• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
8

۶ ماه تا دو سال حبس برای هیات مدیره شرکت های دولتی که گزارش مالی نمی دهند

  • کد خبر : 152868
  • 01 شهریور 1401 - 12:36
۶ ماه تا دو سال حبس برای هیات مدیره شرکت های دولتی که گزارش مالی نمی دهند
هاتف سیستان و بلوچستان - رئیس سازمان ملی بهره وری درباره مجازات مدیران شرکت های که اطلاعات مالی خود را ارائه نمی دهند، گفت: هیات مدیره شرکت های دولتی و در راس انها رئیس هیات مدیره در صورت عدم همکاری برای ارسال گزارش های مالی شفاف مشمول 6 ماه تا دو سال حبس هستند.

میرسامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره وری با اشاره به اینکه شرکت های دولتی ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات بودجه را مصرف می کنند در حالی که بودجه دولت ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است،اظهار داشت: شرکت های دولتی تاکنون متاسفانه عملکرد شفافی نداشته اند و امسال برای نخستین بار شاخص های اقتصادی شرکت های دولتی در اختیار عموم قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه از ۳۶۰ شرکت مشمول حسابرسی را بهره وری ۱۳۰ شرکت صورت های مالی خود ارسال نکرده اند، افزود: این مسأله به نهادهای نظارتی گزارش شده و طبق قانون برای مدیران و هیات مدیره های که گزارش ها را ارسال نکرده اند بین ۶ ماه تا دو سال مجازات حبس خواهند داشت.

رئیس سازمان ملی بهره وری با تاکید بر اینکه در عملکرد دوسالانه ۹۸ و ۹۹ منفی ۱۸.۵ درصد بوده است ، بیان کرد: این رشد منفی بیشتر در شرکت های نفتی بوده که تحت تاثیر تحریم ها بوده است و در شرکت های غیر نفتی به صورت خیلی جزیی مثبت بوده است.

پیشوایی با تاکید بر اینکه کارکنان شرکت های دولتی ۲.۵ برابر حقوق دریافت می کنند، گفت: در سالهای گذشته رشد هزینه شرکت ها بالا بوده و همین مسئله یک خطر جدی برای بهره وری هست زیرا ممکن است این هزینه ها پایدار بماند، اما رشد بهره وری در شرکت های غیر نفتی موقتی باشد.

وی درباره مداخلات دولت بر افزایش بهره وری تصریح کرد: آمارها حکایت از این دارد که شرکت های دولتی عملکرد ضعیف تری داشته اما خدمات بهتری ارائه داده اند که ناشی از مشکل نظام حاکمیتی این شرکت هاست از این رو پیشنهاد ما این است که این شرکت ها با قرارداد مدیریت اداره شوند که در این حالت دولت شاخص های کلیدی برای تیم مدیریتی تعیین می کند و قراردادی با آنها امضا می کند و حقوق و جبران خدمات تعیین می شود و اگر عملکرد ضعیفی داشته باشند همگی برکنار می شوند.

وی افزود: در شرایط کنونی وزیر به عنوان رئیس مجمع شرکت های دولتی براساس سابقه فردی مدیرعامل شرکت را منصوب می کند در حالی که باید براساس عملکرد آینده انتصابات انجام شود.

رئیس سازمان ملی بهره وری درباره مجازات مدیران شرکت های دولتی که اطلاعات مالی خود را ارائه نمی دهند، گفت: هیات مدیره شرکت های دولتی و در راس آنها رئیس هیات مدیره در صورت عدم همکاری برای ارسال گزارش های مالی شفاف مشمول ۶ ماه تا دو سال حبس هستند.

وی درباره نقش سازمان ملی بهره وری در کشف فساد شرکت ها، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از شرکت های دولتی در سال های گذشته خروجی کمتری داشته اند اما ورودی آنها صعودی بوده اند و وقتی عملکرد شرکت ها متصل به بودجه و جبران خدمات شود می تواند جلوی مشکلات کنونی شرکت ها را بگیرد.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=152868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.