• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
10

هوتگ های دشتیاری به دلیل نبود منابع آب شرب روستایی همچنان قربانی میگیرند

  • کد خبر : 146204
  • 05 شهریور 1399 - 11:28
هوتگ های دشتیاری به دلیل نبود منابع آب شرب روستایی همچنان قربانی میگیرند
هاتف سیستان و بلوچستان- شنیدن و یا دیدن حادثه دلخراش غرق شدن نوجوانان و کودکان دشتیاری در هوتگ ها زیاد شنیده و دیده می شود. علی اکبر بشکار (یکی از قربانیان هوتگ های دشتیاری) کودک شش ساله روستای سندمراد دشتیاری که برای تامین آب شرب به هوتگ می رود و مردم با جسم بی روحش مواجه می شوند.

علی بخش بالنده دهیار روستای سندمراد اظهار داشت: بچه های کوچک روستا برای آب تنی و تامین آب شرب منازل به هوتگ ها می روند و متاسفانه غرق می شوند با وجود اینکه در زمان های گذشته به دلیل کمتر بودن امکانات رفاهی بزرگترهای خانواده اکثرا بیرون از خانه هایشان بودند و از فرزندانشان بیشتر نسبت به امروز مراقبت می کردند.

وی افزود: هوتگ ها گودال هایی هستند که در روستاها برای انباشت و نگهداری آبهای جاری و آب باران به عنوان یک مخزن آب، گود برداری می شوند تا آب ذخیره شده برای مصارف شرب، شستشو و احشام استفاده می شود.

وی گفت: در چند سال اخیر و قبل از سیل اخیر دشتیاری هوتگ ها خشک بودند و شاهد این نوع حادثه ها در شهرستان دشتیاری نبودیم با وجود بارندگی های اخیر و پر شدن هوتگ ها از آب، متاسفانه هر ساله  بالای ۱۰ نفر در یک روستای زیر هشتاد خانوار تلفات جانی داریم.

دهیار روستای سندمراد ادامه داد: مردم این روستا برای خاکریزی و پر کردن گودال ها در صورت تامین منابع شرب اعلام آمادگی کرده اند انتظار می رود که مسئولین با تامین هزینه های لوله کشی آب شرب در روستاها جلوی این مشکل اساسی در منطقه دشتیاری را بگیرند.

بالنده تصریح کرد: حصار کشی هوتگ ها نیز نمی تواند مانع بروز این نوع حوادث باشد با تجهیز و لوله کشی آب شرب در روستا می توان از بروز این نوع حوادث جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: آب نگهداری شده در هوتگ ها در مدت زمان یکماهه قابلیت مصارف شرب و شستشو و احشام دارد بعد از این مدت زمانی، آب با بوی نامطبوع اش باعث آزار اهالی و همچنین از نظر بهداشتی منبع اصلی انتشار بیماری مالاریا در دشتیاری می باشند.

دهیار روستای سندمراد خاطر نشان کرد: دو نوع هوتگ در اکثر روستاها داریم که یکی برای آب شرب روستا استفاده می شود که حصار کشی هستند و از خانه های روستایی فاصله دارند و یک نوع دیگر که برای شستشو استفاده می شوند بدون حصار داخل روستا هستند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=146204

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.