• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
6

۵۵۰ ویژه برنامه گرامیداشت هفته کار و کارگر در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود

  • کد خبر : 151741
  • 06 اردیبهشت 1401 - 2:57
۵۵۰ ویژه برنامه گرامیداشت هفته کار و کارگر در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود
هاتف سیستان و بلوچستان - سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: ۵۵۰ ویژه برنامه گرامیداشت هفته کار و کارگر از پنجم تا یازدهم اردیبهشت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان برگزار می‌شود.

حامد آرامش سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در سال گذشته ۳۰۰ ویژه برنامه گرامیداشت هفته کار و کارگر در سیستان و بلوچستان برگزار شد که امسال به ۵۵۰ برنامه افزایش یافته است.

وی افزود: سال گذشته در مجموع به ۲ هزار و ۸۰۳ دادخواست در مراجع حل اختلاف کار سیستان و بلوچستان رسیدگی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از این تعداد دادخواست رسیدگی شده در مراجع حل اختلاف کار استان ۲ هزار و ۵۷۸ مورد این دادخواست‌ها منجر به صدور رای شده است و براساس ماده ۱۵۷ قانون کار، هرگونه اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر یا کارآموز که ناشی از اجرای این قانون و سایر مقررات کار، قرارداد کارآموزی،‌ موافقت‌نامه‌های کارگاهی یا پیمان‌های دسته‌جمعی کار باشد، در مرحله اول از طریق سازش مستقیم بین کارفرما و کارگر یا کارآموز و یا نمایندگان آن‌ها در شورای اسلامی کار و در صورتی که شورای اسلامی کار در واحدی نباشد از طریق انجمن صنفی کارگران و یا نماینده قانونی و کارگران و کارفرما و در صورت عدم سازش از طریق هیات‌های تشخیص و حل اختلاف به ترتیب آتی رسیدگی و حل و فصل خواهد شد.

آرامش گفت: ۱۹ هیات تشخیص و ۶ هیات حل اختلاف فرآیند رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی را در استان انجام می‌دهند و رویکرد محوری در جریان رسیدگی به پرونده‌ها، حل و فصل اختلافات کارگران و کار فرمایان براساس مصالحه و سازش است.

وی تصریح کرد: حوزه روابط کار یکی از حوزه‌هایی است که بیشترین میزان مراجعه‌کننده را در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارد و باید افراد مسوول در این حوزه به قوانین و مقررات و سامانه‌های مربوطه اشراف اطلاعاتی کاملی داشته باشند.

وی بیان کرد: ۷۵۳ میلیارد تومان تاکنون از محل منابع تسهیلات اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری توسط چهار بانک عامل این طرح در استان جذب شده که معادل۸۴.۴ درصد اعتبارات کل ابلاغی است.

وی افزود: این میزان تسهیلات در سیستان و بلوچستان به ۹ هزار و ۵۲۳ طرح با اشتغال ۱۶ هزار و ۳۴۰ نفر پرداخت شد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۵۸۰ میلیارد ریال اعتبار مشاغل خانگی توسط ۲ بانک عامل اجرای این طرح در استان جذب و باعث اشتغالزایی برای یکهزار و ۲۳۹ نفر شد.

وی به ۲۸ هزار نفر تعهد اشتغال سیستان و بلوچستان در سالجاری هم اشاره کرد و افزود: این مهم با همیاری و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها در استان محقق می‌شود.

آرامش اظهار داشت: از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز سال گذشته ۲۳۹ میلیارد تومان در استان تسهیلات پرداخت شد و زمینه اشتغالزایی برای چهار هزار و ۶۱۴ نفر را فراهم کرد.

وی بیان کرد: ۲ هزار و ۵۳۷ شرکت تعاونی در سراسر سیستان و بلوچستان در گرایش تولیدی، خدماتی، توزیعی و تولیدی توزیعی فعال هستند.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: این تعداد تعاونی،۵۰ هزار و ۴۱۷ عضو دارند و برای ۴۹ هزار و ۳۵۲ نفر در استان شغل ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال بصورت جدی، مستمر و بدون اغماض بر عملکرد شرکت های تعاونی نظارت می‌شود، تصریح کرد: ۸۸۸ مورد نظارت قانونی در سال ۱۴۰۰ از طریق برگزاری مجامع عمومی و بررسی صورت های مالی بر تعاونی و اتحادیه های استان انجام شده است.

آرامش با بیان اینکه ۶۰ درصد حوادث ناشی از کار منجر به فوت در کارگاه‌های ساختمانی سیستان و بلوچستان رخ داده است گفت: سقوط از ارتفاع در کارگاه‌های ساختمانی عامل عمده حوادث ناشی از کار منجر به فوت بوده است.

وی اظهارداشت: در سال ۱۴۰۰ متاسفانه هفت نفر در حوادث ناشی از کار در سیستان و بلوچستان فوت کردند که پنج مورد آن در کارگاه‌های ساختمانی رخ داد.
سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این میزان از فوتی‌ها معادل ۶۰ درصد کل حوادث ناشی از کار منجر به فوت این استان را شامل می شود، افزود: در سال جدید با تشکیل و تقویت تیم‌های بازرسی مشترک از کارگاه‌ها ساختمانی و طرح‌های عمرانی سطح استان، به شدت روی رعایت نکات ایمنی نظارت خواهد شد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=151741

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.