• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
9

اهمیت شهرستان چابهار برای افغانستان و هندوستان در چیست؟

  • کد خبر : 135498
  • 13 خرداد 1399 - 17:50
اهمیت شهرستان چابهار برای افغانستان و هندوستان در چیست؟
هاتف سیستان و بلوچستان- بندر چابهار برای کشورهای همسایه ایران دارای اهمیت ویژه ای برای سرمایه گذاری می باشد بطوریکه همسایه های ایران از طریق بندر چابهار می توانند به آب های آزاد و اقیانوسی دسترسی پیدا می کنند.

وجه تسمیه چابهار به دو صورت تعریف می شود کسانی میگویند که چابهار در اصطلاح نوشتاری به صورت چابار می باشد در زمان قدیم در این منطقه چاه آب شیرین و قابل شرب فروانی وجود داشته است که مردم اطراف منطقه با شتر به این منطقه می آمدند و آب شرب خودشان را تامین میکردند و برخی نیز می گویند با وجود این که هر چهار فصل این شهر بهاری می باشد به چابهار (چهاربهار) شهرت دارد.

چابهار در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع می باشد تنها بندری در ایران می باشد که به آب های آزاد و اقیانوسی راه دارد، دریای مکران یا دریای عمان که چابهار قرار دارد ساحلی صخره ای و بکر را دارا می باشد و ارتفاع امواج در برخی مواقع  به بیش از پنج متر می رسند.

بیشتر بخوانید:

بندر چابهار برای کشورهای همسایه ایران دارای اهمیت ویژه ای برای سرمایه گذاری می باشد بطوریکه همسایه های ایران از طریق بندر چابهار می توانند به آب های آزاد و اقیانوسی دسترسی پیدا می کنند.

با همکاری سه جانبه ای که بین کشورهای ایران ، هند، و افغانستان صورت گرفته است این شهر روی ریل توسعه قرار گرفته است و با توسعه این شهر افغانستان دیگر به خشکی محصور نمی باشد بلکه از طریق بندر چابهار به آب های آزاد و اقیانوسی دسترسی دارد.

بنابر گفته کارشناسان، شمال غربی افغانستان دارای مواد معدنی با ارزشی می باشد که برای درآمد خارجی مواد معدنی را استخراج و از آنها بهره برداری می کنند نیاز است که این مواد معدنی به سایر کشورها صادر شوند.

یکی از فعالین خرید مواد معدنی افغانستان، کشور هندوستان می باشد، نیاز است که از طریق خط ریلی که در چابهار در حال ساخت می باشد این مواد معدنی از کشور افغانستان به هندوستان صادر شوند.

با ساخت راه آهن چابهار شهر زرینگ در ایالت نیمروز افغانستان به خط ریلی ایران متصل خواهد شد و با اتصال این خط ریلی هرات نیز به خواف استان خراسان جنوبی متصل خواهد شد.

منطقه آزاد چابهار با استقبال از سرمایه گذاران در حال حاضر با ۳۱۶۸ شرکت داخلی و خارجی مستقر در منطقه آزاد چابهار در بخش های مختلف تجاری، صنعتی، خدماتی و گردشگری فعالیت میکند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=135498

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.