• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
8
بی توجهی مسئولان به روستای اورنگ بیداد می کند؛

روستای اورنگ نیکشهر غرق در مشکلات/ ۱۷۳ خانوار محروم از آب آشامیدنی

  • کد خبر : 157964
  • 12 تیر 1402 - 13:18
روستای اورنگ نیکشهر غرق در مشکلات/ ۱۷۳ خانوار محروم از آب آشامیدنی
هاتف سیستان و بلوچستان - دهیار روستای اورنگ از توابع دهستان مهبان نکیهشر در جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: روستای اورنگ از توابع دهستان مهبان بخش مرکزی در 47 کیلومتری شهر نیکشهر 1238 نفر جمعیت و 317 خانوار است و با همه ظرفیتهایی که دارد همچنان محروم از امکانات رفاهی بوده و نیازمند توجه مسوولان کشوری شهرستان نیکشهر، استان سیستان و بلوچستان و کشوری است.

محمدرضا(عزیز) ملازهی در گفت و گو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: تخصیص حداقل ۱۰ میلیارد تومان برای توسعه و عمران و آبادانی این روستای محروم، اجرای کامل طرح هادی روستایی، ساخت زمین چمن مصنوعی، افزایش ترانس های برق و توسعه برق روستایی، ساخت مدرسه راهنمایی و دبیرستان و افزودن حداقل ۱۲ کلاس درس جدید، آسفالت راه روستا و پیاده روسازی و ایجاد فضای سبز از مهمترین درخواست های مردم روستا است.

وی افزود: چهار ماه یک ریال حقوق بعنوان دهیار دریافت نکرده ام و متاسفانه دولت برای عمران و آبادانی روستای اورنگ توجهی ندارند و حداقل یک میلیارد تومان که بودجه را مصوب کرده ایم به حساب دهیاری واریز شود تا کارهای عمرانی را آغاز پیش ببریم و برخی مشکلات نظیر آسفالت و سنگفرش روستا، ساخت زمین چمن مصنوعی و تعریض کوچه و خیابان ها را انجام دهیم.

 

۱۷۳ خانوار روستای اورنگ محروم از آب

دهیار روستای اورنگ همچنین گفت: متاسفانه بیش از یک سوم جمعیت روستا یعنی ۱۷۳ خانوار از آب سالم و بهداشتی و لوله کشی محروم هستند و فریاد ما به جای نرسیده واقعا جای تاسف است که آب فراوان باشد و در رودخانه هم جاری ولی مردم آب خوردن لوله کشی نداشته باشند.

وی گفت: متاسفانه شبکه آبرسانی قدیمی با قدمت بیش از ۳۰ سال در روستا فرسوده و اکثر لوله ها نیز ترکیده و با توجه به افزایش خانوارها حتی یک متر لوله کشی داخل روستا طی ۲۰ سال اخیر انجام نشده است و نیاز به توسعه و نوسازی شبکه آبرسانی است.

استفاده از آب بدون کلرزنی

وی ادامه داد: محلات “دراجین آپ”، “بارگ دیم” و سایر محلات و خانه های جدید ساخته شده فاقد آب لوله کشی هستند و هر کدام با هزینه های شخصی چاه حفر کرده و از آب بدون کلرزنی استفاده می کنند که این امر سبب بروز بیماری و مشکلاتی برای مردم شده است. و همیشه پمپ آب آنها می سوزد و با هزینه پنج تا ۱۰ میلیونی پمپم آب تهیه می کنند و هر کدام حداقل پنج میلیون تومان کابل و پنج میلیون تومان لوله با هزینه شخصی خریده اند و بارها یا پمپ آب بدلیل دوری مکان آب و یا افت ولتاژ برق می سوزد یا سرقت می شود و مردم گرفتار در مشکلات هستند.

دهیار روستای اورنگ بر ساخت منبع آب جدید ۵۰۰ مترمکعبی، آبرسانی به خانوارهای فاقد آب و نوسازی شبکه آبرسانی روستا تاکید کرد و خاطرنشان کرد: چرا مردم در کنار رودخانه پر آب و آب های فراوان زیر زمینی از آب شبانه روزی محروم هستند.

عبدالغفور بلوچی عضو سابق شورای اسلامی روستا و از معتمدان و دلسوزان روستا نیز بر حصارکشی قبرستان روستای اورنگ و ساخت سایبان آن تاکید و افزود: محل عیدگاه هم نیازمند حصارکشی و برق کشی است تا مردم بتوانند بصورت خیالی آسوده نماز عید را برگزار کنند.

وی از خیران خواست در این باره کمک کنند و مشکلات روستا را به حداقل برسانند.

وی ساخت جایگاه سوخت و مدرسه شبانه روزی در نزدیکی روستای اورنگ تاکید کرد و گفت: متاسفانه ۵۸ روستا در دهستان مهبان و بیش از ۲۰ روستای منطقه کاجو راه ارتباطی آنها در برخی مواقع از دهستان مهبان است و این نیازمند یک جایگاه سوخت برای حل مشکلات است.

وی گفت: از مشکلات دیگر عدم کمک و همکاری شرکت راه آهن مجری ساخت ریل چابهار – زاهدان مستقر در دهستان مهبان برای عمران و آبادانی روستا است انتظار می رود حداقل در ساخت یک مدرسه ۶ کلاسه جدید در روستا برای دایر شدن مقطع راهنمایی و دبیرستان، تعریض، خاکریزی و غلطک کوبی راه روستا و همچنین کوچه و معابر، مساعدت برای بتن ریزی، ساخت سکوی تماشگران و خرید فنس چمن مصنوعی و تحویل ماسه و سیمان برای ساخت خانه محرومان روستا همکاری کنند.

راه های خاکی را رگلاژ کنید آسفالت و سنگفرش پیشکش

عبدالواحد درازهی معلم روستای اورنگ و از معتمدان روستا گفت: متاسفانه از روستا اورنگ تا محله “دراجین آپ” و “بوندی دن” بطول کمتر از ۲ کیلومتر سرابالایی و سراشیبی و پر از چاله و سنگلاخ بوده و تردد به سختی انجام می شود.

وی تصریح کرد: حتی در حد رگلاژ گریدر و لودر هم کوچه و خیابان های خاکی روستای اورنگ محروم هستند اینجا عنوان می کنم از پیگیریها خسته شده ایم آقایان مسوول آسفالت و سنگفرش پیشکش همه است.

وی گفت: خانه خودم حداقل از ۲۰۰ متر از ترانس برق کنار مسجد محله دراجین آپ روستای اورنگ فاصله دارد حتی توان خرید کابل را نداشته ام از یک نفر دیگر قرض کرده ام و از برق ضعیف در حد روشنایی بهره مند شده ام و از سال ۱۳۹۸ پیگیر نصب چند تیر برق هستم اما انجام نشده است و هم اینک کنتور برق من بر روی زمین افتاده و در هر بارندگی امکان برق گرفتن مردم و به ویژه کودکان و حیوانات است.

درازهی گفت: امیدوارم قبل از فوت یک نفر که جبران ناپذیر است مسوولان حوزه برق نسبت به نصب چند تیربرق و بهره مندی حداقل هشت خانوار طول مسیر اقدام کنند و دل مردم حروم را شاد کنند.

اورنگ غرق در مشکلات

سالار ملازهی یکی از مطابه گران اجتماعی و پیگیر مشکلات مردم به خبرنگار ما اظهار داشت: روستای اورنگ با ظرفیت های کشاورزی و گردشگری متاسفانه فاقد امکانات زیرساختی است و غرق در مشکلات است.

وی بیان کرد: این روستا دارای قلعه تاریخی و باستانی بوده و نخلستانهای زیبا و باغات میوه های گرمسیری و سردسیری است، قرار گرفتن خانه ها بصورت پلکانی و دارا بودن خانه باغ ها، قرار گرفتن رودخانه در وسط روستا با آب و چشمه های جوشان و استخرهای طبیعی چشم انداز خوبی برای توریست های داخلی و خارجی است.

دکل تلفن همراه روستای اورنگ بدون باتری و با آنتن دهی شدیدا ضعیف

درمحمد درازهی از جوانان روستای اورنگ نیز ادامه داد: دکل تلفن همراه این روستا نیز حدودا ۲ سال است که فاقد باتری بوده و از هفت سال قبل تاکنون کولر گازی ندارد و شدیدا آنتن دهی آن ضعیف بوده و فاقد کارایی لازم است بطوریکه در داخل منزل تلفن ها شدیدا آنتن دهی ضعیف بوده و اینترنت ۳g آن مطلوب کار نمی کند.

وی ادامه داد: واقعا این چه وضع خدمات رسانی در حوزه تلفن و اینترنت است که بیش از یک هزار نفر از حدود یک سال اخیر اهالی روستا نتوانند در داخل منزل از تلفن و اینترنت بهره مند باشند مگر اینکه در بیرون از خانه در زیر گرمای ۴۰ تا ۵۰ درجه و یا در در زمستان زیر سرما تلفن و اینترنت را استفاده کنند.

درازهی گفت: از حدود ۹ ماه قبل که پیمانکار مخابرات نیکشهر که کلید دکل تلفن همراه را دارد بدون هیچ ضربه و شکستن درب تعداد ۲۴ باتری و کولر را از آنجا برداند که می توان حدس زد کسی که این کار را کرده است حتما کلید داشته است و با کلید درب را باز نموده است.

درمحمد درازهی افزود: اهالی روستا و به ویژه جوانان درخواست ویژه دارند تا اینترنت ۳g تبدیل به ۴g تبدیل کنند و با نوسازی دکل تلفن همراه حداقل کاری کنند تا مردم تلفن و اینترنت در داخل منزل بتوانند بهره مند شوند.

افت ولتاژ و توسعه روستایی برق بزرگترین مشکلات روستای اورنگ

شی محمد خداشناس از معتمدان روستای اورنگ نیز گفت: روستای اورنگ مجموعا هفت ترانس برق دارد که ۶ ترانس ۱۰۰ و یک ترانس ۲۰۰ دارد اما توسعه روستایی به انداز چند تیربرق اجرایی نشده است و حداقل ۲۷ خانوار فاقد برق بوده و بیش از ۲۰ تا ۳۰ سال چشم انتظار چند تیر برق هستند.

وی ادامه داد: چندین خانوار سالها درخواست نصب تیربرق دارد اما خواسته آنها عملیاتی

نمی‌شود و مردم نمی دانند چند تومان هزینه و چند بار از روستا بروند به نیکشهر جهت پیگیری، تا خواسته آنها تحقق پیدا کند.

خداشناس گفت: نیاز به ارتقای ترانس های ۱۰۰ به ۲۰۰ و نصب حداقل سه ترانسفورماتور جدید است که هیچ کس درخصوص سوختگی دهها لوازم خانگی، کولرگازی و لوازم برقی پاسخگو نیست.

وی بر اختصاص حداقل ۱۰۰ تیربرق جدید برای توسعه روستایی تاکید و خاطرنشان کرد: تقسیم بار و قدرت ترانس ها و نوسازی شبکه فرسوده برق از نیازهای مهم مردم روستای اورنگ است.

اورنگ زمین چمن مصنوعی ندارد

عبدالله امیری از ورزشکاران روستای اورنگ نیز اظهار داشت: زمین برای ساخت چمن مصنوعی به متراژ سه هزار مترمربع از دو سال قبل بصورت رایگان توسط اهالی به حوزه ورزش روستا اختصاص پیدا کرده است و هم اینک تسطیح شده و نیازمند حصارکشی، انجام زیرساخت و بتن ریزی و نصب چمن مصنوعی است.

عبید ادامه داد: روستای اورنگ بیش از ۱۰۰ ورزشکار در رشته فوتبال دارد که علاقه و استعداد زیادی در زمینه فوتبال و برگزاری مسابقات دارند و هم اینک از روی ناچاری در زمین سنگلاخی با نام “کران گرستان” فوتبال بازی می کنند.

امیری گفت: واقعا جای تاسف است که ۱۰۰ ورزشکار از یک زمین چمن مصنوعی محروم باشند و مسوولان بفکر مردم نباشند.

ضرورت تاسیس مدرسه راهنمایی و دبیرستان در اورنگ

نورمحمد ملازهی از پیگیر کنندگان مشکلات حوزه فرهنگی به خبرنگار ما اظهار داشت: روستای اورنگ ۹ کلاس درس شامل یک مدرسه ۶ کلاسه و سه کلاسه) است که ۱۱۲ دانش آموز دختر و پسر در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند که در سال جدید نیز ۲۷ دانش آموز پیش دبستانی جدید هم به این آمار اضفه می شود.

وی ادامه داد: به دلیل نبود مدرسه راهنمایی و دبیرستان (دوره اول و دوم) ۶۴ دانش آموز دختر با وانت سایپا کمپرسی جابجا می شوند.

وی تصریح کرد: از اولیای هر دانش آموز ۱۰۰ هزار تومان و از اداره آموزش و پرورش ماهیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اخذ می شود تا آنها را از روستای اورنگ تا روستای مهبان بطول ۱۴ کیلومتر رفت و برگشت جابجا کنند و به کلاس درس برسانند.

نبدود مدرسه و ترک تحصیل ۲۷۶ نفر در روستای اورنگ

ملازهی گفت: به دلیل نبود سرویس استاندارد مدارس ۲۳ دانش آموز دختر و پسر به نیکشهر عزیمت کرده اند و نبود مدرسه و سرویس مدارس و نبود هزینه ها برای جابجایی حداقل هر سال بالای ۱۰ تا ۱۵ نفر ترک تحصیل می کنند که براساس آمار تاکنون حدودا ۲۷۶ نفر ترک تحصیل کرده اند.

وی ادامه داد: محله دراجین آپ از مدرسه روستای اورنگ حدودا سه کیلومتر فاصله دارد و دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی با زحمت فراوان و در گرما و سرما با پای پیاده از مسیر رودخانه عبور می کنند تا به کلاس درس برسند، ساخت مدرسه ۶ کلاسه ابتدایی از مهمترین درخواست ها برای محله دراجین آپ است که درخواست داریم از خیران و نوسازی مدارس به مشکلات مردم توجه کنند.

مسوولان توجهی به حل مشکلات مردم دهستان مهبان ندارند

امام جمعه دهستان مهبان نیکشهر و یکی از اهالی محله دراجین آپ روستای اورنگ نیکشهر نیز اظهار کرد: از قرارگاه خاتم الانبیا و شرکت راه آهن مستقر در دهستان مهبان انتظار می رود با مردم بصورت مهربانانه تر و با روی خوش برخورد کنند و همیشه طلبکار و خشن نباشند و مردم را برای انجام یک کار کوچک هر روز به روزی دیگر و این ماه و ماهی دیگر پاس ندهند چرا که انجام خاکریزی یک کوچه، یا تسطیح زمین چمن مصنوعی، رگلاژ راه خاکی روستایی، ساخت مدرسه و خانه بهداشت، تحویل ماسه و سیمان به افراد بی بضاعت و یا تحویل یک دستگاه ماشین آلات برای انجام کار عام المنفعه در سطح دهستان مهبان و روستاهای مختلف از جمله مسولیت اجتماعی و تحقق شعار محرومیت زدایی آنان محسوب می شود.

مولوی محمد یعقوب ملازهی افزود: متاسفانه برخی مواقع مطالبات اندک و ناچیز مردم روستایی و اعضای شورای اسلامی از مدیران راه آهن با پاسخ خشن مواجه و حتی فرد مراجعه کننده و مطالبه گر را تهدید به شکایت و معرفی به ارگانهای قضایی و نظامی می کنند یا فرد اعضای شورا یا دهیار که کارمند هر جایی هست نامه تهدیدآمیز می زنند و به نوعی شکایت می کنند تا دست از مطالبه گری بردارند و از خواسته بحق خود از راه آهن منصرف شود که این در شان مدیران و مسوولان دولت مردمی آیت الله رئیسی نیست چرا که شعار این دولت محرومیت زدایی و کمک به مردم بی بضاعت روستایی است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا مردم محروم روستاهای مهبان نیکشهر و به ویژه روستای اورنگ انتظار داشتند با توجه به سودی راه آهن از استفاده رایگان از معادن، آب، کارگر با مزد ارزان، امنیت پایدار و صدها مزایای دیگری را بهره مند است، کارهای بزرگ را انتظار داشتند انجام دهند، گفت: ۷۴ کیلومتر از جاده های روستاهای راوگ، میشود، زبران دن، توک، گو، بالرود و خصوصا ۳۸ کیلومتر حوزه گرگان وسرخکلوت به تمام ۱۵ روستای این منطقه کوهستانی و صعب العبور خاکی و باید توسط دولت و یا ماشین آلات مستقر راه آهن بازگشایی و آسفالت شوند تا چند هزار نفر بعد از سالها بتوانند بخوبی از نعمات نظام بهره مند شوند.

امام جمعه دهستان مهبان نیکشهر گفت: راه اندازی راهدارخانه در محدوده مرکز این منطقه مهبان و تجهیز آن با یک دستگاه گریدر، لودر وبولدزر از دیگر انتظارات است.

ملازهی ادامه داد: ساخت حداقل ۴ پل و ابنیه فنی در طول این مسیر ۶۲ کیلومتری هیتک تا مته سنگ، ترمیم اصولی جاده، انجام کار فنی و استانداردسازی برای ایمن کردن حداقل ۵۳ محدوده پرتگاهی به دره و رودخانه، نصب گاردریل جهت جلوگیری از سقوط خودروها بطول حدود ۲۲ کیلومتر از نقاط حادثه خیز، تعریض حداقل ۳۴ پیچ خطرناک و نصب تابلو هشدار دهنده راهنمایی ورانندگی در کل محور هیتک به متسنگ و گرگان و منطقه داروکان از عمده درخواست های مردم و شوراهای اسلامی و معتمدان است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ خانوار اهالی محله دراجین آپ سالها فاقد حتی یک کلاس درس و آب لوله کشی هستند که در طول ۴۰ سال گذشته دولت کاری برای حوزه آموزش نکرده است لذا از خیران درخواست می شود نسبت به ساحت مدرسه ۶ کلاسه همکاری و مساعدت کنند.

وی گفت: نبود راه دسترسی مناسب از مشکلات عمده روستای دراجین آپ اورنگ است آیا وزارت راه و شهرسازی توان بازگشایی و تسطیح و رگلاژ یک یا دو کیلومتر راه را ندارد آسفالت نمی خواهیم حداقل یک بار از این راه تردد کنند تا بدانند که چه می گوییم و مردم چه درد و رنجی را روزانه تحمل می کنند.

امام جمعه دهستان مهبان ادامه داد: مهمترین درخواستهای مردم دهستان مهبان نیکشهر از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ( شرکت راه آهن)مستقر در محدوده نکهچ و گرگان نیکشهر در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی و محرومیت زدایی به شرح ذیل است.

تحویل یک دستگاه بولدزر برای بازگشایی راه دراجین آپ اورنگ

تعریض و زیرسازی و افزوده شدن ۲ متر به عرض جاده فعلی از هیتک تا متسنگ بطول ۴۷ کیلومتر

زیرسازی وبازگشایی ۷۴ کیلومتر راه در ۱۶ روستای منطقه بزرگ نکهچ و گرگان

زیرسازی وغلطک کوبی، بتن ریزی، تامین سیم تور و ساخت سکوی تماشاگران زمین چمن مصنوعی در ۱۹ روستا

پرداخت به موقع خسارت به مردم روستایی پس از تخریب اراضی کشاورزی و یا مسکونی ذر مسیر راه آهن

کمک به اجرای طرح هادی و خاکریزی وغلط کوبی معابر ۱۹ روستای بالای ۲۰ خانوار

ساخت ۹۷  کلاس درس در ۱۱ روستای کل منطقه دهستان مهبان

تحویل حدود ۲۰۰۰ سرویس ماسه به مردم محروم برای تعمیر خانه وساخت سرویس بهداشتی در ۲۸ روستا

ساخت حدود ۲۰۰۰ چشمه سرویس بهداشتی برای محرومان ۲۸ روستا

تسطیح مکان منبع آب و تامین لوله در ۲۱ روستا

احداث ساختمان خانه بهداشت در ۴  روستای رونگ، حاجی آباد، میشود، تیتران دن و گو

تسطیح مکان احداث پارک و تامین وسایل بازی کودکان در ۱۷ روستا

تحویل حدود ۲۰۰۰ پاکت سیمان به مردم ۲۵ روستا برای ساخت سرویس بهداشتی یا تعمییر خانه ها

تحویل لوازم التحریر، نوشت افزار، کیف و کفش به ۱۲۰۰ دانش آموز

امام جمعه دهستان مهبان نیکشهر و از معتمدان و اهالی محله دراجین آپ روستای اورنگ نیکشهر افزود: متاسفانه در ۱۰ سال گذشته راه هیتک به متسنگ بطول ۵۰ کیلومتر با تردد شبانه روزی ماشین آلات سنگین راه آهن کاملا تخریب شده و مردم هم اینک با سختی تردد و متحمل هزینه های زیادی هستند چون این راه حالت سمباده است و لاستیک خودروهای سواری را از بین برده است و حتی پاسخگوی مشکلات مردم نیست و جواب درست و حسابی هم به مردمی که برای حل مشکلات مراجعه می کنند نمی دهد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=157964

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.