• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

روستاهای هوشمند کشاورزی در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی می‌شود

  • کد خبر : 156417
  • 16 اردیبهشت 1402 - 22:32
روستاهای هوشمند کشاورزی در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی می‌شود
هاتف سیستان و بلوچستان - استاندار سیستان و بلوچستان بر راه‌ اندازی روستاهای هوشمند کشاورزی تأکید و گفت: در این طرح، روستاییان می‌توانند با استفاده از واحدهای مسکونی با فضای مناسب به تولید محصولات کشاورزی بپردازند.

محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست ستاد شهرک‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به اینکه اشتغال روستایی با بهره‌گرفتن از ظرفیت‌های بومی و محلی یکی از راهکارهای مهم برای بازگرداندن ماهیت واقعی به مناطق است درصدد هستیم با راه‌اندازی روستاهای هوشمند این مناطق آبادتر از گذشته شوند.

وی کشاورزی دانش‌ بنیان را راهی مطمئن برای تضمین امنیت غذایی عنوان کرد و افزود: از آنجایی که افزایش بهره‌وری در کشاورزی به عنوان دغدغه اصلی همواره مورد توجه بوده است باید از ظرفیت شرکت‌ های دانش‌ بنیان و واحدهای فناور برای توسعه این بخش استفاده کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان بر احداث و راه‌ اندازی شهرک‌های گلخانه در شمال این استان تاکید و بیان کرد: با توجه به خشکسالی در منطقه شمال سیستان و بلوچستان و از سوی دیگر حاصلخیزی خاک این منطقه می‌توان با احداث شهرک‌های گلخانه به رونق تولید در این منطقه کمک کرد.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی سواحل مکران گفت: کشاورزی یکی از ظرفیت‌های مهم سواحل مکران برای ایجاد اشتغال و تولید محصولات مورد نیاز است که ایجاد اشتغال و درآمد آن کمتر از فعالیت حوزه صیادی دریای عمان نیست.

کرمی افزود: ظرفیت‌ها و مزیت‌های موجود در منطقه مکران در حوزه کشاورزی به ویژه تولید موز منحصر به فرد است و این ظرفیت‌ها از جمله دسترسی به اقیانوس در هیچ یک از نقاط دیگر کشور به صورت یکجا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دیگر نقاط این استان از جمله سراوان، دلگان، زرآباد و پیشین نیز ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه تولید محصولات کشاورزی دارند که به منظور بهره‌گیری هرچه بهتر از این ظرفیت‌ها در نوار مرزی اراضی آزاد شده در مسیر توسعه نخلستان‌ها و صادرات این محصول مهم استان مورد توجه قرار گرفته است.

استاندار تغییر فرهنگ کار در سیستان و بلوچستان را از آسیب‌های اجتماعی در این منطقه عنوان کرد و گفت: علاقه‌مندان به فعالیت در بخش کشاورزی می‌توانند بدون دغدغه و با استفاده از تسهیلات کم درصد و ظرفیت‌های موجود به توسعه استان و رونق تولید کمک کنند.

عضو هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: تاکنون با هدف ایجاد شهرک‌های کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها، دامپروری و شیلات و آبزیان ۲۱۸ شهرک به مساحت ۳۷ هزار و ۹۸۲ هکتار از اراضی کشاورزی کشور توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی تملک شده است.

فرزاد زلقی افزود: مطالعات اقتصادی، زیست محیطی و فنی آن در مرحله امکان سنجی فاز یک و دو انجام شد و ۱۳ هزار و ۶۱۱ هکتار آن به سرمایه‌گذاران واگذار شده است.

لینک کوتاه : https://hatefsb.ir/?p=156417

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.