• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

دَرَک بلوچستان؛ روستای گردشگری با چهار نوع ساحل بکر و زیبا

  • کد خبر : 156860
  • 30 اردیبهشت 1402 - 11:20
دَرَک بلوچستان؛ روستای گردشگری با چهار نوع ساحل بکر و زیبا
هاتف سیستان و بلوچستان - روستای دَرَک واقع در جنوب سیستان و بلوچستان و در سواحل مکران از روستاهای بکر و زیبای گردشگری هست که علاوه‌بر مردمی مهربان و مهمان نواز، از چهار نمونه ساحل صخره‌ای، ماسه‌ای، شنی و مرجانی در فاصله نزدیک به هم برخوردار است.

روستای دَرَک در شهرستان زرآباد با داشتن بکرترین، پاک ترین و زیباترین ساحل ایران اسلامی و حتی جهان، علاوه‌بر چهار نمونه ساحل یادشده، از جنگل های حرا و خور باستانی گالک بطول ۶ کیلومتر و وسعت ۵۲ هکتار برخوردار است.

روستای دَرَک در انتهای نقشه استان سیستان و بلوچستان و نزدیک مرز دریایی ۲ استان هرمزگان و سیستان وبلوچستان و در حوزه زرآباد واقع شده است.

گردشگران می توانند از طریق زمینی و هوایی به این منطقه بکر سفر کنند، از طریق هوایی بعد از انتخاب مقصد چابهار (فرودگاه کنارک) با پیمودن ۱۳۵ کیلومتر و عبور از روستاهای کهیر به طرف زرآباد به روستای دَرَک خواهند رسید.

مسافرانی که از سمت هرمزگان قصد سفر به چابهار را دارند بعد از طی مسیر ۱۶۰ کیلومتری از جاسک به زرآباد به این روستای ساحلی زیبا خواهند رسید.

اگر خواستید به جایی سفر کنید که شیفته‌اش شوید و سال‌ها از خاطره سفر به آنجا تعریف داشته باشید، روستای درک تجربه خوبی است روستایی خاص و متفاوت در جنوب سیستان و بلوچستان که اینروزها حال و هوای بهاریش در تلاقی دریا و نخلستان‌ها صحنه‌های بی‌نظیری خلق می‌کند.

دَرَک در زبان بلوچی به معنای سکونت در کنار دره است در واقع کلمه دره بعدها به دَرَک مشهور شده است. دَرَک جایی در چند متری دریاست که انواع درختان گرمسیری در آن به ثمر نشسته اند و ساکنان محلی انواع هندوانه، ذرت و نخیلات را کشت و برداشت می کنندتپه‌های ماسه‌ای، ساحل صخره‌ای، شنی و مرجانی، وجود کوه، جنگل و دریا در یک نقطه سبب حیرت گردشگران داخلی و خارجی شده، در هیج منطقه‌ای نمی‌توان همه نوع ساحل را یک جا مشاهده کرد اما روستای درک از این نعمت برخوردار است.

یکی از عجایب روستای دَرَک وجود آب شیرین در چند متری دریاست که سبب رویش جنگل و پوشش گیاهی انواع درختان گرمسیری شده است.این روستا هوایی بهاری دارد و وزش بادهای موسمی و مونسون از اقیانوس سبب شده تا نسبت به مناطق دیگر هوای خنک‌تری داشته باشد.

علاوه بر وجود جذابیت های یاد شده، در ساحل این روستا می توان موج سواری، قایق سواری، شنا و ورزش های آبی ساحلی را انجام داد. روستای ساحلی دَرَک یک ژئوپارک طبیعی است که می توان آن را ثبت و برای نسل های آینده پاک و دست نخورده نگه داشت.

شن‌های کنار ساحل و تپه های ماسه ای و رمل‌های سفید برای دردهای عضلانی و استخوانی خاصیت درمانی دارد و خیلی از افراد صبح زود و زمانی که آفتاب می‌تابد روی این شن‌ها دراز می کشند و یا در زیر خاک خود را چال می کنند تا دردهای پا، استخوان و کمرشان درمان شود.

گردشگران می‌توانند با ساحل پیمایی ۶ کیلومتری از جذابیت‌های جنگلی، ساحل شنی، مرجانی، ماسه ای و بکر دیدنی لذت ببرند.

تماشای زیبایی های این روستا هر گردشگری را به وجد می آورد و باید ساعت ها از دیدن آن لذت ببرد، چون مشاهده سواحل ماسه ای بدون سنگ در کنار کوه، جنگل و نخلستان جذابیت خاصی به این منطقه داده است.
در این روستا مجموعه ‌ای از درختان چش، کرت(انجیرمعابد)، تپه های رمل سفید، نخل سبز رنگ و دریای نیلگون آبی در کنار هم قرار دارند.

غروب قرمزگونه خورشید در بین نخلستان، سطح دریا، رمل ها و جنگل بسیار زیبا و دیدنی است و رنگ های متفاوت غروب را با جابجا شدن چند دقیقه ای خورشید مشاهده خواهید کرد

درک؛ پاکترین ساحل کشور

سرپرست فرمانداری زرآباد در گفت وگو با خبرنگار هاتف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دَرَک در زبان بلوچی به معنای سکونت در کنار دَرَگ یا دره است که بعدها به دَرَک مشهور شده است.

کورش محمدی افزود: دَرَک جایی است که در چند متری دریا انواع درختان گرمسیری به ثمر نشسته‌اند و با حفر چاه ۲ متری، آب شیرین و زلال وجود دارد که ساکنان محلی انواع هندوانه، ذرت، نخیلات وغیره را کشت و برداشت می کنند.

وی بیان کرد: تپه های ماسه ای چشم نواز، ساحل صخره ای، شنی و مرجانی، وجود کوه، جنگل و دریا در یک نقطه سبب حیرت گردشگران داخلی و خارجی شده، در واقع در هیج منطقه‌ای نمی‌توان همه نوع ساحل را یکجا مشاهده کرد اما روستای درک از این نعمت برخوردار است.

سرپرست فرمانداری زرآباد تصریح کرد: یکی از عجایب در روستای دَرَک وجود آب شیرین در چند متری دریاست که سبب رویش جنگل و پوشش گیاهی انواع درختان گرمسیری شده است.

وی گفت: این روستا هوای بهاری دارد و وزش بادهای موسمی و مونسون از اقیانوس سبب شده تا نسبت به مناطق دیگر هوای خنک تری داشته باشد.

یکی از عجایب در روستای دَرَک وجود آب شیرین در چند متری دریاست که سبب رویش جنگل و پوشش گیاهی انواع درختان گرمسیری شده است

سرپرست فرمانداری زرآباد ادامه داد: علاوه بر وجود جذابیت‌های یاد شده، در ساحل این روستا می توان موج سواری، قایق سواری، شنا، ورزش های آبی ساحلی را انجام داد.

وی گفت: روستای ساحلی دَرَک یک ژئوپارک(طبیعت بکر و بی نظیر) طبیعی است که می توان آن را ثبت و برای نسل های آینده پاک و دست نخورده نگه داشت.

محمدی افزود: حفظ بافت بومی روستا یکی از اهداف و برنامه های دولت است تا با ایجاد زیرساخت های گردشگری و رفاهی به زیبایی های طبیعی موجود در آن دست برده نشود و هم چنان بکر باقی بماند.

وی ادامه داد: شن های کنار ساحل و تپه های ماسه ای و رمل های سفید برای دردهای عضلانی و استخوانی خاصیت درمانی دارد و خیلی از افراد صبح زود و زمانی که آفتاب می تابد روی این شن ها دراز می کشند و یا در زیر خاک خودشان را چال می کنند تا دردهای پا، استخوانی و کمردردشان را درمان کنند.

سرپرست فرمانداری زرآباد گفت: گردشگران می توانند با ساحل پیمایی ۶ کیلومتری از جذابیت های جنگلی، ساحل شنی، مرجانی، ماسه‌ای و بکر دیدنی لذت ببرند.

روستای دَرَک ازتوابع زرآباد (۱۹ کیلومتری جُهلو مرکز شهرستان زرآباد) با ۵۰۰ نفر جمعیت و ۱۳۰ خانوار، از شرق به روستای ساحلی جُد، از غرب به روستای پشتی از شمال به کوهستان و از جنوب به دریای مکران (عمان) وصل شده است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=156860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.