطع و وصل هستند و ۸۱ روستا فاقد اینترنت بوده و ۱۸ روستا هیچگونه ارتباط تلفنی ندارند و مردم برای یک ارتباط تلفنی باید کیلومترها پیاده راه بروند یا اینکه برای برقراری یک تماس بالای کوهها می روند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=155942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.