• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
10

وفاق بین مذاهب و اقوام در شرایط کنونی امیدآفرین است

  • کد خبر : 148894
  • 17 شهریور 1400 - 13:47
وفاق بین مذاهب و اقوام در شرایط کنونی امیدآفرین است
هاتف سیستان و بلوچستان - نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه در شرایط کنونی وفاق و همدلی خوبی در سطح کشور و استان بین اقوام و مذاهب ایجاد شده است.

آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در نشست مشترک با امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان اظهار داشت: اقدامات چند جانبه هم از طرف جامعه اهل سنت و هم از جانب مسوولان کشور مورد نیاز است و باید نگاه جدیدی به مسائل داشته باشیم.

وی ادامه داد: نگاه بی‌اعتمادی باید رفع شود زیرا عملکرد استان ما در مرکز کشور رصد می‌شود و باید نشان دهیم که انسجام درون استان در حد شعار نبوده و در عمل تحقق یافته است و اقدامات ما در حد تاکتیک نبوده بلکه مبتنی بر عقیده ماست.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان نیز در این نشست هدف از این دیدار را عیادت از آیت‌الله محامی در پی ابتلا به ویروس کرونا بیان کرد و گفت: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت جدید مردم و به ویژه اهل سنت امید بیشتری به حل مسائل مختلف دارند.

وی افزود: جامعه اهل سنت سیستان و بلوچستان در انتخابات ریاست جمهوری مدتی با اصلاح طلبان همراه شد چرا که احساس کردیم دارای دیدی وسیع تر هستند و می توانند مشکلات اهل سنت را در کشور رفع کنند.

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم و امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان ادامه داد: در انتخابات ۲ دوره گذشته به آقای روحانی رای دادیم و رفت و آمدهایی داشتیم اما پس از مدتی نه تنها نتوانستند مشکلات اهل سنت را حل کنند بلکه کشور نیز دارای مشکلات جدی شد و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که در انتخابات ۱۴۰۰ به آقای رئیسی رای بدهیم هر چند که با ریزش هایی در بین اهل سنت نیز همراه بود و اصلاح طلبان هم پس از همراهی ۲۴ ساله دچار ناراحتی و گلایه شده بودند.

مولوی اسماعیل زهی گفت: در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آقای جهانگیری بیان کرده بود که مسوول ستاد آن‌ها در استان طبق نظر ما انتخاب شود اما در پاسخ گفتیم که هنوز سمت و سویی را در نظر نداریم که بر خلاف انتظارشان بود و دچار رنجش شدند البته طیف لائیک از میان اهل سنت نیز با اعتقادات خاص خود دچار ناراحتی شده و به دنبال تحریم انتخابات بودند که با مخالفت ما روبرو شد.

وی ادامه داد: پس از انتخابات با آقای رئیسی دیدار و انتظارات اهل سنت را بیان کردیم و اینکه به دنبال منافع ملی و منافع اهل سنت هستیم.

مولوی اسماعیل زهی تصریح کرد: تبریک ما به طالبان باعث شد فعالان حقوق بشر تندیس اهدا شده به شخص بنده را پس گیرند زیرا کار ما را خلاف حقوق بشر و طالبان را تروریست خطاب کردند البته اعتقاد ما بر این است راه را درست رفتیم و کاری به نظر مخالفان و موافقان نداشتیم.

وی گفت: تلاش ما بر این است که در مسائل مختلف، علما استقلال خود را حفظ کنند و کار علما چنین استقلالی را می‌طلبد و در مقوله‌های مختلف نیز توصیه‌هایی داشته ایم هر چند کار در استانی به وسعت سیستان‌ و بلوچستان شرایط را سخت می کند.

امام جمعه مسجد مکی زاهدان خاطرنشان کرد: دغدغه علمای اهل سنت بحث مدارس علمیه و برنامه‌ریزی و مدیریت است و معتقدیم در مسائل مذهبی باید استقلال وجود داشته باشد هر چند که به نظارت اعتقاد داریم زیرا افراط‌گرایی را خلاف دانسته و به دنبال تعامل و تفاهم مذاهب هستیم.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=148894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.