• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
9

۲ بازارچه صنایع دستی بزودی در سیستان و بلوچستان به بهره برداری می رسد

  • کد خبر : 149296
  • 10 آبان 1400 - 8:38
۲ بازارچه صنایع دستی بزودی در سیستان و بلوچستان به بهره برداری می رسد
هاتف سیستان وبلوچستان - معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: بمنظور رفع دغدغه های بزرگ صنعتگران برای فروش محصولات چهار بازارچه صنایع دستی در استان در حال احداث است.

محمدبهروز عیسی‌زهی معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بازارچه صنایع دستی کلپورگان در روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای ایران که در سال ۹۶ به ثبت جهانی رسیده، هم‌اینک با ۹ غرفه در حال ساخت است و ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: بازارچه صنایع دستی زابل نیز دارای ۱۰ غرفه است که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مراحل کار انجام شده و امیدواریم هرچه سریعتر آماده و بهره برداری شود.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بازارچه صنایع دستی در زاهدان با عنوان سرای ملک با ۲۵ تا ۳۰ غرفه و بازارچه تنگ سرحه در روستای ملی حصیربافی تنگ سرحه نیز در صورت تامین اعتبار سال آینده به بهره برداری خواهند رسید این بازارچه ها در شهرستان هایی راه اندازی می شوند که بیشترین صنعتگر را دارند.

عیسی زهی گفت: در کنار این بازارچه ها در طول سال به مناسبت های مختلف بازارچه های موقت راه اندازی می شود و غرفه ها به صورت رایگان در اختیار صنعتگران قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین بازارچه های نوروزی در ایام نوروز در مکان هایی که بیشترین تردد مسافر را دارند راه اندازی می شود که صنعتگران می توانند از این فرصت به نحو احسنت استفاده کنند اما متاسفانه طی ۲ سال اخیر این بازارچه ها به دلیل کرونا تعطیل شده که امیدواریم از سال آینده راه اندازی شوند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: بازارچه های فصلی نیز به مناسبت های مختلف مانند دهه فجر در برخی شهرستان ها راه اندازی می شوند و هرساله به مناسبت روز یا هفته روستا صنعتگران این استان در نمایشگاهی که در تهران برگزار می شود شرکت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در تعامل با منطقه آزاد چابهار مقرر شده در صورت ایجاد فرصت صنعتگران بتوانند برای فروش محصولاتشان به این شهرستان اعزام شوند.

عیسی زهی گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون فروش صنعتگران سیستان و بلوچستان کمتر شده اما خوشبختانه بدلیل اینکه صنایع دستی این استان وابسته به حضور و وجود گردشگر نیست نسبت به سایر استان ها صدمات کمتری به این حوزه وارد شده است.

وی افزود: میزان فروش نسبت به قبل تا حدودی کاهش یافته که در این زمینه علاوه بر کرونا تحریم ها نیز بسیار تاثیرگذار بوده زیرا باعث افزایش قیمت مواد اولیه مصرفی برای صنعت سوزن دوزی، سکه دوزی و غیره شده که این امر افزایش دستمزدها را نیز در پی داشته و باعث بالارفتن قیمت محصول شده است.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به اینکه امروز در عصر ارتباطات زندگی می کنیم فضای مجازی فرصت بسیار خوبی برای فروش صنعتگران ایجاد کرده تا بتوانند از این فضا به نحو احسنت استفاده و از فروش خوبی بهره مند شوند.

وی گفت: صنعتگران زیادی در سیستان و بلوچستان فعالیت می کنند اما حدود ۱۲ هزار صنعتگر شناسه دار برای دریافت مجوز اقدام کرده و در سامانه ثبت شده اند.

عیسی زهی افزود: صنعتگران در شهرستان های مختلف استان از حداقل توانمندی های لازم برای دریافت مجوز برخوردارند اما باید نیرو، امکانات و ابزار لازم وجود داشته و صنعتگران نیز برای دریافت مجوز تمایل داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از استان هایی هستیم که با قاطعیت می توان گفت در هر خانواده بلوچ زن و دختر آن خانواده با کار سوزن دوزی آشنا بوده و نسل به نسل این هنر را به دختران منتقل می کنند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان به بیمه صنعتگران نیز اشاره کرد و گفت: از سال ۸۹ تا ۹۳ صنعتگران شناسه دار می توانستند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند اما باوجود اطلاع رسانی فراوان متاسفانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر برای بیمه اقدام کردند و هم اینک این روال بدلیل کمبود اعتبارات بسیار کمرنگ شده است.

وی بیان کرد: حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر از صنعتگران استان نیز تحت پوشش بیمه روستایی قرار دارند که از این بیمه بدلیل اعتبارات کمتر نسبت به بیمه تامین اجتماعی استقبال زیادی صورت نمی گیرد و امیدواریم هرچه سریعتر برای بیمه تامین اجتماعی اعتباری از سوی دولت اختصاص یابد تا صنعتگران بیشتری در استان زیر پوشش این بیمه قرار گیرند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=149296

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.