• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4

آبگیرها و سواحل منطقه مکُران ایمن‌ سازی می‌شوند

  • کد خبر : 152047
  • 08 خرداد 1401 - 21:56
آبگیرها و سواحل منطقه مکُران ایمن‌ سازی می‌شوند
هاتف سیستان و بلوچستان - استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آبگیرها، هوتگ‌ها و سواحل منطقه مکُران ایمن‌سازی می‌شود گفت: تمامی هوتگ‌ها در چابهار، کنارک و دشتیاری باید به بهترین شکل و در کوتاه‌ترین زمان ممکن حصارکشی شوند.

حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در بازدیداز هوتگ‌ ها و آبگیرهای چابهار و دشتیاری اظهار داشت: یکهزار و ۷۰ هوتگ و آبگیر داریم که به نوعی تامین کننده معاش و کار و شغل و پرورش دام و گاهی اوقات هم تامین کننده آب آشامیدنی هستند. با هر بارندگی در این هوتگ‌ها، آب صدها هکتار از زمین‌های کشاورزی و بخش دامداری تامین می‌شود.

وی افزود: نکته ای که برای ما مهم است حفظ نگهداری مناسب از این هوتگ‌ها بوده تا دیگر شاهد تکرار حوادث تلخی همچون غرق‌شدگی فرزندان‌مان نباشیم.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: موزوعی که اکنون به همه فرمانداری‌ها ابلاغ شده این است که متولی اصلی هوتگ‌ ها سازمان جهاد کشاورزی است که در راس آن‌ها فرماندران، گروه‌های مردمی و جهادی، محیط زیست و بنیاد مسکن بوده به علاوه آموزش و پرورش چراکه برخی از هوتگ‌ها در مسیر عبور و مرور دانش‌آموزان واقع شده و نزدیک مدارس است که همه باید نسبت به ساماندهی آبگیرها کمک کنند.

مدرس خیابانی گفت: باید در بخشی از این هوتگ‌ها الزامات بهره‌برداری همچون پله‌زنی و پمپ ایجاد شود که جهاد کشاورزی در قالب یک دستورالعمل این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و چون بخشی از این آبگیرها در زمین‌های شخصی است، برای استفاده روستاییان و مردم است که آنها خودشان برای حفظ بهتر آبگیرها و بهره‌برداری مناسب باید به الزامات ذکر شده توجه کنند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگری که برای ما مهم هست بحث امنیتی این هوتگ‌ها و آبگیرها است و تمامی هوتگ‌ها باید در نقطه ایده‌آل حصارکشی شود و هوتگی برای ما امن است که حصار کشی شده باشد، منتها تا قبل از آن قرار شده است که اولویت‌های هوتک‌ها تعیین شود، تابلوهای اعلام خطر نصب شود و تا آن زمان متولیان بتوانند در اطراف هوتگ‌ها خاکریزی کرده و نوار خطر بکشند و حتی قبل از فنس‌کشی هم مراقبت کنند تا اتفاق ناگواری رخ ندهد.

وی بیان کرد: اگر مجددا اتفاق ناگواری امکان دارد هوتگ‌هایی که به عنوان یک ظرفیت و فرصت برای کشاورزی و دام پروری استفاده می‌شوند به عنوان تهدید تلقی شود.

استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر لزوم استفاده از نیروهای جوان و جهادی برای ساماندهی این آبگیرها خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌ بنیان را برای همین مواقع لازم داریم که بیایند و روش‌هایی را برای حفظ و نگهداری هوتگ‌ها و آبگیرها ارائه بدهند تا بتوانیم بهره‌برداری خوبی از آنها داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=152047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.