• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
17

نهاجا واقعیت های فرودگاه جدید چابهار را آنالیز کرد

  • کد خبر : 146742
  • 26 مهر 1399 - 15:45
نهاجا واقعیت های فرودگاه جدید چابهار را آنالیز کرد
هاتف سیستان و بلوچستان- امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد همایون حیدری گفت: یکی از وظایف خطیر ارتش جمهوری اسلامی ایران مردم یاری می باشد، ما یکی از متولیان توسعه سواحل مکران هستیم و قلبمان برای توسعه و آبادانی مردم سیستان و بلوچستان می تپد/ 500 هکتار زمین برای ساخت شهر جدید فرودگاهی در اختیار منطقه آزاد چابهار قرار خواهیم داد/موقعیت مکانی فرودگاه جدید چابهار در مناطق قرمز فرودگاه فعلی قرار دارد و مشکل فنی در جانمایی دارد.

امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد همایون حیدری فرمانده پایگاه هوایی خلبانان شهید برادران دلحامد در نشست خبری توسعه سواحل مکران و بررسی مشکلات فنی فرودگاه جدید چابهار اظهار داشت: روشن گری و واقعیت ها را بیان کنیم تا مردم سیستان و بلوچستان در روند توسعه سواحل مکران و مشکلات فنی ایجاد شهر جدید فرودگاهی چابهار قرار بگیرند.

وی افزود:  ارتش جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی حفظ و حراست از مرزهای زمینی، آسمان و دریا کشور در مقابل تهاجمات کشورهای بیگانه را بر عهده دارد و در شرایط بحرانی وظایفش را انجام دهد،در بحث تهدیدات دشمنان ما امنیت را ایجاد میکنیم ولی دیده نشدیم برای حفظ وطن هر کس در هر حوزه ای که باشد باید تلاش کند.

وی گفت: یکی از وظیفه مهم و خطیری را که مقام معظم ولایت بر عهده ارتش گذاشته است مردم یاری است همین وظیفه است که نیروهای مسلح را در بطن مردم قرار داده است.

فرمانده پایگاه هوایی خلبانان شهید برادران دلحامد ادامه داد: مردم یاری یکی از وظایف بنیادی ارتش می باشد لذا ارتش در شرایط حساس با تجهیزات و توانمندی های خودش در شرایطی چون سیل زلزله و اخیرا بیماری منحوس کرونا و هر نوع بلایای طبیعی و غیر طبیعی باید حافظ مردم و منافع مردم باشد و در کوتاه ترین زمان اقدام کند.

امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد حیدری تصریح کرد: هیچ نیروی نظامی در کشور علی الخصوص در پایگاه هوایی برادران شهید دلحامد محال ممکن است که مخالف توسعه و آبادانی منطقه و یا کشور باشند اگر غیر این باشد پس ما شرح وظایف مان را فراموش و یا اینکه کوتاهی کرده باشیم خصوصا در استان سیستان و بلوچستان که مردم غیرتمندی چه مردم سیستان و چه مردم بلوچستان حق شان است از توانمندی های کشور برای توسعه منطقه و آبادانی مردم استفاده کنیم.

وی بیان کرد: ما معتقد هستیم که بنابه فرمایش مقام معظم رهبری سواحل مکران توسعه پیدا کنند و این طرح به نیروهای مسلح ابلاغ شده است و تمام تجهیزات را به کسانی که برای طرح های توسعه سواحل مکران فعالیت می کنند در اختیار بگذاریم.

وی خاطر نشان کرد: در مدت زمان ۱۰ ساله ای که فرودگاه چابهار در بُعد غیر نظامی تاسیس شده است در اوایل هفته ای سه صوتی پرواز داشتیم اما در حال حاضر به ۳۰ صوتی در هفته افزایش یافته است بدون هیچ گونه همکاری سازمان خاصی نیروی هوایی این امکان را برای توسعه سواحل مکران انجام داده است ناگفته نماند که منطقه آزاد چابهار در تجهیز ترمینال همکاری داشتند.

«روند ایجاد فرودگاه جدید چابهار»

خلبان میراژ اف ۱ اظهار داشت: فرودگاه جدید چابهار بر اساس نیازمندی که منطقه آزاد چابهار به ریاست جمهوری اعلام کرده بود که رفت و آمد سرمایه گذاران تسهیل یابد در نهایت یک ترمینال در فرودگاه چابهار راه اندازی نمایند و از مصوبات ۴۶۶ سال ۱۳۸۶ شورای عالی امنیت کشور شامل هفت ماده است که نحوه و دستورالعمل های استفاده هواپیمای غیر نظامی از تسهیلات فرودگاههای نظامی را شرح داده است که بر اساس این مصوبات فعالیت می توانند در این پایگاه شهر فرودگاهی را بسازند و از ظرفیت موجود استفاده کنند.

وی افزود: چنانچه اگر جایی فرودگاه نظامی باشد مصوبه ۴۶۶ اجرا شود این مصوبه برای نظامی ها و غیر نظامی ها یک فرودگاه در اختیارشان قرار می دهد تا نظامی ماموریت های امنیتی را اجرا و غیر نظامی ها ماموریت های اقتصادی و خدماتی که برای مردم لازم است را انجام دهند دستورالعمل طوری طراحی شده است که هیچ تداخلی با کار و فعالیت های یکدیگر نخواهند داشت.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل اگر شهر فرودگاهی جدید در فرودگاه فعلی ساخته شود علاوه بر کاهش هزینه های بیت المال و با زیرساخت های آماده ای که وجود دارد جوید اپریشن می شوند.

فرمانده پایگاه هوایی خلبانان شهید برادران دلحامد ادامه داد: بر اساس صورتجلسه بین نهاجا و منطقه آزاد چابهار نیروی هوایی ۲۵۰ هکتار زمین در ضلع همجوار ترمینال فعلی بدون دریافت هیچگونه هزینه ای در اختیار منطقه آراد چابهار قرار داد تا ترمینال، آپرون رمپ پروازی و زیر ساخت های مد نظر خودشان را بسازند.

«سایت یابی برای ساخت فرودگاه فرآیند پیچیده ای دارد»

امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد همایون حیدری فرمانده پایگاه هوایی خلبانان شهید برادران دلحامد بیان کرد: بزرگترین چالشی که برای فرودگاه جدید داریم چنانچه حل نشود باعث نابود شدن فرودگاه فعلی خواهد شد و ساخت فرودگاه باید در مکانی باشد که تی ام ای خطوط قرمز فاصله و مناطق پروازی فرودگاه دیگری را زیر سوال نبرد.

وی گفت: از باند پرواز فعلی اگر جنگنده شکاری تیکاف بزند بعد از یک دقیقه و بیست ثانیه به فرودگاه جدید می رسیم ما هیچ اقدامی برای جهت چرخش به چپ و راست نداریم و باید وارد هور هد فرودگاه جدید شویم و چرخش به سمت مناطق پروازی را انجام بدهیم.

وی افزود: قسمت شمالی فرودگاه جدید در منطقه چارلی ۲۱ و چارلی ۵۱ قرار داردمناطقی هستند که برای کارهای تمرینی و آموزش خلبانان هستند و تمرین های تیر اندازی هوا به هوا، هوا به زمین نیز در این مناطق انجام می شوند.

فرمانده پایگاه هوایی خلبانان شهید برادران دلحامد ادامه داد: در صورت ساخت فرودگاه جدید باند پرواز نیروی هوایی در یک محاصره صددرصد قرار می گیرد و نمی توان هیچ جنگنده ای را به پرواز در بیاوریم و قسمت شمالی باند فرودگاه جدید در مناطق احتیاط قرار دارند هیچ هواپیمایی نمی تواند پرواز کند و تا به امروز نیز هیچ هواپیمای مسافربری در این مناطق پرواز نکرده است.

«ساخت فرودگاه جدید چابهار مشکل فنی دارد»

فرمانده پایگاه هوایی خلبانان شهید برادران دلحامد اظهار داشت: ما برای امنیت کشور و آسمان این استان و کشور قلبمان می تپد برای توسعه مردم کار خواهیم کرد هیچ موقع نیروی هوایی کاری در سیستان و بلوچستان انجام نخواهد داد که باعث ناراحتی مردم شود و یا اینکه گمان ببرند ما برای توسعه منطقه مانع تراشی می کنیم ارتش وجودش برای فدا شدن مردم است.

وی افزود: این منطقه از سیستان و بلوچستان نیاز مبرم به توسعه و رشد دارد، نیروهای لشکری و کادر کشوری باید با یکدیگر تلاش و همکاری کنند.

وی گفت: در حال حاضر علاوه بر ۲۵۰ هکتار ضلع شرقی که در اختیار منطقه آزاد قرار داده شده است، ما حاضریم ۵۰۰ هکتار زمین در قسمت شمال پایگاه نیروی هوای به منطقه آزاد چابهار بصورت کاملا رایگان در اختیارشان قرار بدهیم و با کنترل و مدیریت خوشان کارهای توسعه ای انجام بدهند.

خلبان میراژ اف ۱ ادامه داد: در حال حاضر خدماتی که به مسافران ارائه می شود از طرف نیروی هوایی می باشند در حالی که اخیرا دو هفته ای فرودگاه به علت نقص لایتیگ باند و نشتی لوله سوخت رسان فرودگاه بود، منطقه آزاد چابهار به عنوان بهره بردار در این زمان حساس حتی نیامدند که این تعمیرات جزئی را انجام بدهند.هر

امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد همایون حیدری تصریح کرد: باند فرودگاه فعلی در موقعیت ۰۹ و باند فرودگاه جدید در موقعیت ۰۱۳ از هم قرار دارند و lهم جهت می باشند، فاصله شان هم کم می باشد و قسمت شرق فرودگاه فعلی را نیز مسدود خواهد کرد.

وی بیان کرد: باند فرودگاه جدید طوری طراحی شده است که باد از جلو و عقب هواپیما رد نمی شود بلکه از سمت راست و چپ هواپیما رد می شود که به مرور زمان مشکل ترکیدن لاستیک هواپیما را بدنبال دارد و هواپیما به صورت کرپ می بایست فرود بیاید.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=146742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.