• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان خبر داد:

از بلژیک تا زاهدان برای درمان بیماران

  • کد خبر : 149646
  • 16 آذر 1400 - 9:40
از بلژیک تا زاهدان برای درمان بیماران
هاتف سیستان و بلوچستان _ رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با حضور در اتاق عمل بیمارستان علی بین ابیطالب(ع) زاهدان از خدمات جهاد گونه دکتر ناصر نجمی تقدیر کرد.

دکتر سید محمد هاشمی شهری در این دیدار حضور داوطلبانه این پزشک فوق تخصص جراحی فک و صورت در استان سیستان و بلوچستان را مصداق پایبندی به اخلاق حرفه ای عنوان کرد.

وی گفت: حضور مکرر و داوطلبانه این پزشک خیر در استان سیستان و بلوچستان از ۲ نظر اهمیت دارد. اول اینکه این خدمات هم منجر به تسریع در درمان فوق تخصصی بیماران دارای ناهنجاری های شکاف کام و لب شده و از سوی دیگر به ترویج بیش از پیش فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی در جامعه دانشجویی و آینده سازان نظام سلامت کمک کرده است.

دکتر هاشمی شهری در بخش دیگری از سخنان خود به حرکت مستمر نظام بهداشت و درمان استان در مسیر بلوغ و تکامل اشاره کرد و گفت: جراحی فک و صورت و درمان ناهنجاری های شکاف کام و لب یک فرآیند پیچیده تیمی است و ما خوشحال هستیم که مجموعه ای از کادر پزشکی، پرستاری و توانبخشی در کنار  تجهیزات و امکانات تخصصی  لازم در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان فرآهم شده است تا فردی مانند دکتر نجمی که از افتخارات علمی کشور ماست برای انجام  اعمال فوق تخصصی در این بیمارستان حاضر شود.

دکتر ناصر نجمی نیز در این جلسه از اقدام ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و اختصاص فضای مورد نیاز در ساختمان شهید حاج قاسم سلیمانی بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) برای راه اندازی بخش فوق تخصصی جراحی فک و صورت تقدیر و قدردانی نمود.

این فوق تخصص جراحی فک و صورت با بیان اینکه درمان کودکان دارای ناهنجاری مادرزادی و از جمله شکاف کام ولب فرایندی طولانی، پیچیده و تیمی است گفت: بیماریابی اولیه، غربالگری و شناسائی افرادی که نیازمند عمل جراحی هستند و از این عمل سود می برند، فرایند مراقبت و خدمات بعد از عمل جراحی، حمایت های توانبخشی و گفتار درمانی و خدمات روانشناختی از جمله خدمات مورد نیاز بیماران شکاف کام و لب است که به خوبی و به طور مستمر  در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اجرا می شود و حضور چند روزه من هم در این تیم به تسریع در این امور کمک می کند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در این جلسه گفت: گروه جراحان ترمیم شکاف لب و کام که با همکاری موسسه محکم و با حمایت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این شهر حضور مستمر دارند در طی ۲ سال گذشته حدود ۲۰۰ بیمار را تحت عمل جراحی قرار داده اند و جناب اقای دکتر نجمی نیز در دوره های متعدد حضور در زاهدان، علاوه بر ویزیت صدها نفر از این بیماران خدمات جراجی را به حدود ۱۰۰ نفر از بیماران شکاف کام و لب ارائه نموده است

دکتر خواجه با تاکید بر ضرورت مراقبت های دوران بارداری و قبل از بارداری گفت: مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز شکاف کام و لب نقش دارد و در صورتی که والدین مراقبت های دوران قبل از بارداری و بارداری را به خوبی انجام دهند می توان از بروز آن دسته از ناهنجاری هائی که ریشه محیطی دارند تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

این فوق تخصص بیماری های کودکان عنصر زمان در رسیدگی به بیمار دچار شکاف کام و لب را نیز در پیش آگهی مناسب این ناهنجاری بسیار مهم عنوان کرد و گفت: خانواده این دسته از کودکان لازم است تا به محض تشخیص این ناهنجاری به متخصص کودکان یا متخصص جراحی مراجعه کنند تا مراحل مختلف درمان و توانبخشی برای این عزیزان طبق اصول علمی و با توجه به شرایط هر بیمار انجام شود.

دکتر خواجه ادامه داد: بیماران دارای ناهنجاری شکاف کام و لب متاسفانه با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستند، این مشکلات شامل حرف زدن و شنوایی می شود و طبیعی است که مراحل درمان  و بازتوانی این عزیزان بر حسب شدت و نوع ضایعه ممکن است تا سال ها و حتی تا سنین بزرگسالی ادامه پیدا کند به طوی که انجام اعمال جراحی متعدد و سریالی در این بیماران امری شایع است

مدیر گروه جراحی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز نقش دکتر ناصر نجمی در تیم درمان بیماران مبتلا به ناهنجاری مادرزادی در طی سال های گذشته را بسیار تاثیر گذار عنوان کرد و گفت: این پزشک متعهد هر چند ماه یک بار برای مشارکت در درمان های فوق تخصصی از بلژیک به ایران می آید و در شهرهای تهران و زاهدان به ارائه خدمات اقدام می کند و حضور ایشان به چرخش اطلاعات و تجارب مجموعه پزشکان جراح، بیهوشی و سایر اعضاء تیم درمان و بازتوانی ناهنجاری های شکاف و کام در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان کمک شایان توجهی می کند.

به گفته دکتر علیرضا خزاعی، دکتر نجمی در این نوبت از حضور خود  مستقیما از فرودگاه امام خمینی(ره) به زاهدان عزیمت نموده  و در طی مدت ۲ روز حضور در زاهدان و بعد از انجام  ۱۶ عمل جراحی مستقیما به سمت بلژیک برگشته است و لازم می دانیم تا به جهت این سخت کوشی و حضور مجاهدانه از این پزشک وظیفه شناس و سایر پزشکان همکار ایشان در داخل کشور تقدیر و قدردانی نمائیم.

مدیر اجرایی موسسه محکم در زاهدان نیز در این خصوص گفت: این موسسه به عنوان یکی از موسسات مردم نهاد در حوزه سلامت فعالیت می کند و به درمان ناهنجاری مادرزادی کمک میکند.

محمد شریفی ادامه داد: از سال ۹۵ همزمان با آغاز فعالیت این موسسه در زاهدان تاکنون بیش از ۲۰۰۰ هزار عمل جراحی توسط فوق تخصصان جراحی کودکان در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان انجام شده است

وی ادامه داد: هزینه های درمان بیماران تحت پوشش این موسسه برای بیماران نیازمند رایگان است و سایر بیماران نیز تنها فرانشیز بیمارستانی را پرداخت خواهند نمود.

در این مراسم که در قسمت آموزشی و اداری اتاق عمل بیمارستان علی ابن ابی طالب(ع) برگزار شد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اهداء لوح از این پزشک جهادی و خیر تقدیر و قدردانی کرد و هدایای از صنایع دستی شمال و جنوب استان نیز به رسم یادبود به ایشان اهداء گردید.

قابل به ذکر است قبل از عزیمت این پزشک فوق تخصص جراحی فک و صورت از زاهدان به سمت بلژیک، جمعی از اعضای شورای شهر زاهدان و مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده ی استانداری هم با حضور در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان از اقدامات نیکوکارانه ایشان تقدیر و قدردانی نمودند.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=149646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.