• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

دستگاه‌ های نظارتی برای مقابله با قاچاق روغن مستقر شوند

  • کد خبر : 151656
  • 30 فروردین 1401 - 1:19
دستگاه‌ های نظارتی برای مقابله با قاچاق روغن مستقر شوند
هاتف سیستان و بلوچستان - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مجموعه دستگاه‌های اطلاعاتی،امنیتی، انتظامی، مرزبانی و تعزیرات به صورت متمرکز برای مقابله با قاچاق روغن در شهرستان‌های چابهار، دشتیاری و راسک مستقر شوند.

حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست مبارزه با قاچاق کالاهای اساسی اظهار داشت: برای مقابله با پدیده قاچاق کالا های اساسی از جمله روغن شناسایی سرشاخه‌ها و سرشبکه‌های قاچاق و مسیرهای قاچاق و ردیابی محموله‌ها از طریق سامانه‌های جامع انبارها و سامانه جامع تجارت موثر است.

وی افزود: محموله‌ها از طریق سامانه‌ها از محل کارخانه تا محل انبار و دپو ردیابی شود و مرحله دوم در مقابله با قاچاق، کنترل و کشف محموله‌های قاچاق در مرزها و گلوگاه‌ها توسط مرزبانی است و نیز استفاده از ظرفیت نظارت مردمی در کنترل قاچاق کالا نیز گام موثری در کنترل قاچاق کالا خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه اطلاع‌ رسانی و آگاهی بخشی به مردم در بحران‌ها تاثیر بسزایی در مدیریت بحران دارد،ادامه داد: هم‌اینک صدا و سیما با اطلاع‌ رسانی و آگاهی‌بخشی به منظور ناامن کردن منافع قاچاقچیان و جلب مشارکت‌های مردمی برای نظارت، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی نماید تا از ظرفیت‌های مردمی نیز بتوانیم برای کنترل و نظارت استفاده کنیم.

مدرس خیابانی گفت: لکه ننگ قاچاق کالا به ویژه روغن باید از استان پاک شود و با این پدیده به طور جد برخورد شود، چراکه موجب بدنامی استان می‌شود.

وی یکی دیگر از راه‌های مقابله را تقویت گشت‌های بازرسی در محورهای مختلف عنوان کرد و بیان کرد: فقط محموله‌هایی اجازه عبور از این گشت‌ها را داشته باشند که مورد تایید جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار استان باشند.

وی تصریح کرد: اگر مباشرین واردکننده روغن به استان مورد تایید جهاد کشاورزی نباشند و همچنین محموله‌های آن‌ها دارای کد و بارنامه و مقصد مشخص و کدپستی نباشد، به عنوان محموله قاچاق توقیف می‌شود.

مدرس خیابانی تاکید کرد: گشت‌های بازرسی به گونه‌ای عمل کنند که قاچاقچیان به شدت برای عبور از این نقاط احساس ناامنی کنند.
وی با بیان اینکه هر انباری که در استان کالای اساسی انبار می کند باید شناسنامه‌دار و کد دار و تحت سامانه جامع تجارت باشد و روزانه اعلام موجودی کند،خاطرنشان کرد: هر کالای اساسی که وارد استان می‌شود باید در سامانه جامع تجارت ثبت و اعلام موجودی شود و انبارهایی که اعلام موجودی نمی‌کنند کالاهای آن‌ها ضبط می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: انبارهایی که کد ندارند و میزان کالاهای اساسی را اعلام نمی‌کنند متخلف‌اند و هرگونه کالای اساسی در این انبارها توقیف می‌شود.

وی تصریح کرد: کسانی که این روند را دنبال نمی کنند در واقع انباردار قاچاقچیان هستند و یا این کالاها را خارج از شبکه توزیع می‌کنند و با آن‌ها برخورد می‌شود.

مدرس خیابانی بیان کرد: با توجه به تعداد زیاد انبارها در برخی نقاط که متناسب با جمعیت ساکن در آن منطقه نمی باشد و صرفاً بارانداز کالای قاچاق است لذا برای کالاهای اساسی باید تعدادی انبار منتخب و شناخته شده مشخص شود که قابل رصد و ردیابی باشد.

وی گفت: یکی دیگر از نکات مهم در موضوع مبارزه با قاچاق کالا موضوع آمار و اطلاعات و انتشار متوازن آنها است و بر همین اساس اطلاعات همه سهمیه‌هایی که از کارخانه به مقصد استان بارگیری می‌شود و همچنین فهرست مباشرین و فهرست انبارها و فروشگاه‌هایی که اقدام به توزیع محموله‌های روغن می‌کنند باید در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار گیرد و دستگاه‌های نظارتی از جمله اطلاعات، مرزبانی، نیروی انتظامی، صمت، جهاد کشاورزی و تعزیرات با در اختیار داشتن این اطلاعات و آمار این محموله‌ها را رصد کنند و سایر محموله های غیر از این را توقیف کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: محموله‌های کشف شده در انبارهای اموال تملیکی نباید دپو شود و به صورت روزانه میزان اموال انبارهای تملیکی بررسی شود و محموله کالاهای اساسی کشف شده پس از سیر مراحل قانونی به صورت هدفمند بین اقشارهدفمند از جمله نیروهای مسلح، جمعیت کارگری و کارمندی و سازمان‌های حمایتی کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید توزیع شود.

وی با تاکید در بازنگری در سهمیه کالاهای اساسی استان گفت: سهمیه کالاهای اساسی از جمله روغن و آرد باید بازنگری شود چرا که این سهمیه بر اساس سرشماری سال ۹۵ و جمعیت دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفری اختصاص یافته،در حالیکه علاوه بر افزایش جمعیت استان، جمعیت حداقل ۶۸۰ هزار نفری افاغنه ساکن در استان نیز از این سرانه استفاده می کنند که در نظر گرفته نمی شود و این موضوع موجب کاهش ذخایر استراتژیک در استان می‌شود لذا لزوم بازنگری در تعیین سهمیه آرد و روغن ضروری است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=151656

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.