• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
4

کشاورزی سواحل مَکُّران ظرفیتی مهم در تحقق جهش تولید

  • کد خبر : 154318
  • 12 دی 1401 - 8:57
کشاورزی سواحل مَکُّران ظرفیتی مهم در تحقق جهش تولید
هاتف سیستان و بلوچستان - شهرستان‌های چابهار، کنارک، دشتیاری و زرآباد در سواحل مکران علاوه‌بر ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و شیلاتی در زمینه کشاورزی نیز دارای توانمندی‌های زیادی هستند و در حال حاضر سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی این شهرستان‌ها بیش‌از ۳۰ هزار هکتار با تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن است.

مهمترین محصولات باغی حوزه سواحل مکران در محدوده چابهار، زرآباد، دشتیاری و کنارک میوه‌های گرمسیری شامل موز، انبه، گواوا، چیکو، کنار پیوندی، تمرهندی، نارگیل و پاپایا و از محصولات زراعی خارج از فصل نیز کشت محصولات جالیزی، سبزی و صیفی جات نظیر پیاز، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل سبز، علوفه و کلزا است، از مجموع سطح زیر کشت محصولات کشاورزی چابهار و دشتیاری سه هزار و پنج هکتار را محصولات باغی با ۲۰۹ هزار تن تولید و ۱۳ هزار و ۳۰۰ هکتار را محصولات زراعی با تولید ۱۸۰ هزار تن تشکیل می‌دهد، شهرستان دشتیاری از نظر قابلیت‌های دامی سه نژاد دامی شاخص کشور را دارد که می‌توان به گاو بومی دشتیاری، مرغ و خروس دشتیاری و گوسفند بلوچی اشاره کرد، شرایط مرطوب هوای چابهار برای تولید دام مناسب است و در کنار توسعه کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و ناسازگاری نژادهای غیربومی اهمیت پرورش گاو نژاد دشتیاری به عنوان یک منبع مهم و مستعد و قابل توسعه و سرمایه گذاری در تأمین فرآورده‌های مورد نیاز دامی بیشتر می‌کند.
وقتی کشاورزی و کشت گیاهان علوفه‌ای بیشتر شود قطعا در کنار پرورش نژاد گاو دشتیاری در حوزه شهرستان چابهار می‌توان از مزیت‌های پرورش گوسفند نژاد بلوچی بهره برد چون این نژاد در برابر گرما و تردد در مسیرهای طولانی مقاوم و از استعداد زیادی در ظرفیت تولید شیر و پشم و تأمین گوشت برخوردار است و منجر به اشتغال و افزایش میزان تولید گوشت قرمز در کنار برداشت هزاران تن محصول کشاورزی می‌شود، باید اذعان کرد طیور (مرغ وخروس)بومی دشتیاری که مهمترین خصوصیت بارز آن سریع کرچ شدن بوده و برای جوجه کشی و تولید گوشت سفید بسیار مستعد و مناسب است.همچنین شهرستان‌های سواحل مکران ظرفیت‌های فراوان شیلاتی، مرز دریایی و زمینی، کشاورزی و گردشگری برای سرمایه گذاران بخش خصوصی دارد باید شرایط برای رونق و توسعه این بخش تسهیل شود.امیدواریم با همت و تلاش مدیران دلسوز و جهادی بتوان از ظرفیت‌های بی نظیر این شهرستان در حوزه مختلف کشاورزی چه در بخش تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و برداشت انواع میوه ها در تولید گوشت قرمز و سفید برای اشتغالزایی و توسعه منطقه بهره برد.

برداشت سالانه ۹۰۰ تن انبه
میوه گرمسیری انبه در چابهار هر ساله از سطح حدود ۱۰۰ هکتار از باغات کشاورزی شهرستان چابهار ودشتیاری آغاز و برداشت این محصول تا اواخر خرداد و تیر ادامه دارد، از آنجایی‌که بیشتر میوه درخت انبه برای فرآوری ترشی استفاده می‌شود به همین منظور باغداران جنوب سیستان و بلوچستان محصول آن را به صورت سبز و نارس برداشت می‌کنند.چابهار و دشتیاری با داشتن شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و برخورداری از اقلیمی مستعد و طبیعی شرایط مناسبی را برای پرورش انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و تولید محصولات زراعی خارج از فصل داراست. ،شیرین سازی آب‌ دریای عمان برای ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی چابهار و دشتیاریشیرین سازی آب‌های بیکران دریای عمان می‌تواند علاوه‌بر تامین آب آشامیدنی، همچنین آب کشاورزی موردنیاز زمین های پسکرانه سواحل زیبای مَکُّران را تامین کند و بیش‌از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی را به زیر کشت انواع محصولات گرمسیری، نیمه گرمسیری، سبزی و صیفی و زراعی قرار دهد، در مجموع باید گفت که کشاورزی یکی از ظرفیت‌های مهم سواحل مَکُّران برای ایجاد اشتغال و تولید محصولات موردنیاز است که ایجاد اشتغال و درآمد آن کمتر از فعالیت حوزه صیادی دریای عمان نیست.
رونق بخش کشاورزی منجر به افزایش تولید و توسعه مناطق محروم همجوار تنها بنادر اقیانوسی ایران «چابهار و کنارک» و ایجاد هزاران شغل جدید می‌شود
ورود بخش خصوصی و صدور مجوزهای لازم از سوی دولت و همکاری بیشتر وزارت نیرو می‌تواند اشتغال را در سواحل مَکُّران متحول کند و علاوه‌بر رونق کشاورزی بخش تولید گوشت قرمز و پرورش دام سبک و سنگین نیز تکان جدی خواهد خورد.
چابهار مساعد برای کشت آناناس


مدیر جهاد کشاورزی چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: چابهار با توجه به آب و هوای مناسب مستعد کشت آناناس است و می‌تواند موجب اشتغال و توسعه این منطقه شود بطوری‌که هم‌اینک با وضعیت موجود بیش‌از ۲۴ هزار نفر در بخش کشاورزی اشتغال دارند.
نورالدین میرلاشاری با اشاره به اینکه وضعیت گرمایی و تابش نور خورشید در چابهار بهترین شرایط را برای توسعه و تولید گیاهان گرمسیری فراهم کرده است، افزود: کشت آناناس در گلخانه و زمین‌های کوچک خانگی انجام و میوه آن برداشت شود.وی از جمله ظرفیت‌های چابهار را به دلیل موقعیت جغرافیایی این شهرستان نقطه ساحلی آن دانست و اظهارداشت: چابهار از بهترین مناطق برای ایجاد گلخانه محسوب می‌شود به همین سبب باید کاشت محصولی نظیر آناناس که بازارپسندی مناسبی دارد افزایش پیدا کند.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار ادامه داد: نخستین میوه آناناس چابهار در سه سال گذشته برداشت شد که نوید دهنده آینده‌ای درخشان برای توسعه باغات این میوه است، وی گفت: ۸۰۰ اصله نهال در ایستگاه تحقیقاتی دبیرستان شیلات شهر چابهار و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال آناناس در ایستگاه تحقیقات باهوکلات و جهاد کشاورزی چابهار کشت شده است، میرلاشاری افزود: آب و هوا و دمای مناسب و زمین‌های مستعد می‌تواند چابهار را به قطب کشاورزی شرق کشور تبدیل کند و در تولید و اشتغال نقش بسزایی داشته باشد.
وی بیان کرد: تولید پاچوش و میوه آناناس در دستور کار است و در آینده توسعه این محصول را در باغات و گلخانه‌های سواحل مکران شاهد خواهیم بود، مدیرجهاد کشاورزی چابهار گفت: به دلیل موقعیت جغرافیایی، چابهار از بهترین مناطق در بخش گلخانه است و باید کشت محصول آناناس که بازارپسندی مناسبی نیز دارد افزایش پیدا کند.

۷۰ هزار هکتار زمین زراعی در دشتیاری
مدیرجهادکشاورزی اظهار داشت: دشتیاری دارای ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی است و بیشترین محصولات زراعی دشتیاری به کشت محصولاتی نظیر، هندوانه، گندم، سبزی و صیفی اختصاص دارد. منصور رئیسی افزود: منبع تامین آب کشاورزی منطقه دشتیاری از سد پیشین و منطقه ویژه کشاورزی بخش باهوکلات است. وی بیان کرد: سواحل مکران به دلیل آب و هوایی مناسب ظرفیت خوبی برای تولید گوشت قرمز و سفید است، چابهار و دشتیاری ظرفیت‌های فراوانی در پرورش دام و طیور دارند که سه نژاد اصیل گاو، گوسفند بلوچی و مرغ دشتیاری در صورت سرمایه گذاری و توجه ویژه از سوی دولت و بخش خصوصی سبب ایجاد هزاران شغل و افزایش تولید گوشت سفید و قرمز می‌شود. مدیرجهادکشاورزی دشتیاری گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب و ناسازگاری نژادهای غیربومی اهمیت گاو دشتیاری به عنوان یک منبع مهم و قابل توسعه و سرمایه گذاری در تأمین فرآورده‌های موردنیاز دامی از جایگاه ویژه‌ای در این منطقه برخوردار است. وی ادامه داد: شهرستان دشتیاری با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریباً استوایی و گرم و مرطوب خاستگاه متنوع‌ترین میوه‌های گرمسیری کشور است که در تولید برخی میوه‌های گرمسیری نظیر کنار، انبه، گواوا و موز در کشور بی‌رقیب محسوب می‌شود و همین آب و هوای متنوع در این شهرستان زمینه را برای کشت محصولات کشاورزی فراهم کرده است.

اشتغال سه نفر در هر هکتار موزستان
کشت موز از سال‌های دور با آب و هوای مساعد شهرستان‌های چابهار و کنارک سازگار بوده و کشاورزان زیادی در حوزه بخش زرآباد، دهستان کهیر، باهوکلات چابهار، شیرگواز و عورکی اراضی خود را به کشت موز اختصاص داده‌اند. هر هکتار موزستان بطور متوسط برای سه نفر به صورت مستقیم و ۲ نفر غیرمستقیم در مراحل مختلف کاشت، برداشت و فروش ایجاد اشتغال می‌کند. مدیرجهاد کشاورزی شهرستان چابهار اظهارداشت: یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار موزستان در چابهار و دشتیاری وجود دارد و سالانه بیش‌از ۳۴ هزار تن موز از سطح باغ‌های شهرستان چابهار تولید می‌شود. نورالدین میرلاشاری افزود: اشتغال در بخش کشاورزی با دریا برابری می‌کند و حتی در صورت بارندگی و آب بیشتر اشتغال آن از صید و صیادی بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: موز برداشت شده این شهرستان علاوه‌بر مصرف داخلی استان بازار مصرف خوبی در استان‌های همجوار نیز دارد. مدیر جهادکشاورزی چابهار گفت: ارقام موز موجود در سطح منطقه اکثرا رقم هاریچال است که در سالهای اخیر با توجه به تولید نهال موز حاصل از کشت بافت نظیر والری و دوارف کاوندیش بین کشاورزان توزیع شده تا بتوان با جایگزین کردن این ارقام پرمحصول بجای رقم محلی منطقه به افزایش عملکرد کمی و کیفی لازم دست یافت.

برداشت موز در سواحل مکران از مرز ۱۶۲ هزار تن فراتر رفت
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان  اظهارداشت: ۱۶۲ هزار تن موز امسال از سطح سه هزار هکتار از باغات موز سواحل مکران در زرآباد، کنارک، دشتیاری و چابهار برداشت و روانه بازار مصرف شده است. اردشیر شهرکی حدود پنج هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش‌از سه هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است. وی ادامه داد: دشتیاری، زرآباد، سرباز، کنارک و چابهار بویژه منطقه زرآباد، باهوکلات دشتیاری و عورکی بخش پیر سهراب بیشترین سطح زیر کشت موز سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده‌اند. مدیرباغبانی سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی منطقه تاکید کرد: این استان رتبه نخست تولید و سطح زیر کشت موز در کشور را از آن خود کرده است. وی اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش‌از ۱۸۰ هزار تن موز از سطح سه هزار هکتار باغات استان سیستان و بلوچستان برداشت و روانه بازار مصرف شود. وی گفت: سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار و مرکبات دارد.وی ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک، زرآباد، دشتیاری و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.
برداشت سالانه سه هزار تن کُنار پیوندی در چابهار
مدیر جهاد کشاورزی چابهار گفت: سالانه سه هزار تن کُنار پیوندی از سطح ۶۰۰ هکتار باغات این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف داخلی می شود. وی گفت: یک‌هزار و ۲۰۰ کشاورز در زمینه کاشت و برداشت کُنار در شهرستان چابهار فعالیت می‌کنند. لاشاری با بیان اینکه میوه درخت کنار برای مصارف تازه خوری مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: برداشت این محصول از دی آغاز و تا اواخر بهمن و اسفند ادامه دارد.

دشتیاری؛ معروف به هندوستان کوچک
نماینده مردم شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: شهرستان «دشتیاری» با بیش‌از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت به مرکزیت شهر «نگور» در شرق شهرستان چابهار توانمندی‌های لازم در حوزه کشاورزی، اقتصادی، گردشگری و صیادی را دارد و می‌تواند در صورت توجه به قطب اشتغال و تولید تبدیل شود. معین‌الدین سعیدی افزود: شهرستان دشتیاری دارای پتانسیل‌های خوبی در زمینه صید و صیادی و بنادر مهمی مانند «بریس» و «پسابندر» و گواتر دارد که قطب‌های شیلاتی و صید سیستان و بلوچستان هستند.وی ادامه داد: دشتیاری دارای مرز دریایی است و با مرز رسمی «ریمدان» که دومین گذرگاه رسمی ایران و پاکستان پس از مرز میرجاوه در شهرستان میرجاوه است دارای مرز زمینی است. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: به لحاظ کشاورزی نیز دشتیاری معروف به هندوستان کوچک است و دارای باغات متعدد موز و انبه و اراضی زیر کشت صیفی‌ است و اراضی ۶ هزار هکتاری منطقه «باهوکلات» از مهمترین پتانسیل کشاورزی در دشتیاری به شمار می‌رود.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=154318

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.