• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7

ایرانشهر نماد سوزن‌دوزی سیستان و بلوچستان است

  • کد خبر : 149360
  • 25 آبان 1400 - 8:32
ایرانشهر نماد سوزن‌دوزی سیستان و بلوچستان است
هاتف سیستان و بلوچستان - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: ایرانشهر با وجود زنان و دختران هنرمند و ماهر سوزن‌دوز به عنوان نماد سوزن‌دوزی این استان مطرح است.

رحمان ریگی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر اظهار داشت: هنر سوزن دوزی در این شهرستان به بلندای تاریخ مطرح است بطوری که در اکثر منازل زنان و دختران منطقه به این صنعت مشغول به کار هستند به همین سبب ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی نامگذاری شده است.

وی افزود: با وجودی که هنر سوزن دوزی در اکثر مناطق سیستان و بلوچستان وجود دارد اما انتخاب این شهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی به علت تعداد کارگاه‌های بیشتر و تکنیک‌های متداول و رایج این شهر بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر ادامه داد: کیفیت سوزن‌دوزی و وجود زیرساخت‌های شهری در ایرانشهر باعث شده این شهرستان در سال ۹۷ به عنوان شهر ملی سوزن دوزی کشور به ثبت برسد.

ریگی گفت: سوزن دوزی یکی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ محسوب می‌شود و ملی شدن این شهر حاصل زحمات صنعتگران و کیفیت محصولات تولیدی این شهرستان و استقبال آن در کشور و جهان است.

وی تصریح کرد: هرسال از سوی میراث فرهنگی کلاس های آموزشی برای دوستداران این صنعت زیبا در ایرانشهر تشکیل و به شرکت کنندگان با همکاری سازمان فنی و حرفه ای گواهینامه مهارت اعطا می‌شود.

وی بیان کرد: به هنرمندان سوزن دوز از ٣٠٠ تا ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات در قالب طرح اشتغال خانگی پرداخت می‌شود.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=149360

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.