• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
5

طرح های ناسازگار،روزی کودکان کار

  • کد خبر : 16250
  • 27 اسفند 1396 - 13:40
طرح های ناسازگار،روزی کودکان کار
ما کودکانی که مجبور هستیم کمک خرج پدرهایمان باشیم و در کنارش به تحصیلمان ادامه بدهیم کار کردن در خیابان خیلی سخت است. ایجاد این بازارچه سبب خوشحالی ما شد چون می توانستیم با خیال راحت در غرفه مان بنشینیم و در کنار کار به درس و مشق خود هم برسیم

به گزارش هاتف سیستان و بلوچستان، افتتاح بازارچه ای با 26 غرفه برای کودکان کار و خانواده آن ها در شهری مانند زاهدان که اگر در هر جای بازار آن قدم بگذاریم محال است کودکی را ببینید که مشغول دست فروشی نباشد اما جایی برای این کودکان در نظر گرفته شده که مجبور نباشند برای تامین مخارج خانواده بارها طول و عرض خیابان را طی کنند، طرحی که همه را خوشحال کرد.

شور و حال کودکان کار از راه اندازی بازارچه ابریشم که قرار بود سرپناه آن ها در مقابل گرما و سرما باشد وصف ناپذیر بود. هر یک از این بچه ها مشغول به کاری بودند یکی در حال جارو کردن، دیگری در حال نظافت ویترین مغازه، آن یکی در حال چیدن دکور و…  همه از این وضعیت خوشحال بودند اما هنوز یک ماه از افتتاح این بازارچه نگذشته است که لب به گلایه گشوده اند و لبخند بر لب هایشان خشک شده است.
یکی از کودکان کار که به گفته خودش از اولین روز پس از افتتاح بازارچه، هر روز غرفه خود را بازگشایی می کند می گوید: قبل از این که بهزیستی ما را ساماندهی کند در خیابان ها مشغول به فروش دستمال کاغذی بودم، برای ما کودکانی که مجبور هستیم کمک خرج پدرهایمان باشیم و در کنارش به تحصیلمان ادامه بدهیم کار کردن در خیابان خیلی سخت است. ایجاد این بازارچه سبب خوشحالی ما شد چون می توانستیم با خیال راحت در غرفه مان بنشینیم و در کنار کار به درس و مشق خود هم برسیم.
محمد عادل ادامه می دهد: درآمدمان در این جا کم شده است، به طوری که در گذشته روزانه بیش از 35 هزار تومان درآمد داشتم اما با گذشت بیش از یک ماه کاسبی فقط 85 هزار تومان به دست آوردم و مشتری زیادی ندارم. کاش بهزیستی یا شهرداری برنامه ای برای جذب مشتری به این بازار ارائه دهد زیرا تعداد اندکی این جا را می شناسند.
یکی دیگر از کودکان کار این بازارچه می گوید: پدرم راننده تاکسی است و دخل و خرجمان همخوانی نداشت، به همین دلیل من که پسر بزرگ خانواده هستم به دست فروشی رو آوردم که پس از ایجاد این بازارچه بهزیستی ما و چند کودک کار دیگر را ساماندهی کرد و در غرفه های این جا مشغول به کار شدیم.
مصطفی خاطر نشان می کند: کار کردن در این غرفه ها خیلی بهتر از کار در خیابان ها و در زمان عبور خودرو است، حداقل این که خطری جانمان را تهدید نمی کند. اگر چه گفته بودند این غرفه ها به صورت رایگان در اختیار کودکان کار قرار گرفته است، اما شهرداری برای اجاره هر غرفه ماهانه 30 هزار تومان از ما دریافت می کند و با توجه به این که در اولین ماه اشتغالمان در این غرفه ها فروش مناسبی نداشتیم مجبور شدم پول اجاره را از پس اندازهای قبلی خود پرداخت کنم.
یکی دیگر از این کودکان کار می گوید: فکر می کردم افتتاح این بازارچه به درآمدم کمک می کند تا مثل دیگر هم سن و سال هایم زندگی بدون دغدغه ای داشته باشم، اما این فقط یک خیال بود، چون چند روزی که همه سر کار آمدند متوجه شدند مشتری ها خیلی کم هستند و کم کم به سمت شغل قبلی خود رفتند. از طرفی قرار بود این غرفه ها رایگان در اختیار کودکان کار قرار گیرد که چنین نشد و پرداخت اجاره آن برای ما سخت است.
محمد تصریح می کند: با گذشت کمتر از یک ماه فقط یک یا دو غرفه در این بازارچه باز می شود که مشتری ندارد فکر می کردم چون نزدیک عید است درآمدم خیلی بهتر خواهد شد اما مردم جایی برای خرید می روند که از قبل آن جا را بشناسند.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی می گوید: بازارچه ابریشم ویژه کودکان کار با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از حضور کودکان کار در خیابان برای کودک خانواده، ارتقای کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی کودکان کار و خیابانی، توانمند سازی کودکان کار و خیابانی و خانواده هایشان، ارتقای سلامت جسمی، اجتماعی و روانی کودکان کار و خیابانی و حمایت از حقوق کودکان کار و خیابانی و حفظ منافع عالی کودک افتتاح شده است.
مریم لکزایی بیان می کند: کودکان کار از چهار راه ها توسط بهزیستی ساماندهی می شوند تا به دنبال شغل کاذب نروند و به تحصیل بپردازند و برای این گروه هدف پرونده تشکیل می شود تا از بودجه ها برای رفاه خانواده آن ها استفاده شود.
وی خاطرنشان می کند: قبل از افتتاح بازارچه ابریشم به شهرداری و واحد خدمات شهری اعلام شد بازار روز را در محل برپایی این غرفه ها برنامه ریزی کند تا افراد بیشتری به این محل ها برای خرید مراجعه کنند، اگر چه یک ماه از افتتاح این بازارچه می گذرد اما با پیگیری های مجدد اقدامی از سوی شهرداری انجام نشده است.
وی درباره ایجاد اشتغال برای کودکان کار و خانواده های آن ها بیان می کند: پیشرفت این کودکان مشارکت همه نهادها را می طلبد و برای کمک به آن ها شهرداری نقش اصلی را دارد و می تواند دکه های شهر را به خانواده کودکان کار بسپارد نه به افرادی که چند شغل دارند. کودکان کار امسال 300 هزار تومان بسته حمایتی از جمله نوشت افزار، کیف و پوشاک دریافت کردند و به زودی 180 هزار تومان هم به عنوان عیدانه به آن ها پرداخت می شود.
معاون خدمات شهری شهرداری زاهدان می گوید: مقرر شد در چند ماه اول کار این کودکان در بازارچه ابریشم هیچ مبلغی از آن ها دریافت نشود تا زمانی که کار آن ها رونق گیرد. اگر در این مدت مبلغی به بهانه اجاره غرفه از آنان دریافت شده باشد می توانند برای پیگیری به شهرداری مراجعه کنند.
محمد امیر براهویی ادامه می دهد: پیگیری ها با فرمانداری برای برپایی بازار روز سه شنبه بازار نزدیک بازارچه ابریشم واقع در خیابان آزادی در حال انجام است تا این بازار رونق بگیرد و ازرفت و آمدها در هسته مرکزی شهر کاسته شود و خریداران به این سمت شهر برای خرید بیشتر مراجعه کنند.
لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=16250

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.