• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
8

وضعیت قرمز و هشدار کرونایی برای چابهاری‌ها

  • کد خبر : 148294
  • 09 خرداد 1400 - 8:31
وضعیت قرمز و هشدار کرونایی برای چابهاری‌ها

اینکه بیشتر شهرهای کشور از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده‌اند و چابهار هنوز رنگ قرمز بر رخسار دارد شاید برای بسیاری از مردم، تعجب‌آور باشد. شهری با جمعیتی بیش از ۲۹۰ هزار نفر در حاشیه دریای عمان و هم‌مرز با پاکستان، زمانی که بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌ها در وضعیت زرد و نارنجی بودند، وضعیتش […]

اینکه بیشتر شهرهای کشور از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده‌اند و چابهار هنوز رنگ قرمز بر رخسار دارد شاید برای بسیاری از مردم، تعجب‌آور باشد. شهری با جمعیتی بیش از ۲۹۰ هزار نفر در حاشیه دریای عمان و هم‌مرز با پاکستان، زمانی که بسیاری از شهرستان‌ها و استان‌ها در وضعیت زرد و نارنجی بودند، وضعیتش همچون آسمانِ صاف، آبی بود ولی امروز در سیستان و بلوچستان همینکه بحث کرونا پیش می‌آید، می‌گویند چابهار هم قرمز شد.

چابهار قرمز شد چون بسیاری از مردم و برخی مسافران اعتقاد داشتند در این دیار هیچکس کرونا نمی‌گیرد چراکه تا قبل از عید نوروز که همه جا نارنجی بود این شهر وضعیتش همچون دریای اقیانوسی خود آبیِ آبی بود.

همین آبی بودن باعث شد سفرهایی از اقصی نقاط کشور به این منطقه انجام شود و تنها طی ۱۵ روز نخست فروردین‌ماه امسال، وضعیت نارنجی، چابهار را به تعطیلی کشاند و همه ورودی و خروجی‌هایش کنترل شد اما تنها برای مدتی کوتاه، و بعد مجددا رفت و آمدها به این بخش از سواحل مکُران آغاز شد و دیری نپایید که رنگ چابهار در نقشه کرونایی کشور به قرمز درآمد، آن هم قرمزی که پُررنگی آن هر روز بیشتر احساس می‌شود.

با ورود علما و سایر مسئولان به این قضیه و توصیه‌های موکد به مردم مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، هم‌اینک مشاهده می‌شود بیشتر مردم از ماسک استفاده می‌کنند اما آن احوال‌پرسی‌ها و بغل‌کِشی‌های معمول، همچنان در بین مردم این دیار دیده می‌شود.

بهتر است مردم چابهار بدانند اگر این وضعیت قرمز ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نزدیک شاهد یک ابَربحران در این خطه از کشور خواهیم بود و این سوال را از خود بپرسند که آیا بیمارستان و بخش کرونایی این شهرستان جوابگوی چه تعداد بیمار کرونایی است؟!

در این رابطه مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مرکز استان گفت: رعایت نکردن دستورالعمل‌ها سبب شده شهرستان بندری چابهار همچنان در وضعیت قرمز قرار گیرد.

دکتر محمد عباسی با بیان اینکه مردم برای مقابله با ویروس کرونا باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند افزود: باتوجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا نیاز است که مردم فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و دستورالعمل‌های بهداشتی و شستن دست‌ها را همچنان با جدیت کامل رعایت کنند.

او با تاکید بر لزوم قرنطینه شدن مبتلایان گفت: تمامی افرادی که دارای علائم کرونا هستند باید خود را در منزل قرنطینه کرده و از حضور در جامعه و در بین مردم خودداری کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با افزوده شدن ۲۷۰ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۳۷ هزار و ۱۴۵نفر رسیده است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: هم‌اینک ۲۱۱ بیمار حاد تنفسی و ۱۱۳ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین با فوت ۶ مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۳۲۸ نفر رسید.

حال باید به افرادی که هنوز می‌گویند چیزی به نام کرونا وجود ندارد گفت، آیا جانباختن یکهزار و ۳۲۸ نفر در سیستان و بلوچستان دلیل محکمی بر وجود این ویروس جهش‌یافته نیست؟

اینک به وضوح مشاهده می‌کنیم که چابهار ۲۹۲ هزار نفری درگیر کرونا شده و می‌طلبد پدران و مادران این دیار نسبت به جان شیرین خود و فرزندانشان حساسیت بیشتری از خود نشان دهند و مسوولان این شهرستان هم تصور نکنند فقط با قرار دادن ۲ اتوبوس در بلوار اصلی شهر می‌توان جلوی شلوغی بازار را گرفت. ما نیز می‌دانیم گرمای این دیار واقعا سخت است اما برای مدتی تحمل باید کرد تا شر این ویروس از سر مردم چابهار کم شود. «برخی از مردم این شهر عنوان می‌کنند بخاطر گرمای هوا نمی‌توانند ماسک بزنند»

به گفته مسئولان بنادر و دریانوردی، لنج‌ها و شناورهای تجاری به طور ویژه مورد رصد قرار گرفته و حتی با مشاهده کوچکترین علائمی مبنی بر ابتلای خدمه این شناورها، به مدت دوهفته قرنطینه می‌شوند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=148294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.